Unconfigured Ad

Collapse

forskrifter for bruk av ubemannede luftfartøy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lain
    • Feb 2013
    • 51

forskrifter for bruk av ubemannede luftfartøy

Nye oppdaterte forskrifter i dag. Kilde: NRKbeta@twitter

Bruk av ubemannede luftfartøy i Norge - Luftfartstilsynet

Kan ikke helt se at det blir så mye nytt å ta hensyn til.
    Men det er kanskje mer beregnet på de som tar betalt for video m.m. ifra luften, og ikke så mye oss som bare flyr for gøy.

Innspill?
    You cant take the sky from me.
  • Lilledritt
    • Jun 2010
    • 36

Ser ut som at ordtaket vi brukte som små barn ikke gjelder lenger : Lufta er for alle

Comment

• farmann
      • Mar 2010
      • 918

Tolker det slik at skal jeg ta bilder/ video og vise det til andre(Youtube) må jeg ha lisens fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet: ??
      Ref 2.2 Eller?

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Originally posted by farmann
        Tolker det slik at skal jeg ta bilder/ video og vise det til andre(Youtube) må jeg ha lisens fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet: ??
        Ref 2.2 Eller?
        Ja, men sånn at det jo vært før reglene ble oppdatert også.

Det står forresten at man må ha tillatelse for "fotografering og opptak med sensorsystemer fra luften". Så jeg må søke om å bruke Jeti-radioen med alsklens telemetri-sensorer?? :O
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• helinor
          • Mar 2013
          • 29

Hvordan tolker vi dette sitatet da??

"Fjernstyrte innretninger som er ment å bevege seg i luften og som ikke brukes utelukkende for rekreasjon, sport eller konkurranse, vil være luftfartøy som er omfattet av RPAS-begrepet.#
          F330 og F450 med modifiserte rammer, Naza lite V2 og Fatshark FPV - TBS carbon clone med Naza M lite V2 og Fatshark FPV for GoPro - F450 med KK2 .
          Spektrum DX6i og TGY 9x med ER9x og FRSky XJT-modul
          Prosjekt: Hubsan X4 basert FPV rigg med 3D printet ramme for innendørs flyging

Comment

• Lain
            • Feb 2013
            • 51

Jeg tolker det dithen, at så fort du gjør det til en jobb, og tar penger for det, går det under RPAS.
            Men så lenge vi driver med det på hobby basis, selv om det kan være snakk om konkuranser, går det ikke under RPAS.

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Slik tolker jeg det også. Hele dette skrivet gjelder for kommersiell aktivitet, men er det dermed er fritt fram for oss rekreerende å fly blos over skyene? Å henvise til generelle aktsomhetsparagrafer blir for vagt for amatører. Til forbundet har et forskriftsverk som er aktivt gjeldende, virker det som et vakum her.
              Fotoforbudet er det NSM som håndhever, og det gjelder både amatør og proff.

Originally posted by Lain
              Jeg tolker det dithen, at så fort du gjør det til en jobb, og tar penger for det, går det under RPAS.
              Men så lenge vi driver med det på hobby basis, selv om det kan være snakk om konkuranser, går det ikke under RPAS.
              Last edited by Guest; 31-07-13, 12:29.

Comment

• Lain
                • Feb 2013
                • 51

Er vel fortsatt sagt at vi må fly los, ha med spotter om vi flyr fpv med briller, og holde oss under 120 meter.

Jeg poket NRKbeta på twitter, med spørsmål om de kunne tatt en skikkelig gjennomgang på hva som gjalt og ikke. Spesielt med tanke på at de har hatt et par "sånn bygger du din egen quad" og "regler for flyving" (løst skrevet ut ifra hukommelsen) artikkler før.

Det hjelper veldig lite om NSM og Luftfartstilsynet legger ut informasjon, når denne ikke blir plukket opp av de nye i hobbyen.
                Spesielt innen multikopter segmentet, er det veldig mange nye folk, som tror det bare er å bestille en Phantom+hero3 ifra elefun og starte å filme alt og alle i byggefeltet midt i byen.

Artiklene til NRKbeta er et godt eksempel på hvor lett det er for nye å komme seg igang med hobbyen.
                KK2 + et par motorer og esc ifra hobbyking koster heller ikke stort, om man bygger selv.

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  "sagt" holder ikke i luftfart/luftsport. Det er noen som sier, ønsker, anbefaler etc., men her må det vises til forskrifter, som igjen er utgått fra en lov.

Comment

• Quadrocopter
                    Moderator
                    • Aug 2007
                    • 6357

Originally posted by LaSt
                    Slik tolker jeg det også. Hele dette skrivet gjelder for kommersiell aktivitet, men er det dermed er fritt fram for oss rekreerende å fly blos over skyene? Å henvise til generelle aktsomhetsparagrafer blir for vagt for amatører. Til forbundet har et forskriftsverk som er aktivt gjeldende, virker det som et vakum her.
                    Du kommer ikke så langt med denne påstanden når paragraf 150 gjennomgåes:
                    e) ved å forstyrre den sikre drift av skip, buss, jernbane, luftfartøy eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen eller
                    f) ved å medvirke til slik atferd som nevnt under a-e.
                    ....
                    Forsøk kan straffes på same måte som fullbyrdet forbrytelse.
                    dette betyr at med en gang du beveger deg opp i høyder (ca 300m) hvor det f.eks flys VFR ((utenfor kontrollerte områder) rammes du av paragraf 150

Det er grunnen til at LVOR ligger i bunnen for det meste som skjer av flyging styrt fra bakken.

Husk også at tar du på deg ett oppdrag for en 3'de person (uten noen form for vederlag) havner du fort utenfor rekreasjons/hobby begrepet.
                    Last edited by Quadrocopter; 31-07-13, 14:58.

Comment

• Guest

#11 Unapproved
                      Jeg er ikke uenig med deg, jeg bare mener at det må være klart og enkelt for modellflygere å vite hva vi kan og ikke kan.
                      Så bare hvor stor forvirring den forrige AIC'en skapte, jeg kjenner mange som plutselig fikk for seg at denne regulerte også all slags rekreasjonsflyging, og at de ikke kunne bevege seg over 400ft noensteds. Den gjengse modellflyger vet ikke forskjell på Avinor og Luftfartstilsynet, NSM har de aldri hørt om en gang. Hva forteller du f.eks nybegynneren som plutselig får en fix ide etter å ha sett et innslag på statskanalen?

Comment

• farmann
                        • Mar 2010
                        • 918

Da får jeg brukt for Lisensen jeg har fra NSM, siden jeg "leker" meg med et Gopro-camera

Comment

Working...