Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips for å få lengre flytid.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger tips for å få lengre flytid.

    Jeg har ett HK H.A.L hexacopter som med gimbal, nex5, fpv utstyr og ett 4s 4000mah batteri veier litt over 3kg. Motorene er NMT 2826 kv1000. propellene er 10x5


    Har da en flytid på 6-7min Så lurer jeg på om det vil lønne seg å kjøpe ett batteri med mer mAh eller bytte motorene til noe som tåler 6s i stedet for å få best flytid. Noen som har noen synspnkter på dette?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    har nå fått noen tips andre steder om å bruke motorer med lavere kv og bruke propeller med større diameter men mindre pitch.

    noen som har erfaring med turnigy sine multistar motorer?
    har tenkt på denne
    Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking

    med for eks. 12x3.8 propeller
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Motorens virkningsgrad er vel også en parameter som er viktig.
      Kjetil
      oops: . . ! . .

      http://www.vingmfk.com

      Comment


      • #4
        Bytt til Tiger eller DJI-motorer. Alle HK-motorene med noen veldig få unntak har helt ubrukelig virkningsgrad...
        Propellen skal være på toppen!
        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

        Comment


        • #5
          dji motorer har jeg hatt før de var ikke bra. men det var det som var orginalt på f450. hylende lager og vibrasjoner etter ikke så mange turer
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Følger opp tråden med litt generelt spørmål: Har DJI FW450 med orginale motorer som ble levert med 8" probell for 4S og 10" for bruk på 3S batterier.
            HAr brukt 4S-3500 og 8" probellene fram til nå som gir meg rundt 5min, men syntes det også er litt klumpete å ha med et 450mAh 3S batteri kun for å drive LED lysa osv.

            Forstår det slik at strørre propeller gir mer løft og derfor er bedre med flytid, men om jeg setter på 10" (3s) probellene og bruker 4S batteri overbelaster jeg vel motorene ? Er på tide at jeg skal bytte om batteri pakkene mine da de er gamle og godt brukt.

            Hva lønner seg best om man eksempvis finner et 3S batteri med høyere mAh men samme vekt som et 4S batteri med da med noe lavere mAh, sett at jeg også bytter om mellom 8" og 10" probeller ?

            Antar at et sted på kurven over batteri,vekt#flytid, vil jeg minske flytiden igjen pga vekten av større batterier.
            Noen som har en tommelfinger regel å hint om.

            Hvordan finne optimalt batteri kontra vekt på en quad ?
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #7
              Audun:

              Dersom du bruker 3S så må du bruke 10" propeller.
              Har ikke forsket så mye på vekt/mah VS. flytid, men med 3S 4200 35C (burst 60) så flyr jeg 9 minutter med veldig gode marginer, da har jeg kamera i gimbal og led på også. Bruker disse http://shop.smallsize.no/product_inf...94f2c7fc23c1d4 mener å huske at de veier ca. 340 gram.

              Bruker Turnigy led-remser rundt alle fire motorfestene, disse får strøm fra samme batteripakken men jeg har satt en sikring i mellom for å unngå kræsj om noe skulle skje ute på led-stripsene som evt. forårsaker kortslutning.
              Hover bruker mer strøm enn "flyving" i fart...
              Last edited by SmurfAir; 08-12-14, 20:30.

              Comment


              • #8
                Samme merke bruker jeg, men har vekt 382gram på 4S 3500mAh.
                Har også en 3S summer, så jeg skal montere den også og labb forske videre...

                Erfaringene mine er at ved kraftig throttle pådrag, samt i rask hastighet horisontalt spesielt med full stikke i atti mode, er strømtrekket høyest.

                Men fortsetter nok a brukte timer/'rechange verdier som utgangspunkt videre også. Men hadde vært fint å få justert dette som en backup sikring.
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #9
                  Noen regler:
                  1. Få ned vekta!
                  2. Få ned vekta enda mer!!
                  3. Fly med "fingerspitz gefühl" - m.a.o. heavy ratting i XYZ planet sluker strøm.
                  4. Sjekk at multicopteret er 100% i balanse (CG er rett i X,Y,Z)
                  5. Som punkt over - pass på at all vekta sitter absolutt i senter. sitter den feil så bruker multicoptere mye energi på å kompensere feilen i CG.
                    (Det er heller ikke en fordel med lavt tyngepunkt i Z aksen - noen tror at MCen blir mer stabil med dette men i realiteten bruker MCen mere energi for å gjøre korrigeringer)
                  6. Bruk en avansert Flight Kontroller, denne vil kunne korrigere avvik raskere og i mindre stepp, dermed slipper den å gjøre store og tunge korrigeringer
                  7. Bruk gode motorer med et høyt dreiemoment
                  8. bruk kvalitet batterier - det har ingen hensikt å slepe på batteri dødvekt. (energi pr. vektenhet)
                  9. Og igjen - send muticopteret på slankekur - få ned vekta!
                  Last edited by Quadrocopter; 09-12-14, 22:08. Reason: qwerty

                  Comment

                  Working...
                  X