Unconfigured Ad

Collapse

Konstruksjon og bygging av stoor octo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Konstruksjon og bygging av stoor octo

Starter en ny tråd på denne, siden byggingen nå ser ut til å bli realisert
    Litt mål slik det ser ut så langt:
    Diameter motor til motor: 122cm
    Diameter foldet sammen for transport: 66cm
    Motorer: Foreløpig ikke helt bestemt...
    Batteri: 6s 20000mah++
    Propeller: Plass for opptil 18"
    Nyttelast med brukbar flytid: minimum 4kg

Vil få kamerarigg med tre stabilliserte akser. Får se litt på styring og drift av disse etterhvert, men heller mot å prøve apm 2.5 som FC for å kunne styre kameraet via joystick slik at det ikke trengs egen radio til kameramannen. Alternativ FC er Wookong M som jeg også har, men da må kameramannen ha egen radio og stabillisering til gimballen og jeg vil prøve å slippe unna det.

Legger ved et oppdatert bilde av tegningen sålangt. Karbon er bestilt fra happychoice på ebay. -Innspill på motor og propellvalg mottas med takk
    Attached Files
    Terje
  • Skartun
    • Aug 2008
    • 231

Liker! Stå på.
    Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

http://www.sognmodellfly.com

Comment

• xilian
      Air boss
      • Feb 2009
      • 6523

Nice! Skynd deg langsomt da
      Tom I. Arntsen

Comment

• Te-raptor
        • Jul 2004
        • 693

Hehe, får ikke stått på så hardt, siden det sikkert tar en stund før det kommer noe karbon. Men det gir jo litt tid til å tegne på kamerariggen, som nok kommer til å deivws av servoer med tannreimsoverføring tror jeg. Grubler litt over hvordan jeg sskal løse pan-aksen mtp stivhet og opplagring samtidig som vekten må holdes nede...
        Terje

Comment

• Te-raptor
          • Jul 2004
          • 693

Går og spekulerer på kameragimbal og motorisering av den. Tror nok jeg heller mest mot å bruke servoer som modifiseres til kontinuerlig rotasjon, slik at jeg kan bruke en passelig utveksling på tannrem for så å sette potmeteret på kamerariggens akse istedenfor i servoen. Da burde vel servoen kunne gå så mange runder som nødvendig for å stanse når kameraet peker dit potmeterets endepunkt tilsier? Eller er jeg helt på jordet nå. Kanskje jeg skulle ta en tlf til servocity...
          Terje

Comment

• sveininge
            • Dec 2007
            • 1205

Er vel bedre og bruke børsteløse motorer ?
            Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Originally posted by sveininge
              Er vel bedre og bruke børsteløse motorer ?
              Ikke med kamera på 3-4kg...

Comment

• Te-raptor
                • Jul 2004
                • 693

Originally posted by Trulsen
                Ikke med kamera på 3-4kg...
                Tror nok ikke det ville gått bra nei. Vet ikke hvordan det ville vært om de hadde hatt litt høyere kv og gått via utveksling, men tror ikke jeg skal eksperimentere med det i første omgang...
                Terje

Comment

• Te-raptor
                  • Jul 2004
                  • 693

Kom hjem idag og fikk frest ut hoveddelene til en av de fire hovedarmene. Det ble ikke veldig fint i lommene der vangene og bunnplatene skal møtes, men hadde bare 2mm fres så jeg måtte ta en del med dremel i hjørnene. Men dette er bare en test for å se hvor stivt det blir etter sammenliming, så det får heller stå sin prøve
                  Click image for larger version

Name:	hovedarm.jpg
Views:	1
Size:	144.3 KB
ID:	601551
                  Terje

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

Artig Ser ikke helt for meg hva delene er, men blir nok bra.

Hva slags pinnefres bruker du vanligvis til fresing av karbonfiber?

Comment

• Te-raptor
                      • Jul 2004
                      • 693

Artig Ser ikke helt for meg hva delene er, men blir nok bra.

Hva slags pinnefres bruker du vanligvis til fresing av karbonfiber?
                      Hehe, hvis du ser på bildet øverst i tråden så er hver av de fire armene ut fra senterplatene bygget opp av to vanger med en plate med i bunnen som stiver de av sideveis. -Det er disse jeg har laget et prøvesett av med noe karbon jeg hadde liggende
                      -Fresen jeg har brukt er en helt vanlig to-skjærs karbidfres ø2mm fra kinaland. Det er så lite karbon jeg freser at det er ikke behov for noen flotte spesialfreser
                      Terje

Comment

• Te-raptor
                        • Jul 2004
                        • 693

Her er den ene hovedarmen som skal gå ut fra senterplaten montert sammen (delene det var bilde av lenger opp). 1,5mm plater, og den er stiv som bare fy i alle retninger.
                        Click image for larger version

Name:	octo arm.jpg
Views:	1
Size:	98.9 KB
ID:	601606
                        Terje

Comment

• Trulsen
                          • Aug 2006
                          • 3411

Ser bra ut Av ren nysjerrighet, hvorfor lager du den slik istedenfor av rør/firkant alu? Bare tenker at den blir litt kompleks å bygge. Og kanskje litt tung?

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Ser bra ut Av ren nysjerrighet, hvorfor lager du den slik istedenfor av rør/firkant alu? Bare tenker at den blir litt kompleks å bygge. Og kanskje litt tung?
                            Armen på bildet veier ca 45 gram. En stor grunn til at det nesten bare blir karbon er at det er såpass mye som skal freses, og karbon er mye kjappere å frese enn alu. Tror vel også at karbon er litt stivere under belastning en det alu med tilsvarende vekt ville vært, og stoler mer på sammenlimte komponenter i karbon. Det at armene forgrener seg til rør gjør det enkelt å felle sammen til hånderbar størrelse for transport uten måtte plugge kabler ut og inn, og man slipper å måtte sjekke at motorene blir stående rett hver gang osv. 1.pri her er filmkvalitet (stivhet i rammen). Hele rammen som avbildet øverst i tråden veier bare noen gram over kiloen iflg beregning, og jeg synes ikke det skulle være så galt på noe såpass stort.
                            Terje

Comment

• Te-raptor
                              • Jul 2004
                              • 693

Nå begynner kamerariggen også og ta såpass form oppe i hodet at jeg snart kan begynne å tegne på den. Men siden økonomien ikke tillater de helt store krumspringene om dagen og motorer til denne fort vekk drar seg opp i 100 dollar pr stk. vil det nok drøye litt før den kommer i lufta.-Kanskje lage to og selge den ene på qxl eller noe sånt for å finansiere motorer/ESC? Funksjonsmessig il vel ikke denne ligge noe særlig etter quaden som Vario selger for etpar hundretusen, kanskje heller tvert imot. Og utseendemessig liker ihvertfall jeg min bedre
                              Det største tidsforbruket går med til tegning og tenking, selve byggingen er relativt raskt gjort.
                              Terje

Comment

Working...