Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJI 550 bygg....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DJI 550 bygg....

    Heisann..

    Nå har jeg endelig fått satt sammen min DJI 550 med ramme.. motorer.. og esc'er... så da er det er par spørsmål..

    Er det samme hvordan jeg kobler motorer og esc'ene sammen?... står ikke noe på de 3 ledningene fra motorene...

    Må jeg balansere propeller/motorer?.. i så fall hvordan?..

    Jeg skal også kjøpe meg gps unit før jeg tar av... er det noe mere jeg trenger? hvordan kobles dette?.. har kjøpt autopilot boxen..

    det ser også spennende ut med FPV... hva trenger man for å komme i gang med dette?...

    Mvh DjHeinz..

  • #2
    DJI 550 bygg....

    Originally posted by djheinz View Post
    Heisann..

    Nå har jeg endelig fått satt sammen min DJI 550 med ramme.. motorer.. og esc'er... så da er det er par spørsmål..

    Er det samme hvordan jeg kobler motorer og esc'ene sammen?... står ikke noe på de 3 ledningene fra motorene...

    Må jeg balansere propeller/motorer?.. i så fall hvordan?..

    Jeg skal også kjøpe meg gps unit før jeg tar av... er det noe mere jeg trenger? hvordan kobles dette?.. har kjøpt autopilot boxen..

    det ser også spennende ut med FPV... hva trenger man for å komme i gang med dette?...

    Mvh DjHeinz..
    Ang motor/ESC må du bare koble sammen og teste. Veldig viktig at motorene går den veien retningen de skal. Se i manualen. Tror det er et bilde av retningen på motorene der.
    Går motor feil vei er det bare å bytte om på to av ledningene til motor.

    Du bør balansere propellene!! Dette gjør multicopteret til å prestere bedre.
    Du kan gjøre dette ved å balansere propellene i lufta fra center. Da skal propellen balansere rett ut. Hvis den faller til en av sidene setter du på en liten tape bit, slik at den står i ro.

    GPS kobler du rett i naza enheten. Koble den til EXP. Dette står veldig godt forklart i manualen. Husk å sett GPSEnheten riktig vei. VIKIG.

    FPV.
    Du trenger briller, kamera, videosender og mottaker. Da er du i gang.
    Men lurt av deg å søke litt rundt på forumet her og andre steder for å finne ut mere om dette. Best for deg å sette deg inn i dette før du går i gang.

    Viktigste er at du mestrer å fly først, før du begynner med FPV.

    Comment


    • #3
      Originally posted by thomas.kjolstad View Post
      FPV.
      Du trenger briller, kamera, videosender og mottaker. Da er du i gang.
      Nå har jeg 0 peiling på FPV selv, men, er det ikke vanlig at det er mottaker på brillene?


      Trådstarter: Dette FPV Oppsettet kjøpte jeg;
      Cannot Find Product...Searching]Custom Goggles FPV Starter Package: 5.8GHz [5.8GHZGOGGLESPACKAGE-CUSTOM] - $559.99 : Ready Made RC LLC, Your full service FPV and R/C store![/url]

      Med følgende spesifikasjoner:
      Click image for larger version

Name:	wxttsl.jpg
Views:	1
Size:	24.6 KB
ID:	596603


      Som du ser så blir prisen noe stiv. Men i starten, så trenger du bare briller, kamera og videosender (og da video mottaker om du bruker feks en Skjerm, eller briller som ikke har dette) Da er vel prisen totalt på rundt $300-350 en plass.

      Men som sagt. jeg har lite kunnskap om FPV, så bedre om du hører med flere her først.

      Comment


      • #4
        nei finnes briller uten mottaker også.
        syntes det er like gøy å se på som det er å fly
        carl goldberg ultimate
        DJI S900
        piper pawnie el kjærre


        Futaba 14SG
        diverse epp tjafs
        Per-Egil Furuseth

        Comment


        • #5
          DJI 550 bygg....

          Du får begge deler, jeg er ikke sikker på fordelen/ulemper med eller uten mottaker i selve brillene.

          Jeg kjøpte med ekstern mottaker fordi de jeg fly med brukte det.

          Comment


          • #6
            DJI 550 bygg....

            Hvor vanskelig er egentlig disse helikopterene å fly?...

            Har drevet mye med modellfly i min ungdom, og har hatt noen helikoptere, men syntes det har vært utrolig vanskelig... Men da har det vært gammle hirobo .60 size nitro helikoptere...

            Comment


            • #7
              Originally posted by djheinz View Post
              Hvor vanskelig er egentlig disse helikopterene å fly?...

