Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner Quadcopter setup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner Quadcopter setup

    Hei, etter et par år med rc fly, ønsker jeg å gå over til quadrokopter. Jeg vil helst handle alt fra en butikk (hobbyking) og har et budsjett på ca 2000 kr. Jeg har også lest meg opp på det mest grunnleggende. Trikopter vurderte jeg også men synes det blir litt for avansert å bygge og fly selv om man kanskje får flere mer naturlig "svinger".
    Her er det jeg har satt opp foreløpig:
    +KK2.1 flightcontroller men den er backorder

    Når det gjelder motorer, escer og propeller blir jeg bare mer og mer forvirret for hvert forum jeg leser, HJELP! Hvis det er noe i det hele tatt dere synes jeg burde bytte ut eller legge til, så skrik det ut! Jeg er veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger dere gidder å sende til en så stor noob som meg

  • #2
    Hei, i mangel på svar fra drevne folk, så prøver jeg meg med mine erfaringer, etter ett år med prøving og feiling.

    Ramme, har endelig kjøpt denne selv, etter å ha bygget flere av treverk. Denne er meget bra, og ikke minst billig.

    Radio, her ville jeg gått for Turnigy 9XR med FrSky-modul, og batteri. Den kommer ferdig med lys i display og port for oppdatering, så slipper du å måtte begynne med innvendig modifisering. Koster noen kroner mer, men tror den er verdt pengene.

    Batteriene bør vel være 2200mAh 30c, utfra strømtrekket med motorene jeg anbefaler? 2200mAh 40c med de motorene du har satt opp, men ta det med en klype salt, jeg bruker ihvertfall 2200mAh 30c på mitt oppsett. Noen med peil kan sikkert avkrefte eller bekrefte?

    Etter hva jeg har lest, så ville jeg gått for disse motorene istedet, har bare hørt godt om dem, og de skal visst være meget godt balanserte rett fra fabrikk. Alle andre vil sikkert anbefale Sunnysky, men siden du vil handle alt fra Hobbyking, så tror jeg disse er det nærmeste du kommer. Må kræsje NTM-motorene mine først, så skal jeg prøve disse selv.

    Jeg bruker 10x4.5 propeller på min, vil anbefale det på 3s batteri. Har prøvd med 8x4.5, men synes det flyr bedre og mer stabilt med 10x4.5.

    Propellbalansereren har jeg ikke prøvd, så den skal jeg ikke uttale meg om.

    Bytt ut Plush-ESCene med Afro-ESCer med en gang, så slipper du å irritere deg over at du ikke gjorde det, senere. Jeg sitter med en liten haug Plush'er som jeg føler må brukes før fruen skal konfereres om kjøp av SimonK-flashede ESCer.

    KK 2.1 er fantastisk enkel å sette opp, så det anbefaler jeg gjerne!

    Dette er absolutt ikke noen fasit, men hva jeg ville anbefalt en kompis som skulle hoppet på hobbyen, utfra mine egne noob-erfaringer. Det blir litt dyrere enn oppsettet du satte opp, men i det lange løp, tror jeg du vil spare noen kroner på å gå for dette med en gang.

    Jeg tar gjerne imot rettelser av andre med en annen mening.

    Comment


    • #3
      Har en superbillig 6ch yalla china radio fra før som kom med i et komplett flysett. Tenkte derfor å oppgradere til en litt bedre og pålitelig radio, men ikke for dyr. Valget står mellom Turnigy 9x og orange rx, noen som kan fortelle meg hvilken av de som har lengst rekkevidde og brukervennlighet. Har også veldig lyst på at den kan kobles opp til den 6ch radioen med en slags minijack input jeg har fra før som en trainer, noen av disse senderne som kan duge til det? Noen andre sendere som kan fungere?

      Når det gjelder quadkopteret har jeg byttet escer til Turnigy Multistar 30 Amp og motorer Turnigy Multistar 2216-800Kv + en lipovarsler og 2X q450 rammen, noen formeninger?

      Comment


      • #4
        Kom på mer som du må ha med...

        Ledninger mellom mottaker og KK.
        Ledning for å koble batteriet til rammen.
        Også vil jeg gjerne anbefale denne for å feste kk-kortet og mottaker. Eventuelt kan du bruke noen lag med dobbelsidig teip, eller nylonskruer.
        Batteristropp.

