Unconfigured Ad

Collapse

trenger hjelp med rctimer brushless gimbal controller

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

trenger hjelp med rctimer brushless gimbal controller

har kjøpt denne http://rctimer.com/index.php?gOo=goo...4&productname=
    og disse motorene http://rctimer.com/index.php?gOo=goo...0&productname=

Har koblet det sammen og fått det til å fungere, men får ikke til å koble den opp mot pc. Har lastet ned brushless gimbal tool for v48 og lagt inn driver for usb-serie port. velger port og det ser ut til att den får kontakt med kortet. men får ikke justert noen parametere. Noen som har en enkel nybegynner forklaring på hvordan man kan få den til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

når jeg trykker connect så lyser deg gult i statusfeltet og står
    serial ok com7 : @ 115200
    så står det TC : reading values
    da skjer det ikke noe mere. i følge manualen skal det etter det bli stående
    TAC reading values...done
    og så lyse grønt og stå reading done

ingen som har noen anelse om hva som er problemet?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    + diverse små ting

Comment

• kristianwest
      • May 2011
      • 1769

Har du prøvd flere USB-porter?
      Kristian Westgård
      Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

har prøvd forskjellige usb porter. Har også prøvd forskjellige com porter. Har win8, skal prøve med en maskin med win7 i kveld
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

har nå prøvd med en maskin med win7 men får samme resultat. fikk beskjed av en på ett annet forum å bruke arduino og laste opp firmware med. prøvde det men da fikk jeg denne feilmeldingen: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00

Er helt grønn på dette så skjønner ingenting om hva som er galt
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• kristianwest
            • May 2011
            • 1769

Bare et kontrollspørsmål; har du installert riktig driver?
            Kristian Westgård
            Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

Comment

• tyor
              • Mar 2005
              • 9757

tror da det. har installert den som er linket til på rctimer sin side, Virtual COM Port Drivers
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

Frsky taranis 9+
              + diverse små ting

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

ok. Har nå bygd om X-468 gimbalen min til børsteløs. For å se hvordan det fungerer. første inntrykket er greit. men skulle gjærne fått kontakt med kortet og pc slik att jeg kunne justert litt på gain osv. den kompenserer litt lite på tilt axe.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                + diverse små ting

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by tyor
                  ok. Har nå bygd om X-468 gimbalen min til børsteløs. For å se hvordan det fungerer. første inntrykket er greit. men skulle gjærne fått kontakt med kortet og pc slik att jeg kunne justert litt på gain osv. den kompenserer litt lite på tilt axe.
                  USB til Serie drivere (ref. FTDI) + windows kan av og til være et lite he....
                  Problemene dukker opp når det f.eks kommer en ny driver og denne installeres uten at den gamle er fjernet på riktig måte eller at man har hatt USB forbindelsen oppe under oppgraderingen.

For det første så må du ha siste versjon av FTDI windows driveren installert på PC'en - du finner den her (!! pass på at du velger riktig OS versjon og x64 hvis du har en 64 bit maskin!)
                  Installasjonen krever at du følger denne manualen (phuu - men dessverre ja)
                  Jeg vil anbefale å reboote maskinen og start med kapittel 4. unninstalling FTDI driver.
                  Etter at driveren er fjernet rebooter du igjen, da har du en clean maskin å starte installasjonen på.
                  Følg installasjons manualen når du skal legge inn driveren - husk at USB porten IKKE må være koblet til kontrolleren under installasjon.

Det er et par ting du kan sjekke for å se om den nye driveren er lastet og aktiv.

Er ikke helt sikker på hvordan RC-timer kontrolleren er bygget opp men normalt krever FT chipen på kontrolleren at spenningen er tilstede når du kobler til USB porten fra PC'en (dette betyr at du har spenning på kontrolleren fra batteripakka), det kan også hende at chipen tar denne spenningen fra USB porten på PC'en, men min anbefaling er å ha spenning på gimbal kontrolleren. Resten av Quaden trenger ikke spenning.

