Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quadcopter tutorial

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quadcopter tutorial

    Hei. Driver med rc fly, mest elektrisk, men snuser på et quadcopter. Har egentlig null peiling på hvor man skal begynne. Har sett på noen rammer på hobbyking, men ellers vet jeg ikke mye av hva jeg trenger å kjøpe, og hva jeg trenger å vite. Tenker på hvordan man kobler alt i sammen av elektronikk og hvordan man stiller inn flight control board eller hva nå det riktige navnet for dette er. Har veldig lyst til å få dette til, men må begynne et sted.
    Setter gjerne sammen et el-fly med motor, esc og alt det der, men trenger mer kjøtt på bena før jeg ev. kjøper deler til et quadcopter.
    Finnes det en strukturert tutorial (helst på norsk, men en god engelsk en, kommer sikkert godt med) på hva man trenger av deler, elektronikk, hvordan man går frem osv? Setter stor pris på all hjelp.
    Mvh. André.

  • #2
    Budsjett? Enkleste er å kjøpe en DJI450 fra elefun.no. Det er plug and play og du vet alt sammen virker fra børjan av. Regner med du har radio etc?

    Ellers er det ikke mye du trenger for å få en quadd til å virke.

    Du trenger 4 motorer, 4 fartsregulatorer, 1 gyro/kontroller, 1 ramme, 4 propeller/2CW og 2 CCW.

    Eks:

    4 stk ESC: Rctimer 30a Simon K firmware multirotor ESC - Nok239.00 : fpvshop.no, Velkommen til vår nettbutikk
    4 stk Motor: 404
    1 stk ramme: 404
    1 stk kontroller: Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board - Nok349.00 : fpvshop.no, Velkommen til vår nettbutikk


    Batteri kan du bruke feks 3s2200 mah eller opp til 4s. Jeg har brukt 4s på de motorene og regulatorene der.

    Men jeg vil sterkt anbefal DJI450 fra elefun!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Trulsen View Post
      Budsjett? Enkleste er å kjøpe en DJI450 fra elefun.no. Det er plug and play og du vet alt sammen virker fra børjan av. Regner med du har radio etc?

      Ellers er det ikke mye du trenger for å få en quadd til å virke.

      Du trenger 4 motorer, 4 fartsregulatorer, 1 gyro/kontroller, 1 ramme, 4 propeller/2CW og 2 CCW.

      Eks:

      4 stk ESC: Rctimer 30a Simon K firmware multirotor ESC - Nok239.00 : fpvshop.no, Velkommen til vår nettbutikk
      4 stk Motor: 2830-14 750KV With 40cm Cable Outrunner Brushless Motor Free Mounts - A2830 Series - RCTimer Online R/C Hobby Store:
      1 stk ramme: White Quadrotor RM450 V2 Airframe - RM450 V2 Frame - RCTimer Online R/C Hobby Store:
      1 stk kontroller: Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board - Nok349.00 : fpvshop.no, Velkommen til vår nettbutikk


      Batteri kan du bruke feks 3s2200 mah eller opp til 4s. Jeg har brukt 4s på de motorene og regulatorene der.

      Men jeg vil sterkt anbefal DJI450 fra elefun!
      Takker for svar. Du får det til å høre så lett ut. Lett når man kan det, hehe.
      Budsjett... tja 1000-3000kr. Har radio ja. Futaba 9c 35mhz.
      Hadde tenkt å lære å bygge selv slik at jeg forstår litt hva jeg driver med. Det er vel ikke bare å sette ting i sammen. ESCene skal vel kobles sammen på en spesiell måte? Stille inn flight conrol board, er det rocket science? (har faktisk kikket litt på det du linker til) Gyroinnstillinger, er det noen? Må man tune inn noe på FCB? Tenkte på denne rammen: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking X666 Glass Fiber Quadcopter Frame 666mm

      Kanskje fpv i dette etterhvert. (har det i fly nå)

      Størrelse på motorer, propeller og ESC i forhold til denne rammen? Anbefalt vekt? Løfteevne? Må man ha 2 propeller med motsatt pitch? De skal vel gå mothverandre? Fordel med + eller x oppsett? Holder det med de skruer, dempere skiver som følger med rammen eller er det noe å bytte ut som er bedre? Ja masse. Eller bekymrer jeg meg unødvendig?
      Last edited by onkel grusom; 13-08-12, 12:56.

      Comment


      • #4
        Auda. Tror du skal lese deg "litt" opp før du setter i gang når du satser på såå bar bakke.

        Det er jo relativt basic å koble dette. Du har fire regulatorer og fire motorer. Hver motor skal kobles til en regulator. Tre ledninger på motor skal på de tre ledningene på regulatoren. Akkurat som på flyet ditt ( I know, magic). De neste to ledningen er + og - ergo strøm. Alle regulatorene må få strøm fra batteriet ditt. Da kan du lodde hver ESC på et slikt kort. På den måten fyrer du i gang alle ESC samtidig. Hver ESC har en ledning akkurat som på flyet ditt og den skal kobles på gyrokortet. Kortet får dermed strøm fra disse ledningene. Kortet har mange pinner for motor 1, motor 2, motor 3, motor 4 osv. Du velger HVA du skal fly PÅ kortet.

        Skal du fly Tricopter, velger du tricopter. Skal du fly Oktokopter, velger du oktokopter. I ditt tilfelle skal du fly Quad + eller x mode. X er best for film, + er best for akro på grunn av den er lettere å se orienteringen på i + mode. Det er min mening IMO.

        Kjøper du feks den ramma jeg linka til lodder du hver ESC direkte på den nedre rammedelen. Det er i praksis en PCB med punkt for + og -. Veeeldig enkelt å greit!

        Comment


        • #5
          Sjekk rundt og se om du finner en brukt (brukt er normalt 50% eller mer rimeligere enn nytt)
          Når du har funnet en brukt modell så kan du spørre her på forumet om konfigurasjonen er OK.

          Fly med denne til du har lært teknikk og terminologi så kan du vurdere om du ønsker å kjøpe ny eller oppgradere.

          Comment


          • #6
            Ikke for og bryte inn eller noe slikt, men er det noe spess plass folk slenger ut quads/okto osv for salg ? Brukt osv... lite og finne på finn og rcmarked... eller er det bare generelt lite salg ?

            Comment


            • #7
              Originally posted by KjetilT View Post
              Ikke for og bryte inn eller noe slikt, men er det noe spess plass folk slenger ut quads/okto osv for salg ? Brukt osv... lite og finne på finn og rcmarked... eller er det bare generelt lite salg ?
              Ser at det mangler en Multicopter gruppe under salg her på forumet, skal sjekke om vi kan få dette på plass ASAP

              Comment


              • #8
                Multicopter
                Tom I. Arntsen

                Comment

                Working...
                X