Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontroller for oktokopter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Kommet over denne her også...

    ZeroUAV YS-X4 Autopilot GPS Flight Control System for Multi-Rotor (Navigator Version)

    Mye ukjent der ute som kanskje er verdt å lese litt om. Jaja, får lage ramme først og shoppe motorer og lignende så har strengt talt god tid på meg å bestemme meg for gyro-valg!
    "Max Tilt Angle: 35°" - fortsett til neste merke.....

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Kommet over denne her også...

    ZeroUAV YS-X4 Autopilot GPS Flight Control System for Multi-Rotor (Navigator Version)

    Mye ukjent der ute som kanskje er verdt å lese litt om. Jaja, får lage ramme først og shoppe motorer og lignende så har strengt talt god tid på meg å bestemme meg for gyro-valg!

    Leave a comment:


  • thnilsen
    replied
    Flyr selv med Megapirate på et flyduino kort. Megapirate er et godt alternativ til APM. Der har du alt fra tri opp til octo. Hardware'n er billig - se på RCTimer sitt AIO kort. Korter som Hobbyking selger er v1 eller 1.1 om jeg ikke husker feil. RCTimer er kommet med 2.0 nå som også inneholder chip for logging direkte til kortet. AIOP V2.0 ALL IN ONE PRO Flight Controller - Flight Control - RCTimer RC Plane Car MultiRotor APM and MultiWii Carbon Fiber Propeller Hobby Store

    RC Timer har jo også en APM 2.5 klone kort om du vil bruke APM direkte.

    Det er riktig som noen nevnte tidligere at flere går over til 32 bits CPUer, men Amtel CPU'ene fungerer fortsatt utmerket til copter, noe en kan se om en tester ut Multiwii, APM eller MegaPirate.

    Har iallfall ikke angret på valget av FC kort. Holder også på med quad nr 2 som vil bruke et AIO kort og Megapirate med full telemetri til bakke, OSD osv - og alt til en overkommelig pris sammenlignet med mye annet i dag.

    - Thomas

    Leave a comment:


  • spewster
    replied
    Kontroller for oktokopter?

    Originally posted by mundsen View Post
    Om nokon ønskjer det, kan eg lage ein tråd for denne/desse etter kvar som eg kjem i gang med testing.
    Gjør gjerne det! Spennende å høre hvordan disse funker.

    Leave a comment:


  • mundsen
    replied
    Har brukt denne (VRBRAIN) ei stund:
    VR BRAIN (v4.0) - FOXTEAM UAV CLAN
    Denne brukar ein 32bits port av ArduCopter (som på APM2.5). Med siste firmware har denne "modnast" bra.
    Kan bruke MissionPlanner på PC, eller Andropilot på Android nettbrett/mobil
    Har snart klar test quaden min slik eg kan få testa siste firmware.

    Har i tillegg kjøpt denne:
    Quanton Shop
    Denne har veldig lik hardware samanlikna med VRBRAIN, men brukar ein versjon av OpenPilot koda (ei gruppe utviklarar som har gått ut av openpilot og starta på ein ny versjon). denne kom utan kontakter (berre usb), så eg får ikkje testa denne vidare før desse dukkar opp i posten.
    Dette er ikkje ein kontroller som tilsvarar OpenPilot CC3D, men er hardware messig meir lik Revolution

    Om nokon ønskjer det, kan eg lage ein tråd for denne/desse etter kvar som eg kjem i gang med testing.
    Last edited by mundsen; 21-02-13, 12:19.

    Leave a comment:


  • flarssen
    replied
    Har et slikt underveis: MultiWii PRO Flight Controller w/MTK GPS Module
    Kan også kjøre Megapirates NG firmware.
    Edit: Ops.. Sorry, max hex ser det ut til.
    Last edited by flarssen; 20-02-13, 21:23.

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Hvilke FC bruker du Q på dine multicoptre?
    UAVP-NG på nye prosjekter og UAVX (ikke ARM versjonen) på de gamle.
    NG'en kommer nå i HW-0.30 utgave med kun 1 CPU: STM32F4

    Grunnen til at jeg bruker disse er at de består av Open Source hardware og software + at de har meget kompetente personer i utviklings miljøet.
    Last edited by Quadrocopter; 20-02-13, 19:25.

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Har du satt deg inn i hardware på DJI produktene? Hvordan er de sammenlignet med dette?? Jeg mener denne APM saken kan sammenlignes med feks wookong på papiret. Openpilot virker litt sært og de prøver å "ekslusivisere" produktet noe som gjør det vanskelig å få fatt i. Jeg er litt fristet til å teste denne APM 2.5 faktisk! Men er skeptisk på om det er ekstremt mye å sette seg inn i ift programmering og lignende..
    DJI gjengen er livredd for å vise hva de bruker og støper alt som er av interesse inn i en boks fylt med blyholdig epoxy - virker som om de er livredde for at andre skal kopiere det de allerede har kopiert....
    Men de også bruker en moderne ARM som hoved MCU på kontrollerekortet.