Når du kobler til USB kabelen mellom kontroller og PC så ska windows gi en indikasjon på at det er koblet til en USB enhet (HID klasse) og at denne er klar til bruk.
                  Hvis PC'en ikke gir denne tilbakemeldingen kan det tyde på at driveren ikke er korrekt installert.
                  Da må du inn i windows sin Device Manager for å sjekke om driveren ligger der den skal og er aktiv, men det kan vi komme tilbake til når du har gjort tingene over.

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Har fulgt den prossedyren der men det hjalp ikke. Når jeg kobler til usb så kommer det ett pip i maskina. og når jeg starter gui programmet så kommer det opp med den com porten som jeg har valgt i device manager. men når jeg trykker connect så skjer det ingen ting
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

Originally posted by tyor
                      Har fulgt den prossedyren der men det hjalp ikke. Når jeg kobler til usb så kommer det ett pip i maskina. og når jeg starter gui programmet så kommer det opp med den com porten som jeg har valgt i device manager. men når jeg trykker connect så skjer det ingen ting
                      Ok - at det kommer et pip kan være et bra tegn.

Kobl fra USB kabelen å gå inn i Device Manager og sjekk hva som ligger under "Unviersal Serial Bus Controller"
                      Kobl inn USB kabelen og sjekk om du får en ny "device" opp i den samme listingen etter at maskinen har gitt lyd fra seg

Her er et eksempel fra min maskin - det vil ikke stemme med din!
                      Click image for larger version

Name:	dm.jpg
Views:	1
Size:	51.9 KB
ID:	600545

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Her ser du hvordan det ser ut på min maskin når jeg har koblet til en FTDI enhet legg merke til portnummeret under USB Serial Port (COM ..)
                        Det er dette nummeret du skal bruke mor Kontrolleren!!

Name:	ftdi.jpg
Size:	53.8 KB
ID:	600548

Comment

• tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

det ser helt likt ur. og det er det som står som port nummer der som kommer opp i gui programmet. når jeg trykker connetck så står det TC : reading values også skjer det ikke noe mere. hvis jeg trykker connect uten att den er koblet til så står det not connected
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

Frsky taranis 9+
                          + diverse små ting

Comment

• Quadrocopter
                            Moderator
                            • Aug 2007
                            • 6357

OK - det tyder på at PC'en kommuniserer på en eller annen måte med kontrolleren.

Kontroll spørsmål - har du strøm koblet til Gimbal kontrolleren?

Fra nå av kan det være et par veier til målet - den ene er å gjøre en total reflash av firmwaren i kontrolleren noe som jeg tror vil kreve en ISP adapter og noe lodding siden de ikke har montert kontakt så jeg tror vi hopper over denne i første omgang. (merket med ISP på snipp'en min)

Den andre testen er å sjekke om FT chipen virkelig virker.
                            Det kan gjøres på følgende måte - koble sammen Rx/Tx (se snipp)med en kabel, lodding etc...
                            Last ned og installer PuTTY

Name:	1365438727.jpg
Size:	86.9 KB
ID:	600551

Når du starter Putty så trykk på Serial (helt nederst) og sett opp port nummer i.h.t. den porten du bruker.

Name:	P1.JPG
Size:	43.5 KB
ID:	600549
                            Gå så til Session (helt i toppen) og sett inn rett port igjen

Name:	P2.JPG
Size:	28.5 KB
ID:	600550
                            Velg så [Open]
                            I terminalvinduet som dukker opp skal det dat dukke opp den samme tasten som du trykker på keyboardet
                            Gjør det dette så er serie kommunikasjonen OK noe som betyr at HW på kortet høyest sannsynlig virker.

Da er det bare å bite i det sure eple å flashe ny firmware fra bunnen av

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Det kan hende at de som har designet løsningen har lagt inn såkalt "bootloader" kode i MCU'en noe som kan gjøre flashing enklere - jeg har ikke gravd meg ned i manualene til produktet og vet dermed ikke om det fungerer. Men finner du et kapittel om firmware upgrade der så kan du følge det.
                              Kanskje kan du kan gjøre dette via USB porten.

Comment

Working...