Unconfigured Ad

Collapse

Motor/prop valg for stor octo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Motor/prop valg for stor octo

Hei.
    Lurer litt på å lage en stor heavylift octo og sliter litt med å velge motorer og propeller for 6s batterier. Ser for meg at vekten på selve kopteret med kameralast fort kan krype opp mot 5-6 kg. -I tillegg kommer motorer, esc og batteri. Vil gjerne ha litt flytid på dette, men etter prøving av ymse variasjoner i e-calc har jeg vaskelig for å komme over 10 minutter. Skulle veldig gjerne hatt min minst 15 minutter i luften.
    Kamerariggen skal ha tre stabilliserte akser, og diameter på maskinen kan godt bli ganske stor sånn at propelldiameter blir opptil 17-18 tommer uten at det gjør noe, armene kan jo bli avtagbare.

-Noen som har noen tanker om et slikt oppsett?
    Terje
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Syntes vekten hørtes ganske høy ut før motorer etc. Blir fort 10kg da med alt utstyr ombord. Hvilket kamera skal du løfte og hva blir størrelsen på ramma?

Comment

• kjetilmh
      • Jun 2006
      • 990

"Heavy lift" og lang flytid høres ikke ut til og passe bra sammen. . .
      Kjetil
      oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Skartun
        • Aug 2008
        • 231

Russland har vel fått det til.... Men det er vel utenfor budsjettet Te-raptor?
        Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

http://www.sognmodellfly.com

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Originally posted by Trulsen
          Syntes vekten hørtes ganske høy ut før motorer etc. Blir fort 10kg da med alt utstyr ombord. Hvilket kamera skal du løfte og hva blir størrelsen på ramma?
          Heavylift og lang flytid er nok en lei kombinasjon ja. Kan nok lage ramma og gimbal noe lettere, men er ilke skikkelig igang med tegningen enda. Regner med at det blir ca en meter i diameter for å kunne bruke opptil 17" propeller.
          Tenker meg å lage senterdelen og gimbal i karbon, og armer i alu
          Terje

Comment

• Te-raptor
            • Jul 2004
            • 693

Originally posted by Skartun
            Russland har vel fått det til.... Men det er vel utenfor budsjettet Te-raptor?
            Hva har Russland gjort for noe Skartun?
            Terje

Comment

• Skartun
              • Aug 2008
              • 231

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-12 beklager usakligheteten!
              Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Hvilket kamera skal du løfte da? Ville ikke gjort det overkill med tanke på vekt om du kun skal løfte en speilrefleks. Da kan du fint klare deg med halvparten av vekten på 6s og kanskje få noen minutter ekstra flytid?

Comment

• Te-raptor
                  • Jul 2004
                  • 693

Hvilket kamera skal du løfte da? Ville ikke gjort det overkill med tanke på vekt om du kun skal løfte en speilrefleks. Da kan du fint klare deg med halvparten av vekten på 6s og kanskje få noen minutter ekstra flytid?
                  Det er ikke ofte at jeg trenger noe mer enn en speilrefleks, men fra tid til annen kunne det vært veldig greit å være i stand til å ta med et skikkelig filmkamera. Siden jeg begynte med flyvende kameraer for 12-13 år siden har jeg måttet si neitakk til noen interresante henvendelser fra tid til annen pga at jeg kun har hatt heli med kapasitet til slike løft, og ikke helt hatt den store tålmodigheten med den evige jakten på vibrasjoner i helikopteret. For at det skal være bra nok må bildene ære 100% rene som om kameraet sto i bom eller steadycam og det er ikke enkelt å oppnå og beholde med helikopter. Men det irker lettere å få dette til med multikopter, derfor vil jeg ha såpass løftekapasitet hvis jeg først skal bygge en til.
                  Terje

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

ok, men HVA er vekten du trenger å løfte?

Comment

• Te-raptor
                      • Jul 2004
                      • 693

ok, men HVA er vekten du trenger å løfte?
                      Minimumskrav er kameravekt på 4 kg
                      Terje

Comment

• Te-raptor
                        • Jul 2004
                        • 693

Har såvidt begynt å tegne litt nå, og for å kunne bruke opptil 18" propeller vil motorene måtte sitte i en diameter på 122 cm. Det vil gi en klaring mellom propellene på rett under 1 cm.
                        Med en firearmet "kjerne" på f.eks. 66 cm som forgrenes til to motorer med en på hver gren kan disse ytre delene lages så de kan felles opp for transport sånn at hele saken får en transportbredde på 66 cm. Da skulle det ikke bli så uhåndterlig, samtidig som det blir plenty med plass for batterier etc.
                        Terje

Comment

• Skartun
                          • Aug 2008
                          • 231

Lenger armer vil vel bare gi bedre stabilitet?? Har du noen formel du bruker?
                          Rolan Skartun

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Originally posted by Skartun
                            Lenger armer vil vel bare gi bedre stabilitet?? Har du noen formel du bruker?
                            Mnnjoo, -inntil en viss grense kanskje. Men har også hørt det motsatte fordi at det på sett og vis krever mer jobb for elektronikken å stabillisere en lengre arm, har dog ikke satt meg veldig mye inn i akkurat det..

Noen formel for å beregne hvor stort det må være har jeg ikke. Det jeg gjør er å tegne en "hovedsirkel" som representerer diameter/omkrets gjennom motorakslingene for deretter å tegne en sirkel med propelldiameteren med senter låst til omkretsen av den første sirkelen. Slår deretter ut et sirkulært mønster av "propellsirkelen" med så mange kopier som jeg skal ha motorer. Siden de siste fordeles ut med grader avh av antall motorer er det så bare å endre størrelsen på "hovedsirkelen" til de små slutter og overlappe hverandre.
                            Click image for larger version

Name:	layout.jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	601321
                            Terje

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Et lite bilde av tegningen så langt
                              Senterplata er 20 cm i diameter.
                              I enden av hver av de fire hovedarmene kommer forgreining til to motorer. Disse blir bare i underkant av 35 cm lange, så jeg tror jeg satser på at 20 mm karbonrør blir stivt nok.
                              Click image for larger version

Name:	assem1.jpg
Views:	1
Size:	30.1 KB
ID:	601327
                              Last edited by Te-raptor; 23-06-13, 17:10.
                              Terje

Comment

Working...