    Definitivt ikke et Open Source prosjekt!
    Last edited by Quadrocopter; 20-02-13, 19:07.

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Re: Kontroller for oktokopter?

    Hvilke FC bruker du Q på dine multicoptre?

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Re: Kontroller for oktokopter?

    Originally posted by Quadrocopter View Post
    Her er HW mer påkostet men.... de sitter i den gamle Arduino suppa og tviholder på "steinalder" teknologi AVR kompatibelt chip-sett.
    Utrolig å tenke på siden de bruker så mye annen fin HW, med dette skal vel programmeres i et eller annet Arduino interface.....(Sier ikke mer )

    Ander konkurrenter som lager kontrollere på dette nivået har for lengst gått over ARM MCU'er slik at de får støtte for 32 eller 64 bit og vesentlig raskere prosesseringshastighet.
    Sist men ikke minst så har ARM en egen FPU for håndtering av desimal tall som blir mer og mer viktig i multicopter kontroller kode.

    Og det verste er at prisen er omtrent lik på disse MCU'ene

    Kjøper du denne så blir det spennende og jeg ser frem til å følge prosjektet.
    Har du satt deg inn i hardware på DJI produktene? Hvordan er de sammenlignet med dette?? Jeg mener denne APM saken kan sammenlignes med feks wookong på papiret. Openpilot virker litt sært og de prøver å "ekslusivisere" produktet noe som gjør det vanskelig å få fatt i. Jeg er litt fristet til å teste denne APM 2.5 faktisk! Men er skeptisk på om det er ekstremt mye å sette seg inn i ift programmering og lignende..

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    Noen som har testet APM 2.5??
    Her er HW mer påkostet men.... de sitter i den gamle Arduino suppa og tviholder på "steinalder" teknologi AVR kompatibelt chip-sett.
    Utrolig å tenke på siden de bruker så mye annen fin HW, med dette skal vel programmeres i et eller annet Arduino interface.....(Sier ikke mer )

    Ander konkurrenter som lager kontrollere på dette nivået har for lengst gått over ARM MCU'er slik at de får støtte for 32 eller 64 bit og vesentlig raskere prosesseringshastighet.
    Sist men ikke minst så har ARM en egen FPU for håndtering av desimal tall som blir mer og mer viktig i multicopter kontroller kode.

    Og det verste er at prisen er omtrent lik på disse MCU'ene

    Kjøper du denne så blir det spennende og jeg ser frem til å følge prosjektet.
    Last edited by Quadrocopter; 20-02-13, 18:26.

    Leave a comment:


  • Quadrocopter
    replied
    Originally posted by Trulsen View Post
    .....Jeg tenker på OpenPilot Revolution som min neste kontroller.. Men vet jo ikke, det er jo begrenset med support og tilgjengelighet på de ennå. Komplett kontroller med gui på tablet, telefon, pc til ca 1000 spenn..
    Så litt på OpenPilot Revolution og ble ikke veldig imponert - virker som det er en programmeringsgjeng som er mer opptatt av at det visuelle (på skjermen) skal se cool ut.
    Det som er viktig - kontroller HW og koden i denne - var ikke så mye å skryte av....
    Da kan du like godt forsette med KK
    Last edited by Quadrocopter; 20-02-13, 18:44.

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Re: Kontroller for oktokopter?

    Noen som har testet APM 2.5??

    Leave a comment:


  • Trulsen
    replied
    Originally posted by GTI20 View Post
    Med Wookong har du mulighet for waypoints samt styre hele greia fra pcn.. pluss helt sikker flere kuule ting

    Nok en ting som kan klikke Jeg vil fly jeg.. Ser ikke for meg bruksområdet for å være helt ærlig! Hadde den hatt funksjonalitet som å følge et objekt, feks en bil eller båt hadde det begynt å bli gøy. Etter hva jeg har forstått koster dessuten ekstra waypoints en arm og et bein + litt til?


    Jeg tenker på OpenPilot Revolution som min neste kontroller.. Men vet jo ikke, det er jo begrenset med support og tilgjengelighet på de ennå. Komplett kontroller med gui på tablet, telefon, pc til ca 1000 spenn..

    Leave a comment:


  • GTI20
    replied
    Med Wookong har du mulighet for waypoints samt styre hele greia fra pcn.. pluss helt sikker flere kuule ting

    Leave a comment:

Working...
X