Announcement

Collapse
No announcement yet.

lipo buzzer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lipo buzzer

    Hvordan kobler man på/til en batterivarsler (buzzer) når 2 batterier er paralellkoblet?

  • #2
    På ledningen som går ifra batterier til esc?
    Kjell Ove
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

    Comment


    • #3
      Det holder vel å koble til det ene, batteriene skal jo tømmes likt.

      Comment


      • #4
        Hvis du da skulle kjøpe en klump av batteri så slipper du å koble om
        Kjell Ove
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

        Comment


        • #5
          Jeg har denne:
          Buzzer 2s-4s LiPo Alarm
          med undertekst:
          "Koble balanseringskontakten til LiPo Alarmen, og den vil overvåke volten pr. selle"

          Jeg var redd jeg måtte paralellkoble balangseringskontaktene, (fant ingen slik kobling).
          Men etter som jeg da forstår holder det med å koble den til den ene balanseringskontakten, siden batteriene tømmes likt

          Comment


          • #6
            Det er iallefall det jeg hadde gjort, men du kan jo også bruke noe som dette, da får du målt alle cellene.

            Comment


            • #7
              Ja det var en slik (lookalike)jeg har lett etter.
              Bare at den jeg trenger må vel være paralellkoblet og ikke seriekoblet?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Emachine View Post
                Ja det var en slik (lookalike)jeg har lett etter.
                Bare at den jeg trenger må vel være paralellkoblet og ikke seriekoblet?
                Bare å plugge i balanseringspluggen
                Kjell Ove
                ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Emachine View Post
                  Ja det var en slik (lookalike)jeg har lett etter.
                  Bare at den jeg trenger må vel være paralellkoblet og ikke seriekoblet?
                  Skal du få overvåket hver celle så trenger du en slik, du må "lure" buzzeren til å tro at den overvåker et 6 cellers batteri (forutsatt at det er 3 celler batteri du skal bruke). Men jeg hadde som sagt bare koblet den til det ene batteriet, og så sjekker du dem etter hver tur. Skulle du oppdage at en celle på et av batteriene sliter i forhold til de andre, så bruker du bare buzzeren på det batteriet.

                  Comment


                  • #10
                    Hjelp! Saken starter med at det er spørsmål om 2 stk parallell koblet 3S batterier, og om man kobler balanserings kontaktene så man kan bruke en lipo alarm for 6S batteri ender du opp med en kortslutning mellom balansering kabel nr 4 og jord på batteri 1 og mellom tilsvarende speilvendt på batteri 2...

                    Et 3S batteri har 4 kabler på balanseringspluggen, mens et 6S har 7 og ikke dobbelt av et 3S.

                    De lipo alarmene jeg har testet til nå har alle kun summet når man kommer under 3,5v pr celle og de er også så lave i lyd av det er ubrukelig i eks en quad...

                    Du kan fint benytte en alarm og kun koble den inn på det ene batteriet, men du kan da ikke være 100% sikker og måle den mellomste cellen på det batteriet som ikke er tilkoblet.

                    Med 2 batterier koblet i parallell til oppføre seg nesten som et batteri samlet med dobbelt kapasitet. Under utlading vil spenningen over hver celle falle noenlunde likt så lenge batteriet er i orden og friskt og en alarm vil da slå ut når du kommer med til 3,5v pr celle. Og totalt 10,5v over batteriet.

                    Men du kan oppleve at eks batteri 2 pga ubalanse få skjev fordeling av spenningen over de 3 som står i serie.

                    Eks kan batteri 2 i skrekkens eksempel få 3,0. 4,0 og 3,5 og fortsatt ha 10.5 over hele batteriet uten at du ser noe galt.
                    Mens celle 1 er ladet ut og dør!

                    Skal du være sikker sett en alarm på et batteri, men det er viktigere at du lader dem enkelt vis og balanserer de under landing.

                    Videre fly på timer og juster fly tid etter hvor mye du lader opp batteriene etter endt fly tur.

                    Et 2000mAh batteri bør ikke lades opp igjen med mer en 1500mAh etter en fly tur, da du har bruk 75% av kapasiteten, og aldri bruk mer en 80% av batterier kapasitet, og aldri lad dem ut under 3,2v pr celle osv...
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Kyrre View Post
                      Det er iallefall det jeg hadde gjort, men du kan jo også bruke noe som dette, da får du målt alle cellene.
                      Som jeg skrev i punktet tråden over, er dette et problem om man blander sammen selve koblingen av batteriene om de skal være parallelle eller i serie.

                      Denne adapteren er fin om du skal lade batterier i serie, men kan ikke brukes om du kobler den i parallell. Eneste fordel er at det er tynne tråder og de vil brenne lett av om du kobler feil og forhåpentlig før batteriene tar fly pga kortslutning.
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment

                      Working...
                      X