Unconfigured Ad

Collapse

GPS dekning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oleG
    • Jan 2010
    • 53

GPS dekning

Er det andre som har problemer med å få inn nok satellitar når det gjelder Naza.
    Har tidligare fått inn opp til 8 satellitar, men dei siste dagane har eg berre fått inn mellom 4 og 5.
    Er eg jævla heldig får eg inn 6.
    Trudde kankje det var eit eller anna feil med Naza'en, men har også same problem med Wookong.
    Har også sjekka med ein håndhalden GPS, og den har same problemet.
    Greit nok at det er høge fjell her eg bur, men det har fungert fint tidligare.
    Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Sliter du med at den flyr dårlig da? Holder ikke posisjon osv? Du kan jo snakke med kjærringa selv om du ikke har fullt forhold på mobilen også. Jeg har aldri brydd meg oppi om det er 1 eller 8 gpssignal på naza og den flyr like bra likevell..

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by oleG
      Er det andre som har problemer med å få inn nok satellitar når det gjelder Naza.
      Har tidligare fått inn opp til 8 satellitar, men dei siste dagane har eg berre fått inn mellom 4 og 5.
      Er eg jævla heldig får eg inn 6.
      Trudde kankje det var eit eller anna feil med Naza'en, men har også same problem med Wookong.
      Har også sjekka med ein håndhalden GPS, og den har same problemet.
      Greit nok at det er høge fjell her eg bur, men det har fungert fint tidligare.
      GPS satellittene beveger seg konstant over himmel-domen slik at antallet du mottar vil variere hele tiden!
      Antallet satellitter du mottar er også avhengig av hvor stor GPS antenna er, på DJI og Naza etc er denne så liten at det hele er en tåplig vits...

Bor du i tillegg lang nord (skulle ikke bety noe siden de går i baner og ikke står geostasjonært men tilbakemeldinger sier at det er færre baner over nordområdene....) eller i et dalsøkk vil dette også redusere antall satellitter du mottar (du trenger fri sikt), videre vil dalsøkk og høy tett bebyggelse (typisk byer) ødelegge GPS signalene (Bygninger og fjell vil gi refleksjoner, og refleksjoner er noe GPS'en definitivt ikke liker og vil medføre dramatisk reduksjon av nøyaktig posisjon - går fort fra "normalen" på +- 5-10 meter feil opp til 50-100meter feil på bredde og lengdegrader og to til tre ganger dette i høyden)

GPS'en trenger og gjenkjenne(!) 4 satellitter for å få en 3D FIX, d.v.s. kunne bestemme bredde, lengdegrader og høyde. Noen GPS tillater 2D FIX som gjør at du mister høyden og da trenger de 3 satellitter.
      Men igjen - det hjelper ikke at du har 5-6 satellitter i dispalyet, signalet fra disse må være "rent" eller så ignoreres dataene fra dem i mottakeren!

Et typisk problem for personer som sliter med å motta GPS signaler er at de har f.eks en 1.2GHz video sender eller noe annet hengende på systemet som genererer støy og vil ødelegger signalene fra GPS satellittene.
      1.2GHz er rett i nærheten av hvor GPS'ene sender, de pill råtne Kina FPV senderne er rene støysenderen og ødelegger mye.
      Last edited by Quadrocopter; 28-04-13, 00:15. Reason: qwerty

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

I tillegg kommer atmosfæriske forhold. Jeg hadde noen rare verdier i går, Oslo, antar at det var fysikk og ikke psykologi
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Originally posted by bjeff
          I tillegg kommer atmosfæriske forhold. Jeg hadde noen rare verdier i går, Oslo, antar at det var fysikk og ikke psykologi
          Jepp, samtidig som man har SA (Selective Availability) som eieren av GPS systemet (det amerikanske forsvaret) kan slå på og av som de ønsker og det er psykologi
          Last edited by Quadrocopter; 27-04-13, 19:42.

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

For dere som er "Geeks" så finnes det noen web sider som track'er GPS satellitter
            Dette er en vanlig liv satellitt tracker, her må man velge en og en for å få de opp på kartet (let etter GPS eller NAVSTAR)

Denne gir informasjon om kvalitet på signal og antall satellitter på en oppgitt posisjon

Her er en siden som viser GPS på kart eller i google earth som en .kmz fil

+++++ en mengde mer ute på web'en
            Last edited by Quadrocopter; 27-04-13, 19:41.

Comment

• oleG
              • Jan 2010
              • 53

I GPS mode holder den posisjonen svært dårleg når eg har 5 satelliter, eller mindre.
              Har ein ny 5,8Ghz tx montert, og trudde det var den som laga problemer. Men har samme problem når den er slått av.

