Announcement
Collapse
No announcement yet.
Droner og quad'er - reportasje i AP rundt regler og bruk av droner og FPV
Collapse
X
-
Ja, leste den selv nå i morges. Og har startet å titte litt etter forsikring og om det kan være aktuelt å melde seg inn i klubb.
Er usikker på hvordan klubber flest ser på quad/hexa i forhold til heli/fly, og om de i heletatt ønsker å ha dem inn i klubben.
Ser for meg at endel er skeptiske til at mange quad/hexa flyvere flyr i mer bebygde områder for filming m.m.
Hadde en kompis som bare skulle sjekke en ting kjapt på sitt quadkopter, og holdt på å miste et øye pga det kicka igang på full speed.
Men har du flaks trenger du ikke vett sies det, og han hadde flaks, ble med noen kutt og litt fuzzy syn ei ukes tid eller no, og slapp me det.
En ting er om man skader seg selv, da har man heller ingen andre å skylde på, men jeg liker ikke tanken på at den skal falle ut av himmelen og treffe en person eller verre, komme inn i lav fart og kutte opp noen.You cant take the sky from me.
-
Originally posted by Lain View PostJa, leste den selv nå i morges. Og har startet å titte litt etter forsikring og om det kan være aktuelt å melde seg inn i klubb.
Er usikker på hvordan klubber flest ser på quad/hexa i forhold til heli/fly, og om de i heletatt ønsker å ha dem inn i klubben.
Ser for meg at endel er skeptiske til at mange quad/hexa flyvere flyr i mer bebygde områder for filming m.m.
Hadde en kompis som bare skulle sjekke en ting kjapt på sitt quadkopter, og holdt på å miste et øye pga det kicka igang på full speed.
Men har du flaks trenger du ikke vett sies det, og han hadde flaks, ble med noen kutt og litt fuzzy syn ei ukes tid eller no, og slapp me det.
En ting er om man skader seg selv, da har man heller ingen andre å skylde på, men jeg liker ikke tanken på at den skal falle ut av himmelen og treffe en person eller verre, komme inn i lav fart og kutte opp noen.
Forsikringhandler om å tegne en avtale med et forsikringselskap som er villige til å betale ut ett skadeoppgjør ved et eventuelt uhell.
Dette kan gjøre ved å tegne en egen spesifikk forsikrings avtale eller bruke en generell forsikrings avtale som eventuelt følger klubbmedlemskapet.
Ta en samtale med forsikringselskapet ditt og hør hvilke muligheter de har til å forsikre denne type flyging, har de ikke mulighet så sjekk med et annet selskap.
Husk!! - les igjennom avtalen og sjekk hva du er forsikret mot. det står utrolig mye med "liten" skrift som kan være avgjørende på hvordan man ender opp når uhellet er ute, dette gjelder avtaler som du får igjennom klubber eller den du tegner privat.Last edited by Quadrocopter; 14-02-13, 10:58.
Comment
-
Endringer i forsikringsavtalen for 2013 | Norges Luftsportforbund
Rekreativ FPV-flyging flyging er dekket under visse forutsetninger.MVH
Jon Gunnar Wold
Comment
-
Ja, NLF har lagt til FPV, og reglene rundt forsikringen.
Endringer i forsikringsavtalen for 2013 | Norges Luftsportforbund
FPV dekkes av forsikringen
FPV (First Person View), hvor piloten ser flukten gjennom briller med video fra modellen, er omfattet av Luftfartstilsynets bestemmelser for ubemannede luftfartøy. Derfor var ikke vår ansvarsforsikring gyldig, da den kun dekker modellflyging og ikke UAS-operasjoner.
Nå har vi forhandlet oss fram til at rekreativ FPV-flyging er dekket, under følgende forutsetninger:
Maks. flyhøyde er 400 fot over bakken
Modellen skal flys innenfor synsvidde hele tiden
Piloten skal kun fly sammen med en utkikksperson
Med utkikksperson menes en person som bistår piloten og holder modellen i syne. Denne personen skal sikre at modellen ikke flys utenfor synsvidde, hjelpe piloten om han blir desorientert, og holde utkikk etter annen trafikk. Det er implisitt at all flyging med FPV skal utøves med samme aktsomhet som annen flyging, du har selvsagt ikke lov til å fly steder du ikke ville ha fløyet med «vanlige» modeller, eller på steder hvor du utsetter personer eller eiendom for fare.
