Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJI FW450 (Naza M lite GPS) - DX7 m/AR7000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DJI FW450 (Naza M lite GPS) - DX7 m/AR7000

    DJI FW450 Naza m lite mot DX7 (AR7000)
    Har nå oppgradert fra en "utslitt KK v1,5 Quad" og kjøpt en DJI FW450 med Naza m lite kontroller, og har nå fått
    denne bygget sammen men de store utfordringene er jo ektenlig å sett opp radioen.

    Førtst benyttet jeg en AR6010 (park range RX), men har nå byttet denne ut med en AR7000 (full range + satelitt
    rx) som fulgte med DX7 da jeg kjøpte denne for flere år siden. Dette pga AR6010 ikke har "failsafe funksjon", samt man gjerne skal fly litt lengre en bare i hagen.


    Hoved esensen i mitt problem er:
    ?? Hvordan få programert en god Failsafe løsning ??


    Oppsettet er som følger:
    DJI-FW-450 (combopack med rame+motor+esc+naza M lite m/GPS) med 4S 2.2AHm batteri, 8045 propeller og 2212/920kvm motorer.

    Har koblet følgende kanaler mot RX.
    AR7000 T=T (Naza M kontrolleren)
    AR7000 A=A
    AR7000 E=E
    AR7000 R=R
    AR7000 G=U (GPS, ATT / manuel mode selec)
    AR7000 Aux1(flap) = X2 (Intligent orientations controll) [off-Crouselock-HomeLock]
    AR7000 Aux2= X1 (Gain justering)

    X3= er koblet mot LED /USB enheten
    -------------------------------
    På radioen den orginale første versjon av DX7 (heli modellen, navnsetting på knappene osv)
    Har jeg nå satt opp følgende settinger, og bruker Acro mode, men har tidligere prøv meg i heli mode og brukte
    pitch kanalen mot U med flate pitch kurver som 10% (normal), 50% (ATTI) 95% (GPS) (29% Failsefe = Throtle
    hold), men syntes det var litt "knotete å huske 100% like justeringer på alle punkte på kurvene osv. Så det er
    vesentlig enklere å bruke radioen som acro mode.

    Hovedproblemet mitt er å få satt opp failsafe ved binding av DX7 mot AR7000 RX pakka, får enkelt bindet den
    slikt at når jeg slår av TX går throtle til 50% (hover) men klare ikke under noen omstendigheter å få U kanelen
    som jeg har på "TX GEAR" til å låse seg på en ønskede verdien som skal gi failsafe til Naza'n.
    => Men kommer tilbake til dette problemet lengre ned på slutten av teksten.



    NB: Har justert samtlige kanaler, så de treffer mitt på feltet som skal settes opp, eks, for U kanalen, går man
    eks blått signal på PGS, når man ha nesten et ytterpunkt på skalaen, og man finner eks at man kan justere 5-6
    prosent verdier over dette feltet. Da har jeg alltid valgt den (%) som kommer i midten mellom de punktene som
    skal til for å aktivere ønsket funksjon. Har opplevd at om man bare velger "et punkt" inn på aktiverings
    feltet, kan man oppleve når man bruker kurvene i heli mode, at den hopper inn og ut av denne statusen. Så det
    virker som en god regel og legge "servo signalet" i midt på aktiverings feltet. Da er alt stabilt.


    Hovedgjennomgang av oppsettet mitt
    ==================================

    Har satt opp GEAR kanalen, slikt at jeg bruker "end punkt" som gir meg GEAR(0) = GSP, og GEAR(1) = Atti mode.
    Normal mode, har jeg valgt bort (hadde dette tidligere da jeg brukte 3 punkt switchen (N,ST1,ST2).
    [Travel adjust GEAR] (fra menyen på DX7)
    +87% to -0%, satt sub trim GEAR = +6
    * Dette gjør at jeg får et utslag som gir U-kanalen GPS til ATT mode avhengig om Gear knapp =0 eller 1.

