Announcement

Collapse
No announcement yet.

EzUHF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Radioamatørene har ikke noe krav til CE merking på det utstyret de bruker.

    Comment


    • #17
      Originally posted by bardp View Post
      Radioamatørene har ikke noe krav til CE merking på det utstyret de bruker.
      Merkelig. Hva slags krav/ merking må de ha på utstyret da ?

      Ser ut til at 446 MHz er konsesjonsfri, så det betyr vel at man ikke trenger lisens.
      Søk - Comteq
      Motorola Monofon m/audiouttak GP300/DP1000 - Comteq

      ShieldSquare Captcha
      Denne scanneren går visst på 433 MHz, Radiolisens ?
      Last edited by bth; 29-12-14, 08:51.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #18
        EzUHF

        Vi kan bygge og modifisere ting selv, så det er bare krav til at vi holder oss innenfor frekvensområdene vi har fått tildelt.

        Comment


        • #19
          Hei Morten og dere andre!

          Jeg er radioamatør (LA6UOA) og har akkurat begynt med FPV. Man er nok relativt trygg på at man ikke gjør noe galt i 5,8GHz båndet, der ting er litt "fritt vilt". Det hadde vært veldig enkelt om jeg ikke var radioamatør. Da hadde det vært bare å fyre opp senderen og håpe det beste ift QRM og innbrud fra andre på din frekvens. Nå kan jeg faktisk miste lisensen om jeg oppfører meg dust på båndene. Sitter derfor her og lurer på hvor i UHF-området man eventuelt kan benytte en radiosender for fjernkontroll. Det er allerede utrolig mye støy i 70cm båndet. Dette kommer fra Kina-importerte duppeditter (Barneromsovervåkere mm), bildøråpnere, fjernstyrte kraner på lastebiler mm. Trist om vi mister flyet fordi naboen åpner bildøra si eller vil høre om barnet sover. Har også hørt om biler hvor dørene ikke åpner seg, fordi noen har en repeater gående på samme frekvens. Repeateren er lovlig, bildørene er det ikke og må byttes ut. Hvis en modellflyger bare køler på f. eks. i repeatersegmentet på 70cm, vil man bli stoppet meget raskt. Det tolereres ingen støy der. Støy i denne sammenhengen er alt som ikke har noe der å gjøre, inkl. modellfly.

          Vi har et spekter rundt 432.500 til 432.600MHz hvor datatrafikk er lov (APRS, transpondere etc), men man kommer antakelig i konflikt med båndbredden på 12kHz i området... Vet ikke hva en sender for modellfly bruker av båndbredde. Et viktig problem oppstår fordi det er ikke avsatt spektrum til radiostyring i båndplanen. Dette er av byråkratisk art, men likevel et problem. Derfor er jeg faktisk i tvil om utstyr i 433MHz spekteret er lov, selv om man er amatør. Noen som vet mer? Kanskje lurest å ta dette i en mail med PTT (Eller hva de heter nå...) Og nei, vi trenger ikke CE-merking på amatørutstyr. Som radioamatør kan man gjøre som man vil innenfor regelverket (båndplanene)

          PS: Vil du bli radioamatør kan dette anbefales som hobby på det varmeste! Fint å kombinere med modellfly! Ta kontakt med en lokal gruppe eller Norsk Radio Relæ Liga


          Båndplan 70cm: Fant ikke siden – Norsk Radio Relæ Liga



          MVH Trygve
          Trygve M.
          Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

          "Not within a thousand years will man ever fly!"
          -- Wilbur Wright, 1901.

          Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

          Comment


          • #20
            Etter at jeg begynte med modellfly har jeg ikke hat tid til radiovirksomhet
            LA8NPA.

            Comment


            • #21
              Jeg har ikke hatt tid til å se på mulighetene på 70cm, men det er nok usikkert om det er lovlig med det 433 utstyret som er tilgjengelig for rc ja.

              Comment


              • #22
                Originally posted by bardp View Post
                Etter at jeg begynte med modellfly har jeg ikke hat tid til radiovirksomhet
                LA8NPA.
                Prøver å kombinere begge hobbyene, Bardp. Det er greit å ha en hobby når det blåser bikkjer

                T
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Morten Brun View Post
                  Jeg har ikke hatt tid til å se på mulighetene på 70cm, men det er nok usikkert om det er lovlig med det 433 utstyret som er tilgjengelig for rc ja.
                  Hei igjen!
                  Jeg sendte avgårde et spørsmål til NKM (Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet, tidligere Post og Teletilsynet) Poster svar her på forumet når det kommer derfra.

                  T
                  Trygve M.
                  Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                  "Not within a thousand years will man ever fly!"
                  -- Wilbur Wright, 1901.

                  Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                  Comment


                  • #24
                    Spent på hva de mener om denne bruken av båndet.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by x-pilot View Post
                      Hei Morten og dere andre!

