Unconfigured Ad

Collapse

Gimbal m Alexmos controller (fra viacopter) sliter med instillinger

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjekve
    • Feb 2013
    • 13

Gimbal m Alexmos controller (fra viacopter) sliter med instillinger

Hei.
    Har da montert gimbal (kjøpt av en på forumet her),- men sliter med innstillinger.

Det er controllerkort fra Viacopert,- AlexMos kort vil jeg tro. Installert SW - simpleBCG. Har også lastet inn ny firmware (nyeste versjon).

Har balansert kameraet på gimbal før påkobling av strøm. Bruker forøvrig et 2s batteri til formålet. (2-3s er visstnok anbefalt!?).

Uansett, det ser ut som om gimbalen har fått parkinson. Den skjelver og er helt ute av seg. Har prøvd å gi den forskjelllige verdier, forsøkt accelometer calibrationg, auto sjekk på det meste, men den er ikke fornøyd.

Har også forsøkt kalibrering, der jeg skal vende den i forskjellige retninger (den reagerer noe).

Noen som har tips til hva jeg skal gjøre!? Møtt veggen her nå kjenner jeg.....

Video av parkinson-gimbalen, samt noen bilder fra SimpleBCG:

Click image for larger version

Name:	basic.JPG
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	634669

Name:	rc settings.JPG
Size:	94.1 KB
ID:	634670

Name:	advanced.JPG
Size:	90.7 KB
ID:	634671
  • kjekve
    • Feb 2013
    • 13

Ok. Da har jeg kommet litt videre.
    Var en liten feilmontasje av stabilisatoren på kameraet. Men, sliter nå med Roll funksjonen. Pitch ser ut til å være ok.

Noen som har tips til hva jeg kan stille på/gjøre for å få denne bedre. Legger ved instillinger og video:

Name:	basic.JPG
Size:	87.7 KB
ID:	601657

Name:	advanced.JPG
Size:	93.7 KB
ID:	601658

Name:	rc settings.JPG
Size:	86.9 KB
ID:	601659

Comment

• Trulsen
      • Aug 2006
      • 3411

Ser ut som du er nerme på pitch ja. Syns power er litt lav. Du kan og bør øke denne en del. Gjerne opp mot 150. Hva skjer om du øker P på roll?

Comment

• Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

Her er innstillingene til en annen kar sin gimbal som er maken til din. Den virker helt perfekt..

Name:	Marius_gimbal_settings.png
Size:	86.9 KB
ID:	601660

Comment

• kjekve
          • Feb 2013
          • 13

Har da prøvd alle mulige varianter på Roll. Den klarer ikke å stabilisere seg. Får den rett og slett ikke til å fungere. Bite i det sure eplet, og bestille nytt controllerkort?! Tips til hva som faktisk fungerer mottas med takk.

Comment

• kristianwest
            • May 2011
            • 1769

Har du kameraet på mens du fikler? Eller prøver du å få det til uten kameraet på?
            Kristian Westgård
            Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

Comment

• kjekve
              • Feb 2013
              • 13

Kameraet sitter på gimbalen mens jeg fikler. Balansert så den står rolig helt rett. Virker som om den ikke får "riktig input" mht. hva som er horisontalt!?

Comment

• kjekve
                • Feb 2013
                • 13

Er det forresten vilkårlig hvilken vei controller kortet står. Er montert vertikalt. Er vel ikke "opp ned" på dette kortet?!

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Har du kalibrert!?

Comment

• kjekve
                    • Feb 2013
                    • 13

Ehh.. Kanskje ikke .. Tror det, level imu sensor z axis ... Press calib.acc. Det jeg stusser litt på er at jeg må da vri hele greia vertikalt.

Comment

• Trulsen
                      • Aug 2006
                      • 3411

Øh, det skal ikke være nødvendig. Putt IMU level, z-axis top, calibrer acc..

Forøvrig går AlexMos for å være det "beste" per i dag, så nytt kort skal ikke være nødvendig.

Comment

• Trulsen
                        • Aug 2006
                        • 3411

Du har forøvrig svært lav P-gain i forhold til I-gain.

Ta av pitch kabelen og gjør følgende:

Sett PID til 0.
                        Øk P til en lav verdi som ikke gjør så stor forandring. Feks 2.5.
                        Øk så D med pilen på tastaturet ditt (usikker på om det virker med nyeste software) til det begynner å oscillere, og så noen få hakk tilbake til det slutter å oscillere/vibrere.
                        Øk P til det starter å vibrere, så tilbake til det slutter å vibrere.
                        Øk I til du finner "sweet spot" så roll kommer tilbake level uten å oscillere.

Edit: Så på videoen din. Hva skjer om du reverserer Roll-kabelen fysisk, altså ikke i programmet men på selve kabelen?

Comment

Working...