        Comment


        • #5
          Nå har Elefun lagt ut nytt ukens tilbud (som vanlig på fredag), og det er kampanje på Dji FlameWheel serien til meget gode priser!!
          Både ARF og Combo-pakker.
          Så du kan faktisk få en F-450 (Quad) til 995,- i ARF og 2200,- for en combo med Naza-controller.
          Vil du ha en Hexa (F-550), så er det 1695,- for ARF og 2860,- for Combo.

          Ukens tilbud - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Da vet du i hvert fall at du ikke butter i problemer med kalibrering av ESC, flightcontroller etc. for dette er gjennomprøvde produkter som funker og passer sammen.

          Jeg syns tilbudet på Elefun nå er et veldig bra tilbud, kontra hva dette har kostet tidligere.

          Comment


          • #6
            Hei igjen, jeg la prosjektet på vent for en stund siden, men nå har jeg begynt å tenke igjen.
            Tenker fortsatt på å kjøpe inn quad til fpv men har en axn fra før. Er det verdt å kjøpe helt ny maskin for å komme inn i fpv verden? Tror de fleste bruker multikopter, og det ser jo mye artigere ut enn å fly mange hundre meter opp i lufta med et fly. Videoopptakene ser jo helt proffe ut!

            Som sagt er formålet fpv, vil bare leke meg litt og det blir kanskje litt filming m/gopro. Er det lurt å kjøpe ALT med en gang eller lære meg å fly los (hvis det blir quad på meg da) og så kjøpe inn utstyr til fpv? Er det evt. nok å sette av 2000NOK til fpv til seinere? Er dette et bra setup? (satt sammen av varer som er in stock og litt fra tips fra før)


            Q450 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 450..

            Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight..

            Turnigy Multistar 2213-980Kv 14Pole Mult..

            Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed C..

            Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Modul..

            Turnigy 9XR Safety Protected 11.1v (3s) ..

            JR-Combo - FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Te..

            Thread Locker & Sealant High Stre..

            Propeller Balance Stand

            10x4.5 SF Props 4pc Standard Rotation (R..

            10x4.5 SF Props 4pc R/H Rotation (Red)

            10x4.5 SF Props 4pc R/H Rotation (White..

            10x4.5 SF Props 4pc Standard Rotation (W..

            Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack

            Wireless Buddy Box System 8CH (Dual RX C..

            Flat 26AWG servo wire 1mtr (R/O/B)

            3cm Male to Male Servo Lead 26AWG (10pcs..

            PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (..

            On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s..

            ca 2000NOK
            Noen som vet om man må regne med mva?

            Comment


            • #7
              først og fremst lær deg å fly LOS. før du begynner med fpv.. er også en del regler å sette seg inn i vdr fpv.. hvis det skal gjøres lovlig..
              syntes det er like gøy å se på som det er å fly
              carl goldberg ultimate
              DJI S900
              piper pawnie el kjærre


              Futaba 14SG
              diverse epp tjafs
              Per-Egil Furuseth

              Comment


              • #8
                Takk for anbefalingen. Ja jeg har lest meg opp på omtrent "alt" (har ingen ende) innen fpv, rgler, lover, frekvenser, utstyr osv. Men reglene er jo så si laget for å ikke følge de. 25mw er den høyeste senderstyrken på 5.8 det blir jo (veldig) omtrent 10 meters rekkevidde det. Søke om tillatelse for hver flytur, umulig.
                Uansett ser oppsettet greit ut?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Yalla94 View Post
                  Takk for anbefalingen. Ja jeg har lest meg opp på omtrent "alt" (har ingen ende) innen fpv, rgler, lover, frekvenser, utstyr osv. Men reglene er jo så si laget for å ikke følge de. 25mw er den høyeste senderstyrken på 5.8 det blir jo (veldig) omtrent 10 meters rekkevidde det. Søke om tillatelse for hver flytur, umulig.
                  Uansett ser oppsettet greit ut?
                  Jeg har en Blade 350QX som jeg er veldig fornøyd med. RTH fungerer utrolig bra. Min DJI 550 er det verre med. Har aldri fått den til å returnere stabilt.

                  Når det gjelder video er det vel 1.3 ghz som er best, men det er antakeligvis ikke lovlig.

                  Comment


                  • #10
                    Noen som kan anbefale et komplett fpv sett på 5.8ghz? Helst under 2K hvis murlig, pengene ryker fort!

                    Comment

                    Working...
                    X