Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor kraftig TX til FPV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor kraftig TX til FPV?

    Skal oppgradere fatshark systemet mitt til et kraftigere. Vurderer Boscam-briller med innebygd RX, men er usikker på hvor kraftig TX man egentlig trenger? Til nå har jeg hatt en fatshark tx på kun 100 mw. Det skurrer bare det kommer en busk imellom. Vurderer en TX på 1 watt (1000 mw), men er det såpass strømkrevende at det påvirker flytiden?

    Noen erfaringer? Holder det med 600 mw?

    Dette er den jeg vurderer: Boscam TX51W 5.8GHz 1Watt 8 Channel Audio/Video Transmitter FPV

    Systemet mitt består i dag av en nybygd F450 med 4x 930 kv motorer, Naza v2 inkl tilbehør og en Zenmuse H3-2D. Med et 3000 mah 3s får jeg drøyt 8 min flytid.

  • #2
    Nå har du vel ikke lov og bruke mer en 10mw om du ikke er radioamatør.

    Comment


    • #3
      Sålenge du er på 5.8 GHz, så vil du fort få skurring når du får hindringer i veien uansett.

      Jeg bruker 600 mW. Hvis du går høyere enn det, så blir senderen fort tung.

      Det er lavt strømtrekk i forhold til strømtrekket på motorene, så det har minimal innvirkning på batteritiden.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        "Sålenge du er på 5.8 GHz, så vil du fort få skurring når du får hindringer i veien uansett."

        Finnes det noe godt alternativ til 5.8?

        Senderen på 1 watt veier 58 gr + kabler. Er ikke så gærent det selv om det riktignok er mer enn fatsharken jeg bruker i dag.

        Comment


        • #5
          Originally posted by toremeek View Post
          "Sålenge du er på 5.8 GHz, så vil du fort få skurring når du får hindringer i veien uansett."

          Finnes det noe godt alternativ til 5.8?

          Senderen på 1 watt veier 58 gr + kabler. Er ikke så gærent det selv om det riktignok er mer enn fatsharken jeg bruker i dag.
          Du kan jo kjøre videosignalet på 2.4ghz og radiosignalet på 35mhz.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Originally posted by kristianwest View Post
            Du kan jo kjøre videosignalet på 2.4ghz og radiosignalet på 35mhz.
            Trenger man eget utstyr for å gå på disse frekvensene eller er det mulig å velge på standard utstyr?

            Comment


            • #7
              Originally posted by toremeek View Post
              Trenger man eget utstyr for å gå på disse frekvensene eller er det mulig å velge på standard utstyr?
              Noen radioer har utskiftbare moduler slik at de kan brukes både på 2,4ghz og 35mhz.

              Om det finnes videosendere som kan veksle mellom ulike frekvenser, f eks 2.4ghz og 5.8ghz, vet jeg ikke. Jeg har ikke sett det noe sted.
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Anbefale en ny bruker å fly multikopter med 35 mhz?! Elektronisk støy. Glitsjer og failsafe. Get real.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #9
                  Video på 2.4g og tx på 430mHz fungerer bra, selv om du strengt tatt skal ha radiosertifikat for å bruke 430.

                  Som andre også nevner, glem 35mHz, blir bare trøbbel med det.
                  Propellen skal være på toppen!
                  Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                  Comment


                  • #10
                    2.4 til styring og 5.8 til video er som regel best til multikopter. Om jeg skulle fly multikopter på 433 ville jeg brukt 1280 på video med filter.

                    1 watt er forøvrig bare tull, sats heller på vesentlig lavere effekt og skikkelige antenner. Med skew planar og helical får du feks bedre videorekkevidde enn du bør fly med et multikopter.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Noen som har en god byggeoppskrift på skew planar? Hvor får man kjøpt passende kobbertråd?

                      Comment

                      Working...
                      X