Unconfigured Ad

Collapse

GPS dekning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by AudunJ
    Når det gjedder satellittene som brukes til navigasjon, er disse i lav baner og dette har ingen sammenheng med det som tidligere er nevnt i tråden som geo.stasjonære satellitter......

..... med egent system i Europa kaldt galileo og det er under testing. Så om noen år eg dette et alternati
    Ikke noe annen enn det som er nevnt tidligere i tråden.....
    Last edited by Quadrocopter; 28-04-13, 00:05.

Comment

• kesundt
      • Jun 2008
      • 284

Originally posted by bjeff
      Jeg tar ikke av med mitt Mikrokopter før jeg har seks satelitter, men jeg vil helst se flere. Jeg flyr av og til med våre nye landsmenn fra øst, de sverger til russernes GPS. Og det er totalt overlegent. De får feks 13 treff mens jeg har 8.
      Det er ikke en direkte sammenheng mellom antall(!) satelitter GPS motageren ser og lokasjons-presisjon.
      Lokasjons-presisjon er en funksjon av satelittenes posisjon på himmelvelvingen. Dette måles av GPS motageren og utrykkes med måleverdien HDOP (Horisontal Dilution Of Precision). Best forhold oppstår når tre satelitter er spredt i en triangel formasjon med så stor størelse som mulig på triangelet.

Satelittenes posisjon på himmelvelvingen og dermed HDOP endrer seg hele tiden.
      Venting på at et vist antall satellitter er detektert er derfor litt... vel .. upresist.
      Dersom man har tilgang til HDOP måleverdien så er det den man skal bruke...

Dersom ikke, så vær ops på GPS måleverdier endrer seg, tildels kraftig over tid.
      TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
      Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
      GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
      Realflight G45 simulator
      Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Her er jeg uteoretisk og "dum" bruker av et system der jeg følger rådene til de som har utviklet det. Det du sier er sikkert korrekt, men basert på noen hundre timers praktisk erfaring vil jeg fortsette å vente til seks satelitter er låst. Jeg har opplevd at signalene forsvinner med færre treff, særlig med tungt skydekke og i byer.
        Last edited by bjeff; 28-04-13, 17:15.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

Working...