    Har videre satt opp "FLAP" 3p-switchen (N,St1,St2) slikt at jeg med denne kanalen gir signal ut på AUX1, slikt
    at jeg kan endre modus på "intligent orientations controll": OFF, CL, og HL)
    [Flip sys] (fra menyen på DX7)
    Normal = up 98%
    Mid = up 5%
    Land = DN 85%
    * Dette gjør at AUX1 kanalen setter X1 i 3 possisjoner som da kommer rett over det feltene som gjør at vi får
    valgt "off" "CrouseLock" og "HomeLock"

    Videre for å få en "fail-safe knapp" på DX7 har jeg satt opp en mix, som påvirker signalet på gear kanalen når
    jeg setter AUX2 (2p sw) fra 0 til 1.
    [Prog.mix 1] (fra menyen på DX7)
    AUX2->GEAR ON
    Rate [0] = 0 %
    [1] =38 %
    SW=on, offset =0
    * Hvis jeg er i GPS mode, vil da U kanalen oppe opp i verdi, slikt at jeg kommer til Failsafe feltet om jeg
    aktiverr AUX2 knappen, samme skjer om jeg står i ATTi mode.
    (Eks på U kanalens signal verdier)
    ...[GPS]..Failsafe..[ATTI]..Failsafe..[Normal]...


    NB!!!!
    BRuker kun GPS og ATTI mode, så derfor trenger jeg ikke å tenkte på "normal", men ops, ikke sett mixen så høyt

    at man hoper fra GPS ->>> ATTI mode, om man aktiverer knappen, for da vil man om man står i ATT hoppe videre
    over til NORMAL og da er man ute å kjører på glatt isen.



    Tilbake til hovedproblemet, hvordan få aktivert Failsafe på AR7000 RX pakka

    Normalt, vil en Spectrum RX pakke med smartfaile safe, sette "FS" = de stikke verdiene den får fra TX under
    binding slikt jeg forstår manualen og har brukt det fram til nå.
    Men om man prøver å holde "noen knapper på en TX (i aktiverte posisjoner) uten om [0], vil ikke bindingen bli
    gjennomført. Så jeg har prøvd å gå rundt dette problemet på følgende måte.
    Først satt jeg opp radioen som vist over, justerte så "gear" kanalen manuelt slikt at den hadde en verdi som
    "ga" [FS] = ok på Naza kontrolleren, satt så throtle stikka i 50% mens alt annet er nøytralt.
    Forventet da at den skulle gi de korrkete verdiene til RX pakken for binding av "FS" posisjonen.

    1. Tilkoblet Bind plugg på "batteri" inngang og koblet til strøm til Quaden.
    2. LED på RX starter å blinke og jeg booter opp DX7 med Bind knappen inne og venter på at LED blir stabile.
    3. Slår av strøm på QUAD, kobler fra strøm og starter TX på nytt.
    4. Kobler så til strøm på QUAD.

    (Justerer GEAR) tilbake til normale mode, slikt at jeg har GPS og ATTI valg.
    Hva skjer?, Throtlen oppfører seg normalt og hvis jeg slår av TX hopper den fra aktuell posisjon til 50% fixed,
    som den skal med dropp av TX signalet.
    Men U kanalen står like stabil som et fjell når man slår av TXen, denne justerer seg da ikke i takt med
    throtelen når vi mister signalet.

    ??? HVORFOR OG HVORDAN LØSER JEG DETTE ???
    Har også prøvd å binde opp QUADen med å bruke "knappen" AUX2 (failsafe) [on], men dette gir akuratt samme
    effekt, får ikke bindet opp U kanalen på samme måte som throtle kanalen.
    # Noen som vet om Spektrum Spartsafe bare virker på THR kanalen eller skal den virke på alle, vile jo anta at
    man eks i en failsafe situasjon på fly ønsket å beholde thr på et passe nivå og eks legge inn litt "sving" på
    ror osv slikt at flyet starter å sirkle rundt, ikke bare gi gass og holde STABIL kurs ut i evigheten lenger
    bort fra deg=?


    Blir snart gal av å se Youtube videoer som kun viser raske trykk uten forklaringer på alt mulig, hvorfor kan ingen skrive en sikkelig "tekst" som omtaler oppsettet...
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Hadde maiden i kveld på denne som beskrevet over, eneste utfordring var og kalibrere kompaset, da man skal bytte raskt mellom normal og GPS mode 6 til 10 ganger for å komme inn i rett meny.

    Men ved hjelp av litt midlertidig justering av FS knappen ble dette fikset.

    Modellen flyr virkelig lett og er veldig stabil, sammen liknet med de helikoptrene jeg er vant til så langt...

    Men hadde vært fint om noen kunne hjelpe til med et hint rundt programmering av failsafe som beskrevet i tråden..
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment

    Working...
    X