Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger noen inputs!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger noen inputs!

    Gjennom jobben er det behov for å rigge til (evt om det finnes noe tilnærmet ferdig) et quad/hexacopter. Siden jeg driver med RC har jeg fått det ærefulle oppdrag å utrede mulighetene.

    Kortversjon: Det er ønskelig med et quad/hexacopter som kan sende bilder (FPV) til en skjerm (vi har ipad i bilene) og gi live-bilder til innsatsleder/aksjonsleder. Har via Quadro her på forumet fått vite at hexa/okto er det som er mest ideelt. Jeg har ingen erfaring med disse da jeg kun har drevet med forholdsvis store bensinfly.

    Så hvilke muligheter finnes? Og siden det dreier seg om staten så skal det selvfølgelig ikke koste noe særlig. Spørsmålet blir da: Hva vil det sånn ca koste å få til et komplett hexacopter som kan sende i FPV, ikke koste en arm og et bein og allikevel være noenlunde driftssikkert? Lar det seg gjøre under 10.000?

    Alle svar mottas med takk
    Geir


    3D plane - 1D brain

  • #2
    Hva skal det brukes til, dvs hvem-hva-hvor + hvor ofte?
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Re: Trenger noen inputs!

      Kan nok klare det til 10000 men ikke noe særlig mindre. Kan selvfølgelig kjøpe hk utstyr og komme noe under?

      Trenger du gps hold, waypoint flyging, return to home etc?

      Mvh
      Alf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        dji flamewheel 550 fra elefun. og div fpv snacks fra fpvhop.no.. uten sender lar det seg gjøre for under 9000..
        syntes det er like gøy å se på som det er å fly
        carl goldberg ultimate
        DJI S900
        piper pawnie el kjærre


        Futaba 14SG
        diverse epp tjafs
        Per-Egil Furuseth

        Comment


        • #5
          Originally posted by bjeff View Post
          Hva skal det brukes til, dvs hvem-hva-hvor + hvor ofte?
          Det skal brukes som en observasjonsplattform til bruk under væpnede aksjoner (først og fremst) her i politiet, men også søk i de tilfellene vi ikke kan få bistand av helikopter. I utgangspunktet blir det en bruker, i hvert fall i uoverskuelig fremtid, som er meg. Tipper denne kommer til å bli luftet en til to ganger i uka i snitt - i jobbsammenheng.

          Originally posted by affa View Post
          Kan nok klare det til 10000 men ikke noe særlig mindre. Kan selvfølgelig kjøpe hk utstyr og komme noe under?

          Trenger du gps hold, waypoint flyging, return to home etc?



          Mvh
          Alf
          Det vi trenger er et mulitkopter som først og fremst gir bilder tilbake til en skjerm. Jeg kan se for meg at det ville være greit å "låse" den i posisjon, men det er ikke noe must dersom jeg kan ha god kontroll på den via FPV.

          Originally posted by GTI20 View Post
          dji flamewheel 550 fra elefun. og div fpv snacks fra fpvhop.no.. uten sender lar det seg gjøre for under 9000..
          I begynnelsen stiller jeg min egen 12X til disposisjon, så det høres ikke dumt ut Jeg er fullstendig grønn på multikopter, men et sted må en begynne. Slik jeg tolker svarene ligger det an til å bli litt hobbyrom-tid på meg,ettersom ferdige multikopter er forholdsvis dyre?

          Noen som vet om noen som har slikt utstyr som allerede er oppe og går, og som det kunne vært mulig å få til å stille på en demo for å vise potensialet?
          Geir


          3D plane - 1D brain

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sniper View Post
            Det skal brukes som en observasjonsplattform til bruk under væpnede aksjoner (først og fremst) her i politiet, men også søk i de tilfellene vi ikke kan få bistand av helikopter. I utgangspunktet blir det en bruker, i hvert fall i uoverskuelig fremtid, som er meg. Tipper denne kommer til å bli luftet en til to ganger i uka i snitt - i jobbsammenheng.





            Det vi trenger er et mulitkopter som først og fremst gir bilder tilbake til en skjerm. Jeg kan se for meg at det ville være greit å "låse" den i posisjon, men det er ikke noe must dersom jeg kan ha god kontroll på den via FPV.



            I begynnelsen stiller jeg min egen 12X til disposisjon, så det høres ikke dumt ut Jeg er fullstendig grønn på multikopter, men et sted må en begynne. Slik jeg tolker svarene ligger det an til å bli litt hobbyrom-tid på meg,ettersom ferdige multikopter er forholdsvis dyre?

            Noen som vet om noen som har slikt utstyr som allerede er oppe og går, og som det kunne vært mulig å få til å stille på en demo for å vise potensialet?
            Har f550 jeg med fpv.. fatshark.. bare ta turen hit å prøve det..