              Har drevet mye med modellfly i min ungdom, og har hatt noen helikoptere, men syntes det har vært utrolig vanskelig... Men da har det vært gammle hirobo .60 size nitro helikoptere...
              Quad \ Hex copter er i utgangspunktet veldig lettflydd i forhold til Fly og 2 propells helikoptere.. Det er iallefall min erfaring.

              Så lenge man har riktig oppsett, så kan du lett kontrollere et Quad \ Hexacopter forsiktig, mens et fly må du har tunga rett i munnnen heletiden, samme med 2 propells helikopter..

              Selv ble jeg hekta på denne hobbyen via denne bloggen;
              Helikopter

              Comment


              • #8
                En riktig konfigurert og oppsatt quad skal fly av seg selv - det gjør ikke et helikopter.

                Mage av de enkleste og billigste løsningene er ikke enkle å sette opp for høy grad av stabilitet og krever dermed mer "human" påvirkning for å vær stabile.

                har noen helikoptre også og vil vel si at det ikke kan sammenliknes - et multicopter er en sveveplattform som er optimalisert for å sveve, helikopter er en maskin som er vesentlig mer manøvrerbar og mer moro hvis du ønsker å fly.
                Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 18:20.

                Comment


                • #9
                  DJI 550 bygg....

                  Hehe... Det var der jeg leste om det første gangen også, men hadde ikke tid den gangen.... Hadde tenkt å bygge selv, siden jeg har både cnc fres og 3D printer, men lettere å kjøpe noe som er ferdig...

                  Comment


                  • #10
                    DJI 550 bygg....

                    Kjøp en blade MQX fra F.eks. Smallsize.no

                    Har den selv og den fly veldig stabilt å fint. Fin sak å lære kontrollene etc.
                    Guttungen(6) testet den ute i sommer og han klarte å hovre den.

                    Med en større quad bør du få litt hjelp til oppsettet av noen som har litt mere erfaring før du tar første tur i lufta.

                    Comment


                    • #11
                      DJI 550 bygg....

                      Ok... Skal ikke forhaste meg...

                      Comment


                      • #12
                        DJI 550 bygg....

                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        En riktig konfigurert og oppsatt quad skal fly av seg selv - det gjør ikke et helikopter.

                        Men mage av de enkleste og billigste løsningene er ikke enkle å sette opp for høy grad av stabilitet og krever dermed mer "human" påvirkning for å vær stabile.

                        har noen helikoptre også og vil vel si at det ikke kan sammenliknes - et multicopter er en sveveplattform som er optimalisert for å sveve, helikopter er en maskin som er vesentlig mer manøvrerbar og mer moro hvis du ønsker å fly.
                        Enig, kan egentlig ikke sammenligne Heli og multicopter.

                        Eneste som blir likt er styringen. Høyre/venstre/fram/tilbake. Opp/ned

                        Comment


                        • #13
                          DJI 550 bygg....

                          Høres bra ut... Gleder meg til å komme i gang... Men skjønte ikke helt dette med balansering av propeller.. Kan noen forklare det litt bedre?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by djheinz View Post
                            Høres bra ut... Gleder meg til å komme i gang... Men skjønte ikke helt dette med balansering av propeller.. Kan noen forklare det litt bedre?
                            Ikke noe verre enn det man gjør på vanlige fly.
                            Propellbladene er sjeldent helt like p.g.a. unøyaktigheter i støping etc.
                            Hvis den ene siden av propellen er tyngre enn den andre så vil det oppstå en ubalanse og vibrasjon når denne roterer (samme som et dårlig avbalansert bil hjul)
                            Denne vibrasjonen forplanter seg i hele quaden og påvirker sensorene i kontrolleren samtidig som den gir vibrasjoner i videofilmingen.

                            For å bøte på dette så har men laget forskjellige typer av balanserings verktøy hvor de fleste virker etter vekt balanse prinsippet. Ved å påføre/slipe av vekt på respektive propellblad vil man tilslutt få en prop som er like tung på begge sider og i balanse.

                            Det finnes flere tråder her på MFN som forklarer hvordan dette gjøres!

                            her er noen bilder av diverse verktøy
                            propell balancer - Google-søk
                            Last edited by Quadrocopter; 13-01-13, 19:24.

                            Comment


                            • #15
                              her er en fin guide til prop balanseringen:
                              Fly: Twin Motor STM cessna, Kyosho Calmato Sport, AXN, E-flite Yak54 Carbon-Z, NTM H-Quad. Radio: DX8. FPV: 1,3g, Tri V2.5, FMZ, 3x suppo osd, EZuhf. Hero3 Black, Hero2.

                              Comment

                              Working...
                              X