Originally posted by Trulsen
              Sliter du med at den flyr dårlig da? Holder ikke posisjon osv? Du kan jo snakke med kjærringa selv om du ikke har fullt forhold på mobilen også. Jeg har aldri brydd meg oppi om det er 1 eller 8 gpssignal på naza og den flyr like bra likevell..
              Futaba 10C 2.4GHz, Align T-rex 500 3GX, Align T-rex 450 3GX, Align T-rex 250 3G, DJI F450 KK2.0, DJI F450 NAZA V2, DJI F550 Wookong, QAV500 Wookong, Gaui 330X KK2.0, Alexmos BGC, DJI Zenmuse H3-2D Gimbal.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Originally posted by oleG
                I GPS mode holder den posisjonen svært dårleg når eg har 5 satelliter, eller mindre.
                Har ein ny 5,8Ghz tx montert, og trudde det var den som laga problemer. Men har samme problem når den er slått av.
                Det er helt naturlig, særlig hvis noen av disse ikke ligger langt over horisonten, 5 satellitter og litt fjell rundt vil garnatert gi et GPS signal som er helt i grense land og en posisjon som vil være veldig ustabil.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

En annen ting er at kontroller softwaren Naza'en burde være så pass smart at den reduserer påvirkningen (bruk) av GPS når den ser at kvaliteten på GPS signalet er råttent under kontroller initieringen.

Comment

• oleG
                    • Jan 2010
                    • 53

Fjella her er på over 1000m så det er nok ein medvirkane årsak til problemet.
                    Og dette med at satellitane ikkje er geostasjonære gjer at dekningsgraden varierar.

Originally posted by Quadrocopter
                    Det er helt naturlig, særlig hvis noen av disse ikke ligger langt over horisonten, 5 satellitter og litt fjell rundt vil garnatert gi et GPS signal som er helt i grense land og en posisjon som vil være veldig ustabil.

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Jeg tar ikke av med mitt Mikrokopter før jeg har seks satelitter, men jeg vil helst se flere. Jeg flyr av og til med våre nye landsmenn fra øst, de sverger til russernes GPS. Og det er totalt overlegent. De får feks 13 treff mens jeg har 8.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• telecaster
                        • Dec 2006
                        • 1062

Men da må de også ha et annet system? Eller kan man tune GPSene inn på andre
                        sendere/frekvenser?

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by telecaster
                          Men da må de også ha et annet system? Eller kan man tune GPSene inn på andre
                          sendere/frekvenser?
                          Nei, GPS er låst til to frekvenser rundt 1,5 og 1,2 GHz
                          Last edited by Quadrocopter; 27-04-13, 21:36.

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

Originally posted by bjeff
                            Jeg tar ikke av med mitt Mikrokopter før jeg har seks satelitter, men jeg vil helst se flere. Jeg flyr av og til med våre nye landsmenn fra øst, de sverger til russernes GPS. Og det er totalt overlegent. De får feks 13 treff mens jeg har 8.
                            Russerne du fly sammen med har vel som vanlig en dobbelt-mottaker som både tar GPS og GLONASS satellittene

GLONASS har bedre dekning og presisjon i nordområdene enn GPS (det er naturlig siden dette er russisk og de ønsker å dekke sitt land best mulig), men utenom dette er presisjonen dårligere enn konkurrerende systemer.
                            Ordentlig presisjon på den sivile delen vil vi først få når det europeiske systemet (Galileo) sette i drift

GPS (US) GLONASS (RU) Galileo (EU)
                            Feil i sivilt bånd 5 – 20 m 50 – 70 m Spesifisert til 1m
                            Last edited by Quadrocopter; 28-04-13, 00:02.

Comment

• AudunJ
                              • Jun 2011
                              • 543

Når det gjedder satellittene som brukes til navigasjon, er disse i lav baner og dette har ingen sammenheng med det som tidligere er nevnt i tråden som geo.stasjonære satellitter.

Når det gjelder GPS systemet har disse satellittene en lavere banevinkel i forhold til det russiske systemet sett i forhold til ekvator. Det betyr at de ikke kommer like langt nord og syd på kloden. Og dette gir dårligere systemer i de nordlige områdene..

Av naturlige grunner har våre venner i øst, valgt baner som er mer nord syd rettet pga deres behov.

Begge systemene har gode og dårlige sider, men det vi kommer nå med egent system i Europa kaldt galileo og det er under testing. Så om noen år eg dette et alternativ...
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

Working...