            Og som observasjonsplatform må det være bra.. når utøya skjedde så var fpv det første som slo meg. hvorfor er ikke dette i bruk i politiet..
            Last edited by GTI20; 13-09-12, 18:22.
            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
            carl goldberg ultimate
            DJI S900
            piper pawnie el kjærre


            Futaba 14SG
            diverse epp tjafs
            Per-Egil Furuseth

            Comment


            • #7
              Tror bl.a Utøya kan være en av flere momenter som fører til at slikt tas i bruk fremover. At jeg har blitt forespurt nå er nok ikke uten grunn. Desverre har etaten tradisjonelt vært livredd alt som koster..

              Men jeg tar gjerne en tur bort og kikker hvis det er mulig
              Geir


              3D plane - 1D brain

              Comment


              • #8
                Originally posted by Sniper View Post
                Tror bl.a Utøya kan være en av flere momenter som fører til at slikt tas i bruk fremover. At jeg har blitt forespurt nå er nok ikke uten grunn. Desverre har etaten tradisjonelt vært livredd alt som koster..

                Men jeg tar gjerne en tur bort og kikker hvis det er mulig
                ja fult mulig det. bare å rope ut.. men kjekt hvis det gjøres under godt vær/lite vind..
                syntes det er like gøy å se på som det er å fly
                carl goldberg ultimate
                DJI S900
                piper pawnie el kjærre


                Futaba 14SG
                diverse epp tjafs
                Per-Egil Furuseth

                Comment


                • #9
                  Svaret er NEI. For overvåking/rekognosering må man oppfylle enkelte forutsetninger. Man trenger bla zoom. For å zoome må man ha skikkelig teknologi, som planter kopteret stabilt. Og man trenger et skikkelig kamera. Det er helt meningsløst å bruke et jalla-system som drifter dersom man skal zoome, det blir umulig å se noe som helst. Jeg tror feks ikke at drapsmenn venter på vindstille for å begå forbrytelser. For å fly taktisk, trenger man veldig mye erfaring, samt pålitelig teknologi man kjenner ut og inn. Og man trenger god flytid. Forøvrig finnes det pt ingen lovlige videosystemer som vil kunne oppfylle slike krav. Av de dyre kommersielt tilgjengelige systemene er det ingen som egner seg for taktisk flyging, da de ikke tåler noe særlig vind (grounded på +6 m/s). Systemene nevnt i tråden er leketøy som egner seg for å trene basic ferdigheter, men vil ikke ha noen nytte når det smeller. Når det gjelder Utøya, så grenser det til det infantile dersom man tror at et hobby-system ville gjort noen forskjell.
                  Anders Eiebakke
                  90078513

                  Comment


                  • #10
                    Birdeye er forhandler av Microdrones. Har sett på deres nettsider at det brukes i nødetatene i andre land i verden, så burde vel funke i Norge og. Vinden er selvfølgelig alltid et problem, men 7-9 m/s går nok greit, og med IR-kamera koblet på så har man jo en stor hjelp - da er jo ikke kamera-shake et problem lengre.

                    Det skal dog nevnes at dette er langt fra systemer til under 10.000,-
                    Thomas Kristensen (30)
                    Oslo, Grefsen

                    Radio: Spektrum DX6i & DX8
                    Ultra Micro: Mange forskjellige
                    Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                    Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                    Comment


                    • #11
                      IR-kameraer opplever selvsagt "kamera-shake" når du zoomer. Det gjør de forøvrig også dersom det rister godt nok i et multikopter, uten zoom. Du får demonstrere et Microdrone i 7-9 m/s på taktisk oppdrag
                      Anders Eiebakke
                      90078513

                      Comment


                      • #12
                        Siden du er så belært om dette evnet, så kan du kanskje forklare hva et slikt taktisk oppdrag er - da jeg ikke vet hva det innebærer. Men har i allefall ikke hatt problemer med å finne ulver og andre dyr i skog i mørket, og lokalisering er vel kanskje et av hovedtemaene i slike oppdrag? Ikke nødvendigvis zoome inn for å se hva slags farger de har på øynene.
                        Thomas Kristensen (30)
                        Oslo, Grefsen

                        Radio: Spektrum DX6i & DX8
                        Ultra Micro: Mange forskjellige
                        Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                        Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                        Comment


                        • #13
                          Husk at dette bare er i initialfasen. Når enkelte ledere ser hvilket overblikk de kan få av å få et kamera x antall meter over bakken - det holder AT man kan se en person, så er det lettere å selge inn argumenter om bedre utstyr senere (klokere av erfaring).
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment


                          • #14
                            Hvorfor spør ikke Politiet militæret, utstyr som ble brukt av Politiet på Utøya i bevoktning i tiden etter den tragiske hendelsen var jo lånt ut av militæret. En utrolig nattkikkert forresten

                            Forsvaret holder jo på med droner/droneforskning/utvikling.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Mulig jeg gjør det også. Dette er foreløpig et Telemarks-tiltak/forsøk i regi av UEH (SWAT) Telemark, men forsvaret er tradisjonelt ikke vanskelige å be dersom man er på "samme laget".

                              Vi hadde nattkikkerter på Utøya, men fikk også låne ekstra, ja. Alle stilte med alt de kunne i den settingen.
                              Geir


                              3D plane - 1D brain

                              Comment

                              Working...
                              X