Men jeg ser for meg at NLF får bedre vilkår og en ryddigere forsikring enn hva vi normalt dødlige klarer å forhandle frem med f.eks gjensidige.
Sikkert vært linket til før her inne, men gir også litt interesant lesning.
Fjernstyrt fornøyelse eller ulovlig spionasje?You cant take the sky from me.
Comment
-
Originally posted by Lain View PostAngående at man kan ordne sine egne forsikringer, så er jo dette så klart helt rett.
Men jeg ser for meg at NLF får bedre vilkår og en ryddigere forsikring enn hva vi normalt dødlige klarer å forhandle frem med f.eks gjensidige.
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostNLF forsikringen avgrenset og justert opp mot NLF sine føringer som ikke alltid er omforent med de som driver på med fotografering/fpv som privat eller proffMVH
Jon Gunnar Wold
Comment
-
Originally posted by Quadrocopter View PostDet skal du ikke være så sikker på - som J.W. nevner i tidligere innlegg så er NLF forsikringen avgrenset og justert opp mot NLF sine føringer som ikke alltid er omforent med de som driver på med fotografering/fpv som privat eller proff
Så fort det er snakk om større ting, og ikke minst kommersielt, vil jo andre regler spille inn på flere felt.
Hvert til sitt bruk og alt det der, men jeg har også sendt mail til forsikringsselskapet mitt med forespørsel.
Jeg ser heller ikke poenget med å betale ekstra, om de mener de allerede dekker det, eller kan dekke det for en mindre merkost.You cant take the sky from me.
Comment
-
Nesten ingen som flyr FPV i Norge som hobby vil dekkes av forsikringen, rett og slett fordi ingen følger reglene:
Nå har vi forhandlet oss fram til at rekreativ FPV-flyging er dekket, under følgende forutsetninger:
Maks. flyhøyde er 400 fot over bakken
Modellen skal flys innenfor synsvidde hele tiden
Piloten skal kun fly sammen med en utkikksperson
Med utkikksperson menes en person som bistår piloten og holder modellen i syne. Denne personen skal sikre at modellen ikke flys utenfor synsvidde, hjelpe piloten om han blir desorientert, og holde utkikk etter annen trafikk. Det er implisitt at all flyging med FPV skal utøves med samme aktsomhet som annen flyging, du har selvsagt ikke lov til å fly steder du ikke ville ha fløyet med «vanlige» modeller, eller på steder hvor du utsetter personer eller eiendom for fare.
Comment
-
Fikk svar ifra Gjensidige nå, at flyving utenom konkuranse skal være dekket av min ansvarsforsikring under boligforsikringen.
Men det står ikke 1 ord om det i "Forsikringsoversikt, forsikringsbevis og vilkår" dokumentene jeg har tilgang på online.
Så har sendt mail tilbake med litt mer spesifike spørsmål rundt det. Da som folk har nevnt, det kan være mye fin liten skrift.
Spesielt når da ting ikke er spesifisert, er det greit å i alle fall få ting dokumentert på epost.
Edit: Dette var da vanlig flyving med fly, heli og quad/hexa, ikke FPV.
Edit2:
Det er riktig. Uforutsette ting er dekket hvis du skulle komme til å skade andre personer eller eiendom. Men dersom du har vist uaktsomhet vil det ikke være dekket. Hvis du f.eks har drukket alkohol og bare "tulleflyr" for å sette det litt på spissen.
Så lenge du tar ansvar selv og passer på at alt er forsvarlig, trenger du ikke tenke på. Ting som du ikke har kontroll på eller som er helt uforutsett vil da være dekket.
Så lenge de ikke klarer å vise til noe informasjon, utenom hva de får beskjed om på bakrommet, kan det være greit å være ekstra dekket.
Men har også 25k (med 2k egenandel) uhellsforsikring utenfor hjemmet, så kan jo bli gøy å se hvordan de håndterer ting om jeg finner bakken litt hardt i løpet av sommeren.Last edited by Lain; 19-02-13, 13:55.You cant take the sky from me.
Comment
Comment