Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket multicopter for en nybegynner?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fredrikk
    • Dec 2013
    • 42

Hvilket multicopter for en nybegynner?

Hei
    Jeg har lyst å prøve meg på denne type hobbyen.
    Har sett på Dji phantom? Men på internett finner man dem i mange forskjellige prisklasser med utstyr osv som jeg ikke har peiling på.
    Planen er å feste Gopro kamera på den. Hva anbefaler dere å kjøpe? Skal jeg kjøpe i Norge eller på ebay?
    Mvh
    Fredrik
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Velkommen ombord!

#1 DJI Phantom - http://elefun.no/p/prod.aspx?v=24176
    #2 DJI Phantom 2 - http://elefun.no/p/prod.aspx?v=26575
    #3 DJI F450 - http://elefun.no/p/prod.aspx?v=26312

Den første fordi det er billig og veldig enkel inngangsport til hobbyen
    Den andre er bedre, men også dyrere
    Den tredje er mere greier, men du får samtidig mer greie på hva du driver med. Anbefales hvis
    du seriøst vil drive med dette.
    Tom I. Arntsen

Comment

• Fredrikk
      • Dec 2013
      • 42

Takk for ett så raskt svar Den tredje du viser til var de utsolgt for. Men noe jeg kunne vurdert å kjøpe. Er det en utgående modell?
      Fra den første til andre er det over dobbel pris så tenker at siden jeg er helt fersk innen denne type hobby er det ett smart valg å kanskje gå for nummer 1 av de. Hva er forskjellene utenom kamera?

Comment

• xilian
        Chief Executive Officer
        • Feb 2009
        • 6522

#1 er ganske basic. genialt å starte med for å lære flygingen og sånt, så kan du heller kjøpe annet når du kan det.
        #2 har "alt". Tut og kjør fra første stund, men fortsatt veldig enkelt.
        Begge modeller får man kjøpt alt av deler til og det er plug'n'play
        #3 er ett skritt nærmere "proff". Ting må til dels bygges selv, men kan også bygges ut og endres på.
        Den er utsolgt fordi det er et bra produkt som fikk en bra pris (kampanje) Husk at dette krever egen radio.

er flere varianter her: http://elefun.no/p/kat.aspx?k=613&&i=22

Det er samtidig mange argumenter MOT å kjøpe noe av det jeg har listet opp her, kan jo nevne det også.
        Det er mulig å bygge ting mye billigere. Men da må du plukke og finne deler (stort sett) selv, og det krever
        litt kompetanse/prøving/feiling.
        Kjøper du noe av det over er alt PnP, lett tilgjengelig og alt er utprøvd. Det funker.
        Samtidig rask deletilgang hvis du mot formodning skulle gå i torva.
        Tom I. Arntsen

Comment

• Fredrikk
          • Dec 2013
          • 42

Originally posted by xilian
          #1 er ganske basic. genialt å starte med for å lære flygingen og sånt, så kan du heller kjøpe annet når du kan det.
          #2 har "alt". Tut og kjør fra første stund, men fortsatt veldig enkelt.
          Begge modeller får man kjøpt alt av deler til og det er plug'n'play
          #3 er ett skritt nærmere "proff". Ting må til dels bygges selv, men kan også bygges ut og endres på.
          Den er utsolgt fordi det er et bra produkt som fikk en bra pris (kampanje) Husk at dette krever egen radio.

er flere varianter her: http://elefun.no/p/kat.aspx?k=613&&i=22

Det er samtidig mange argumenter MOT å kjøpe noe av det jeg har listet opp her, kan jo nevne det også.
          Det er mulig å bygge ting mye billigere. Men da må du plukke og finne deler (stort sett) selv, og det krever
          litt kompetanse/prøving/feiling.
          Kjøper du noe av det over er alt PnP, lett tilgjengelig og alt er utprøvd. Det funker.
          Samtidig rask deletilgang hvis du mot formodning skulle gå i torva.
          Ok, jeg ble litt nyskjerrig på nr. 3.
          Tenker kanskje det er noe jeg kan ha lengre og bygge på. Jeg har ingen erfaring med å bygge slike ting. Er det avansert? Følger det med tegninger?
          Hvor mye må jeg beregne for å få ett slikt ready to fly med radio? Er det vanskeligere å fly denne typen i forhold til phantom?

Comment

• GTI20
            Moderator
            • Jul 2008
            • 1426

f450 bygges på en time for erfarne og en kveld for de uerfarne.. flyr bra og lett å sette sammen og sette opp via pcn.. selv bygd mange av 450 og 550.
            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
            carl goldberg ultimate
            DJI S900
            piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
            diverse epp tjafs
            Per-Egil Furuseth

Comment

• sveininge
              • Dec 2007
              • 1205

1 time? Det var raskt da brukes bullet plugger på alt?
              Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• GTI20
                Moderator
                • Jul 2008
                • 1426

Originally posted by sveininge
                1 time? Det var raskt da brukes bullet plugger på alt?
                Nei loddes fast esc osv. 450 har 24 skruer. 12 loddinger 14 med deans eller lignende.. ledninger legges pent og settes opp på pc.. fort gjort det..
                carl goldberg ultimate
                DJI S900
                piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                diverse epp tjafs
                Per-Egil Furuseth

