Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygge quad eller hexa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygge quad eller hexa

    jeg er sugen på og bygge et quad eller hexa copter.
    jeg sendte en mail til en respektabel levrandør av rc utstyr i norge. og fikk til svar at f450 ble litt i svakeste laget med tanke på utstyr som jeg ønsker og ha på: naza v 2 m/gps, fatshark, gopro3 med h3-3dgimbal.


    stemmer dette? eller bør jeg satse på hexa 550 som jeg ble anbefalt? hvordan kan man beregne løftekraft?
    ønsker og kjøpe litt etter litt og utvide.

    har bestilt:

    naza 2 gps.
    FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX
    turnigy 9xr
    gimbal h3-3d

    kan noen anbefale esc og motorer og propeller som vill passe greit til dette opsettet.
    det er denne sammensetningen jeg sliter. med har lest litt ang ecs og motorer men er veldig i tvil på hvilken type.

  • #2
    Originally posted by runeelling View Post
    jeg er sugen på og bygge et quad eller hexa copter.
    jeg sendte en mail til en respektabel levrandør av rc utstyr i norge. og fikk til svar at f450 ble litt i svakeste laget med tanke på utstyr som jeg ønsker og ha på: naza v 2 m/gps, fatshark, gopro3 med h3-3dgimbal.


    stemmer dette? eller bør jeg satse på hexa 550 som jeg ble anbefalt? hvordan kan man beregne løftekraft?
    ønsker og kjøpe litt etter litt og utvide.

    har bestilt:

    naza 2 gps.
    FrSky DF 2.4Ghz Combo Pack for JR w/ Module & RX
    turnigy 9xr
    gimbal h3-3d

    kan noen anbefale esc og motorer og propeller som vill passe greit til dette opsettet.
    det er denne sammensetningen jeg sliter. med har lest litt ang ecs og motorer men er veldig i tvil på hvilken type.
    Synes det høres litt rart ut. Jeg kjører motorer beregna på dji 450 og dji sine escer på en discovery på 1.7 kg, noe som er mye mer enn det du beskriver. På Hoover drar jeg ca 12 amp, 18ish på full spiker, og da forsvinner kvadden oppover som ET med en rakett oppi... Kjør på en DJI 450 du, funker som fy det. Men gå for 4s oppsett og DJI sine 10x3.5 propeller.
    Propellen skal være på toppen!
    Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

    Comment


    • #3
      Enig, 450 med 4S holder lenge til GoPro m/tilbehør. Hvilken sjappe var dette?
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        bare for og ikke henge ut noen. så var det en av de største her i sør norge. så kan du regne selv

        da hiver jeg meg på 450. men sån i forhold til escer og motorer kan dere anbefale noen som kan passe til dette formålet.
        har lest at mange ¨går for afro esc på 30a og Turnigy Multistar 2213 motorer.

        evt disse?
        GORun ESC 30A 6SMT2212-920KV Motor

        Comment


        • #5
          bygge quad eller hexa

          Men en hexa er to hakk mer stabil å fly. Skal du ha video som er mest mulig "flytende" og behagelig å se på, er det best med flere armer. Men et det fpv som er greia, er jeg enig i at en quad holder.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Originally posted by kristianwest View Post
            Men en hexa er to hakk mer stabil å fly. Skal du ha video som er mest mulig "flytende" og behagelig å se på, er det best med flere armer. Men et det fpv som er greia, er jeg enig i at en quad holder.
            Nja, eeer det nå egentlig mere stabilt? Med en god gimbal blir jo bildet dønn stabilt selv om quaden vingler som en full kråke.

            Det er mere et spørsmål enn et utsagn fra min side. Jeg har aldri fløyet hexa, men jeg trodde at fordelen med hexa var løftekapasitet og driftssikkerhet hvis man mister en motor.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Ja, det vil jeg hevde. I tillegg til bedre løftekapasitet (som gir en mer stabil flight i seg selv) er en hexa mer stabil.
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Når det gjelder stabilitet så er det flest mulig armer som teller, quad er greit, hexa er bedre og octa er best.
                Min definisjon av hexa er *-form ikke H-form, det er *-form som gir fordelene over quad, H-form er "bare en quad" med mer løfteevne.

                Noen pro/con med hexa

                Pro:
                • Du kan miste en motor og likevel redde multicopteret helskinnet ned - med en quad går du i bakken så det synger...
                • Mer stabil, du har seks motorer til å korrigere m.a.o. hver motor korrigerer en mindre sektor.
                • Du fordeler vekt belastningen over seks motorer, dette medfører at hver motor går "lettere" og vil dermed kunne korrigere variasjoner raskere (økt stabilitet)


                Con:
                • Pris!!, med et par ekstra armer øker prisen fort med 25-30%
                • Størrelse, det ekstra paret med armer gjør at multicopterert blir en del større å frakte rundt på.
                • På en ren hexa med *-form kan beina fort komme inn som et forstyrrende element i kamera sektoren.


                Det er sikkert adskillige flere, men dette er de "viktigste" jeg kom på i farten.
                Last edited by Quadrocopter; 09-07-14, 11:49.

                Comment


                • #10
                  Du kan med trygghet velge motorer med lavere KV. Selv har jeg brukt 1040kv på 4s på 650mm hexa og det var nok i lange baner, og mere enn det selv med 8x4,5 propeller.

                  Comment

                  Working...
                  X