Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål omkring regler osv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål omkring regler osv

    Hei. Har akkurat registrert meg her inne da jeg har store planer om å kjøpe meg en DJI Phantom 2. Er helt ny innenfor dette området og da har jeg hørt at Phantom er en bra nybegynnermaskin. Men før jeg eventuelt går til innkjøp har jeg lyst til å forhøre meg med "proffene" i forhold til regelverk osv. Har googlet en del på dette allerede men jeg synes det er så mye forskjellig og blir litt usikker i forhold til ganske mye.

    Her har jeg blant annet funnet litt info men andre steder har jeg hørt rykter om at dette regelverket er nå forandret eller under forandring.

    404 Not Found

    Mine planer er å bruke Phantom til hobby flyvning. Må jeg søke om eventuelle tillatelser hos luftfartstilsynet for at dette skal være 100% lovlig når jeg ikke har montert kamera eller holder det for meg å holde meg unna folk og tettbebygde strøk mens jeg samtidig har dronen i syne og under 400 fot?

    Hva skjer når jeg monterer på et kamera type GoPro? Er det nye regler som trer inn da eller kan jeg fortsatt fly uten å søke luftfartstilsynet/NSM?

    Hva om jeg utvider med et FPV system? Hvilke nye tillatelser trenger jeg til dette?

    Hva om naboen kontakter meg og sier at han skal selge huset sitt og ønsker å betale meg noen kroner for oversiktsbilder av huset?

    Siste spørsmålet mitt går ut på forsikring og hvilke selskaper tilbyr dette for hobbyflyvning?

    Som dere sikkert forstår synes jeg regelverket er forvirrende og informasjonen manglende. Jeg har veldig lyst til å gjøre alt innenfor lovens rammer da jeg har en far som er lovens lange arm og vil ikke sette han i et dårlig lys. Man han har heller ikke peiling så derfor spør jeg her inne i håp om å få noen skikkelige svar

  • #2
    Du trenger ikke søke som tilatelse fra LT om det kun er til hobby, men så fort du skal drive salg \ andre tjenester som er relatert til multikopteret ditt, så må du ha godkjenning fra LT.

    Du må ha NSM-lisens om du skal filme eller fly FPV.

    Flyr du FPV, så må du ha en spotter som kan heletiden følge med på hvor multikopteret ditt befinner seg.

    Du kan i utgangspunktet ikke selge bilder til naboen din osv, men det er ikke noe NSM eller andre vil forfølge deg om du tilfeldigvis gjør det.

    Men ikke fly over folk\trafikk eller eiendomer til folk. Alt som har en negativ effekt bør du unngå. Hobbyen vår trenger ikke mer dårlig oppmerksomhet

    Comment


    • #3
      Takk for gode svar Merko.

      Jeg har lest litt om og sett på søknaden til NSM. For meg virker det som om denne omhandler kun kommersielt bruk. Eller kommer hobbyflyvning inn under punktet "annet"? Og tolker jeg det riktig når jeg forstår det slik at hver gang jeg skal ut med kamera, må det søkes på forhånd og jeg må vente 2-6 måneder på svar slik det står på NSM sine hjemmesider? Jeg regner jo med at jeg kommer til å være ganske ivrig i starten. For å da være innenfor regelverket, må jeg da levere en søknad hver eneste dag dersom jeg har lyst til å fly daglig og attpåtil være forutinntatt og planlegge opp mot et halvt år frem i tid? Vil NSM godkjenne en søknad på 3-5 år dersom det er kun til hobbybruk?
      Last edited by erijon; 26-03-14, 22:09.

      Comment


      • #4
        Originally posted by erijon View Post
        Takk for gode svar Merko.

        Jeg har lest litt om og sett på søknaden til NSM. For meg virker det som om denne omhandler kun kommersielt bruk. Eller kommer hobbyflyvning inn under punktet "annet"? Og tolker jeg det riktig når jeg forstår det slik at hver gang jeg skal ut med kamera, må det søkes på forhånd og jeg må vente 2-6 måneder på svar slik det står på NSM sine hjemmesider? Jeg regner jo med at jeg kommer til å være ganske ivrig i starten. For å da være innenfor regelverket, må jeg da levere en søknad hver eneste dag dersom jeg har lyst til å fly daglig og attpåtil være forutinntatt og planlegge opp mot et halvt år frem i tid? Vil NSM godkjenne en søknad på 3-5 år dersom det er kun til hobbybruk?
        Ja, du må ha NSM godkjenning til hobbybruk også.

