Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJI phantom vision 2 +

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DJI phantom vision 2 +

    Har fått meg ny drone, og har hatt meg noen turer opp i lufta.
    Jeg har også fotografert litt, og har lagt merke til at gimbal'n fungerer utmerket på denne siste versjonen av Pahntom 2 +

    Det jeg lurer på, når det gjelder og ta bilder. Er om det er instillinger på kamera som gjør at horisonten holder seg "vannrett" Har opplevd med forholdsvis nærbilder av hus (5-10meter opp i lufta) og ca 30m fra objektet at huset faktusk buer. Er dette mulig og gjøre noe med?


    MVH

  • #2
    Hei, og velkommen ombord!

    Effekten som gjør at rette linjer buer kalles "Fisheye" og den oppstår pga.
    liten linse som skal vise stor bredde på bildet (Field of View)

    Eneste måten å unngå dette på, er å kjøre FOV til "Narrow".
    Eksempel her:



    Alternativet er å gjøre etterarbeid på filmen. Det finnes mange
    redigeringsprogram som gjør dette nå, men jeg aner jo ikke hva du bruker.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Heisann!

      Jeg bruker vision sit kamera, og tror ikke det finnes instillinger i programmet som korrigerer denne effekten?
      Har også googlet litt, og funnet ut at Photoshop og Lightroom har nå kommet med filter som skal fjærne denne effekten, og nermest kjøre buen andre veien =)
      Hørtes spennende ut.

      Comment


      • #4
        ok. Vision har jeg ikke testa, så det aner jeg ikke. Men det stemmer at Adobe-programmene
        fikser dette ja. Premiere for video, Photoshop for stillbilder osv.
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Jeg irriterte meg også over fisheye på GoPro.

          Det jeg gjorde var å bytte linsa. Jeg kjøpte en 3. parts HD-linse som er tilpasset GoPro 3. Vet ikke om det er mulig på kameraet ditt, men bruk google og sjekk.

          Resultatet er veldig bra, og gir sylskarpe bilder. Mye bedre enn du får til i software i etterkant.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Hvor, og hvilken linse kjøpte du til GP3 kristianwest?

            Comment


            • #7
              Kjøpte en RageCam linse, men den hadde så mye reflekser i motlys at den var nesten ubrukelig.
              Gav også et rosa tint i bildet, mest i hjørnene.......
              Linsen var skarp og fin i sterkt solskinn, men håpløs i motlys.
              Kranglet litt med RageCam om å få returnert linsa, men valgte å beholde den, gud vet hvorfor

              Her en test jeg gjorde:



              I dag bruker jeg Photoshop CS6 og lenscorrection. Funker veldig bra det.
              Ellers fungerer GoPro Studio sin "drfisher" meget bra. Går raskere enn Photoshop.

              Det beste er å ikke tilte kamara for mye ned. Det er det som skaper de største problemene.
              Last edited by knupps; 07-08-14, 23:19.

              Comment


              • #8
                Du kan faktisk bruke photoshop 5 og 6 til og rette oppbåde bilde og video. Men på PS5 må du først finne linseprofilen til vision kameraet. Dvs finne den på nett, også legge den inn i linseprofiler i PS mappa.

                Comment


                • #9
                  Takk for svar!
                  Jeg fant faktisk min linseprofil. DJI har egen for photoshop

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dessection View Post
                    Hvor, og hvilken linse kjøpte du til GP3 kristianwest?
                    Beklager at jeg ikke har svart på denne før. Jeg har ikke sett spørsmålet ditt før nå.

                    Jeg kjøpte denne: 404 Not Found

                    Jeg ser at Knupps har hatt trøbbel, men jeg har ikke reagert negativt på bildene jeg får med denne linsa. Min erfaring er at det gir skarpe og gode bilder. Resultatet står i alle fall ikke tilbake sammenlignet med original GoPro-linse.

                    Bytte av linse krever imidlertid at du er nøye med å stille skarpt. Trangere FOW (mindre dybdeskarphet) som en får med lengre brennvidder medfører at du må bestemme deg for hvor i bildeflata du ønsker å ha fokus, i motsetning til vidvinkeloptikk der større deler av bildeflaten vil være skarp. Ofte kan et godt utgangspunkt være ca 3/4 ned i bildeflaten. Å stille skarpt er ikke vanskelig, du setter kameraet på et stativ (eller holder det stødig på en eller annen måte), sørger for å ha nok lys, kobler kameraet på en TV med en HDMI-kabel slik at du får live view på skjermen og skrur linsa inn til du har fokus der du vil ha det. Veldig enkelt, men det er viktig at du gjør denne operasjonen.

                    Jeg vet du ikke bruker GoPro, og jeg aner ikke om det finnes 3. parts utstyr til ditt kamera. Men sjekk! Å fikse ting i software er for så vidt greit nok, men resultatet blir alltid best når utgangspunktet er så godt som mulig.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Isaksa View Post
                      Takk for svar!
                      Jeg fant faktisk min linseprofil. DJI har egen for photoshop
                      Eksempel på bruk av linseprofil!
                      Click image for larger version

Name:	DJI00358.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	608762Click image for larger version

Name:	DJI00358 (2).jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	608763

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan er den å fly i minusgrader? det står jo:

                        Operating temperature 0-40C på kameraet... Er det at tiltfunksjonen ikke funker under da, eller funker ikke kameraet i det hele tatt? Har jo tenkt å filme litt om vinteren...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jtb View Post
                          Eksempel på bruk av linseprofil!
                          [ATTACH=CONFIG]78369[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]78370[/ATTACH]
                          Da blir bildet fra GoPro brukelig
                          Du kan også gjøre dette med video i Photoshop,
                          men jeg bruker som oftest Defisher i GoPro Studio som er like bra og raskere enn Photoshop.
                          Resultatet er rett horisont på bildene

                          Comment

                          Working...
                          X