Comment

• jotto
                  • Jul 2007
                  • 3060

Det tar vel litt mere enn en time når man også skal sette opp radioen, være 100% sikker på at failsafe funker som det skal etc...
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• sveininge
                    • Dec 2007
                    • 1205

Gti sånne kina gener du

Klarer det på en kveld jeg
                    Min Hjemmeside..

http://sveininge.iflogg.com

Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

Comment

• GTI20
                      Moderator
                      • Jul 2008
                      • 1426

Originally posted by jotto
                      Det tar vel litt mere enn en time når man også skal sette opp radioen, være 100% sikker på at failsafe funker som det skal etc...
                      Ikke med futaba

Siste 450 brukte jeg lengre tid på å lade batteri enn å sette den sammen.. 4cell 5000 på 1c.. måtte vente på ladingen for å fly. brukte dog annet batt for å sette opp..
                      carl goldberg ultimate
                      DJI S900
                      piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
                      diverse epp tjafs
                      Per-Egil Furuseth

Comment

• jotto
                        • Jul 2007
                        • 3060

Jaja, det er vel jeg som er treig da...!
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• SmurfAir
                          • May 2013
                          • 1629

Hei Fredrik!

Jeg har selv en Dji F450, og den er grei å bygge, flyr bra og er veldig enkel å fly så fremt flight-controlleren (NAZA) og radio er satt opp riktig.
                          Du trenger en loddebolt, krympestrømpe, strips og gjengelås (Loctite som ikke angriper plast) eller bruk neglelakk, funker det også.

Loddebolt trenger du for å lodde ledninger til ESC (regulatorene for motorene) og batteritilkoblingskabel med kontakt, fra strømdistribusjonspunktene som er innebygget i den underste senterplata.
                          Om du ikke har en loddebolt fra før, så pass på og kjøp en middels kraftig en, så du klarer å overføre nok varme til loddepunktene siden senterplaten vil stikke av med en del varme når du lodder. Du finner sikkert en rimelig, men ok en på biltema eller likn.

GoPro på denne er ikke noe problem, den løfter mye mer enn som så.
                          Du kan enten direktemontere den (gjerne med en vibrasjonsdempende pad i silikon eller gummi) i mellom for å minske overføringen av vibrasjoner til kamera. Eller dersom du bruker en Dji-Naza som har innebygget Controller for gimbal, så kan du kjøpe deg en rimelig gimbal som bruker servoer, om du vil holde kostnadene nede inntil du ser om du syns dette er gøy osv.

Hvis ordet gimbal ikke sier deg noe, så er det for å holde kamera i samme posisjon (Level) selv om du tilter multikopteret når du flyr.

Når det gjelder radio, så har Futaba sine S-Bus kompatible mottakere et S-Bus Interface, som gjør at du kun trenger 1 stk. kabel med 3 ledere mellom mottaker og Flight Controller om du kjøper en Dji-Naza Controller som har S-Bus.
                          Anbefaler deg å kjøpe med Naza-Controller, fordi ESC som følger med F450 ARF-kit er ferdig kalibrert for disse controllerne.

F450 er som det blir nevnt av andre her mer anvendbar i forhold til å henge på diverse utstyr, modifisere senere osv.
                          Phantom er ferdig ut av boksen og flyr bra, men det har sine begrensninger bla. fordi kroppen er et to-delt "Skall" i plast, og deler av elektronikken er på løse kort inne i kroppen.
                          Det gjør gjenbruk av mye av elektronikken vanskelig, med F450 derimot så kan alt av elektronikk flyttes over på andre rammer osv. senere. Bytte til andre motorer, propeller osv. om du skulle ønske.

Så dersom du skulle like dette, så er det greit å vite at du kan modifisere, oppgradere og gjenbruke det meste uten å måtte selge hele greia inkludert radio. Og må kjøpe alt på nytt neste gang....
                          Kjøper du en F450 så har du en radio/mottaker du kan bruke senere, også på fly og helikopter om du skulle få lyst på det også.

Lykke til!

Comment

• AudunJ
                            • Jun 2011
                            • 543

Kjøp en Dji450 som eks denne pakken får du alt som trenger. I tillegg må du ha egent radio utstyr og batteri.

Selv kjøpte jeg herfra og fikk den en halv uke etter bestilling.

Det er også fine videoer om hvordan du bygger den stepp for stepp.
                            Sjekk denne siden på får du en god oversikt over hvordan bygge denne.

Er jo bare og sette seg ned og bygge.http://www.dji.com/tutorial/flame-wheel-tutorials/
                            Last edited by AudunJ; 19-12-13, 23:51.
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• Fredrikk
                              • Dec 2013
                              • 42

Originally posted by AudunJ
                              Kjøp en Dji450 som eks denne pakken får du alt som trenger. I tillegg må du ha egent radio utstyr og batteri.

Selv kjøpte jeg herfra og fikk den en halv uke etter bestilling.

Det er også fine videoer om hvordan du bygger den stepp for stepp.
                              Sjekk denne siden på får du en god oversikt over hvordan bygge denne.

Er jo bare og sette seg ned og bygge.http://www.dji.com/tutorial/flame-wheel-tutorials/
                              Det var jo en ganske god pris? Da har jeg alt jeg trenger utenom lader, batteri og radio?
                              Noen anbefalninger på hva jeg bør kjøpe der?

Comment

Working...