                      Jeg er radioamatør (LA6UOA) og har akkurat begynt med FPV. Man er nok relativt trygg på at man ikke gjør noe galt i 5,8GHz båndet, der ting er litt "fritt vilt". Det hadde vært veldig enkelt om jeg ikke var radioamatør. Da hadde det vært bare å fyre opp senderen og håpe det beste ift QRM og innbrud fra andre på din frekvens. Nå kan jeg faktisk miste lisensen om jeg oppfører meg dust på båndene. Sitter derfor her og lurer på hvor i UHF-området man eventuelt kan benytte en radiosender for fjernkontroll. Det er allerede utrolig mye støy i 70cm båndet. Dette kommer fra Kina-importerte duppeditter (Barneromsovervåkere mm), bildøråpnere, fjernstyrte kraner på lastebiler mm. Trist om vi mister flyet fordi naboen åpner bildøra si eller vil høre om barnet sover. Har også hørt om biler hvor dørene ikke åpner seg, fordi noen har en repeater gående på samme frekvens. Repeateren er lovlig, bildørene er det ikke og må byttes ut. Hvis en modellflyger bare køler på f. eks. i repeatersegmentet på 70cm, vil man bli stoppet meget raskt. Det tolereres ingen støy der. Støy i denne sammenhengen er alt som ikke har noe der å gjøre, inkl. modellfly.

                      Vi har et spekter rundt 432.500 til 432.600MHz hvor datatrafikk er lov (APRS, transpondere etc), men man kommer antakelig i konflikt med båndbredden på 12kHz i området... Vet ikke hva en sender for modellfly bruker av båndbredde. Et viktig problem oppstår fordi det er ikke avsatt spektrum til radiostyring i båndplanen. Dette er av byråkratisk art, men likevel et problem. Derfor er jeg faktisk i tvil om utstyr i 433MHz spekteret er lov, selv om man er amatør. Noen som vet mer? Kanskje lurest å ta dette i en mail med PTT (Eller hva de heter nå...) Og nei, vi trenger ikke CE-merking på amatørutstyr. Som radioamatør kan man gjøre som man vil innenfor regelverket (båndplanene)

                      PS: Vil du bli radioamatør kan dette anbefales som hobby på det varmeste! Fint å kombinere med modellfly! Ta kontakt med en lokal gruppe eller Norsk Radio Relæ Liga


                      Båndplan 70cm: Fant ikke siden – Norsk Radio Relæ Liga



                      MVH Trygve
                      Fin diskusjon du drar opp her Trygve, jeg har tenkt mye på dette og kommet til konklusjonen at fjernstyring av modellfly på 70cm er lovlig og jeg er spent på hvilke konklusjoner NKOM kommer til.

                      Den gangen myndigheten het PT så ble de forespurt om hva de synes om videosendinger fra modellfly. Til det så hadde de ingen innvendinger såfremt kravene gitt i forskriften ble oppfyllt, dvs ingen kryptering og annonsering av kallesignal. (Dette er dog andrehånds informasjon postet på forum men jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen på PAL og SSTV så til det motsatte er bevist så tror jeg informasjonen som ble postet er korrekt)

                      Min vurdering er derfor at så lenge du sender en åpen protokoll og annonserer kallesignalet ditt så har du oppfylt forskriften. I mitt tilfelle annonserer jeg kallesignalet i hver pakke mellom sender og mottaker men det er nok ikke alle systemene som har denne muligheten så her kan det etter min vurdering være noen systemer som kan operere lovlig i Norge og noen som ikke kan det.

                      Når det gjelder båndplanen så er den (kanskje dessverre) veiledende, det er radioamatørforskriften som definerer hva som er lovlig og ikke og man kan med lisens strengt tatt sende i hele 70cm båndet (forutsatt at man holder seg innenfor effekt og båndbreddekravene) uten å gjøre noe ulovlig. Men radiofrekvensene er såklart en del ressurs og for meg er det en selvfølge at jeg ikke forstyrrer andre (noe som _ville_ vært i konflikt med forskriften, og normal folkeskikk for den del).

                      Jeg hører mer støy på 2m enn 70cm på mitt QTH men jeg er ganske fersk og contester ikke så jeg tyner ikke grensene for lesbare signaler akkurat. Min oppfattning var at alle disse døråpnerne og alarmduppedittene på 70cm opererte i henhold til LDP433 reglene og at de opererer lovlig med sekundær status i "vårt" bånd? Om det er "vill west" eller ikke på 5.8GHz er jeg ikke så sikker på, reglene er de samme der bortsett fra at vi har sekundær status og må forholde oss til det, i følge forskriften skal vi dersom vi forstyrrer skru ned effekten til 100W! Jeg bytter heller til en annen kanal...

                      Jeg er spent på hva andre og ikke minst NKOM mener om dette.

                      73 de LB5HG
                      Last edited by thomaskj; 24-03-15, 07:06. Reason: Små korreksjoner
                      --
                      Thomas Kvitle Jenssen

                      Comment


                      • #26
                        Mange radioamatører her. Må få til ett møte på lufta en dag 73 de LB8AG

                        Comment


                        • #27
                          Skal man få skikkelig rekkevidde kan en jo kjøre slowscan video på 80 meteren. Men uansett slik regelverket er med at en skal ha visuell kontakt med flyet hele tiden får en jo nokk rekkevidde med en vanlig fjernstyring på 2,4 og video på 5,8 uten å bruke mer en den effekten som er tillatt for alle. Flyet blir jo borte for øyet før en mister videosignalet om en bruker en rimelig grei retningsantenne til videomottakeren.

                          Comment

                          Working...
                          X