        Du må ha klarering opp til "Konfidensielt". Når du søker så er det lurt at du søker om godkjenning opp til 5 år (Da det er maks grense før det må fornyes). Du bør også søke tilatelse for hele norge, ikke bare i nabogata da det fort kan bli kjedelig.

        Behandlingstiden tar rundt 3-6 måneder (kan gå fortere også), men så fort du har godkjenning, så trenger du ikke fornye den før om 5 år (om det er 5år du får godkjent for).

        Er det noe du skal om feks 2 måneder, så kan du søke om en midlertidig tilatelse, som blir godkjent mye fortere.

        Comment


        • #5
          Basert på all fornuftig forståelse av juss kan du fly så mye du vil med kamera i en Phantom dersom det er til hobbybruk, uten å tenke på NSM. Det som er viktig, er å ikke utsette andre for fare. Fokusér på sikkerhet.
          Anders Eiebakke
          90078513

          Comment


          • #6
            Hva med forsikring? Hvilke selskaper tilbyr ansvarsforsikring for droner til hobbybruk og hvor mye vil dette koste i året? Har prøvd meg hos QBE som Runar i linken jeg henviser til nevner men disse har visst lagt ned virksomheten sin.

            Comment


            • #7
              Originally posted by erijon View Post
              Hva med forsikring? Hvilke selskaper tilbyr ansvarsforsikring for droner til hobbybruk og hvor mye vil dette koste i året? Har prøvd meg hos QBE som Runar i linken jeg henviser til nevner men disse har visst lagt ned virksomheten sin.
              Meld deg inn i en NLF-klubb. Da har du ansvarsforsikring for modellfly/heli/multicopter som også dekker fpv.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Takk skal dere ha. Da har jeg akkurat vært i kontakt med mitt lokale modellflyklubb og jeg var hjertelig velkommen som medlem. Da er det vel bare å gå til innkjøp

                Comment


                • #9
                  gratulerer , håper du kommer til og kose deg med denne hobbyen i mange år fremover
                  Rune Borgersen

                  Comment


                  • #10
                    Hvor bor du hen? Er det noen andre i den klubben som har interesse for fpv? Det er alltid tusen ganger morsommere å fly sammen med andre
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment


                    • #11
                      Ikke som jeg vet om Jotto. Kontaktet formannen idag og ble invitert på møte allerede ikveld. Det passet dessverre ikke men det er møter 1 gang i måneden så om andre der driver med FPV finner jeg nok ut av etterhvert. Jeg bor på Auli, ca 20 min fra Lillestrøm og 30 min fra Gardermoen. Fant ut at nærmeste NLF klubb var Skedsmo.

                      P.S. Phantom er nå bestilt og søknad til NSM blir forhåpentligvis sendt imorgen. Gleder meg

                      Comment


                      • #12
                        Lykke til
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #13
                          Oppdatering fra NSM. Var idag i kontakt med dem i forb med søknad jeg har inne. Nye regler fra April. Alle kan filme fra lufta uten sikkerhetsklarering men bare LOS. Skal man bruke FPV må man søke om klarering. De har ca 1000 søknader inne nå og alle vil få spørsmål om FPV eller LOS. Ingen søknader behandles før svaret er inne. Ventetid sa du? Ca 6 måneder... Og det nytter ikke å ringe...
                          F330 og F450 med modifiserte rammer, Naza lite V2 og Fatshark FPV - TBS carbon clone med Naza M lite V2 og Fatshark FPV for GoPro - F450 med KK2 .
                          Spektrum DX6i og TGY 9x med ER9x og FRSky XJT-modul
                          Prosjekt: Hubsan X4 basert FPV rigg med 3D printet ramme for innendørs flyging

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by helinor View Post
                            Oppdatering fra NSM. Var idag i kontakt med dem i forb med søknad jeg har inne. Nye regler fra April. Alle kan filme fra lufta uten sikkerhetsklarering men bare LOS. Skal man bruke FPV må man søke om klarering. De har ca 1000 søknader inne nå og alle vil få spørsmål om FPV eller LOS. Ingen søknader behandles før svaret er inne. Ventetid sa du? Ca 6 måneder... Og det nytter ikke å ringe...
                            Applaus!!!
                            Et steg i riktig retning, de gamle reglene er fra den kalde krigens tid og passer dårlig inn i 2014 samfunnet.
                            De har vel innsett at dette var en flodbølge de ikke kunne stoppe



                            Comment


                            • #15
                              Hvor står dette nye om "alle kan filme" ? og hva menes med LOS ?

                              404 - Siden ikke funnet - Nasjonal sikkerhetsmyndighet
                              Last edited by AudunJ; 29-03-14, 22:47.
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X