Unconfigured Ad

Collapse

1. protection og 2. protection. Volt protection på naza mlite/3S ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hoppfly
    • May 2013
    • 1248

1. protection og 2. protection. Volt protection på naza mlite/3S ?

Hei
    Hva setter dere 1.level og 2. Level volt protection på i Naza Assistant til en naza m lite med 3S batt. ? Har den på "standard" nå og synes jeg får litt kort flytid (batteri er Hayin 2650mah, hvor lang flytid ca kan jeg regne med på dette? 3S og 1038prop på dji -f450 med standard motorer/ESC )
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

test deg frem til du har 20% igjen av batteriet.. max 15% på 2 level..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

Comment

• SmurfAir
      • May 2013
      • 1629

Har samme quad'n og startet med de samme batteriene, flytiden var for kort.
      Husker ikke eksakt hvor lenge jeg fløy på de batteriene, men jeg tror jeg hadde timeren på 5 minutter.
      Byttet til 3S 4200 Scorpion pakker og det var en ny hverdag, dersom jeg flyr med gimbal og kamera på, så flyr jeg 9 minutter og da har jeg masse igjen ca. 40-45%.

Har deaktivert Protection/Cutoff i Naza, stoler ikke på det... jeg satt på en spenningsalarm med dobbel buzzer i stedet, den hører jeg langt unna.

Comment

• Hoppfly
        • May 2013
        • 1248

Godt tips. Hvor kjøpte du scorpion batteri SmurfAir ?

Comment

• SmurfAir
          • May 2013
          • 1629

Smallsize, det er disse http://shop.smallsize.no/product_inf...94f2c7fc23c1d4

Jeg bruker XT-plugger, men disse slapp jeg å lodde om siden EC3 female passer rett inn i XT60 male, men ikke omvendt.

Comment

• AudunJ
            • Jun 2011
            • 543

Naza M Lite Volt oppsett med 4S (3500mAh)?

Selv har jeg en FW450 med Naza M Lite og 4S 3500 Scorpion batterier (minimal vekt da jeg kun har med et 450mA 3S til LEDs).
            Har til nå flydd på timer, da jeg ikke har vært helt klar over hva som er korrekt innsillinger av denne 1st og 2. alarm grensene i Naza'n

Men om jeg forstår manual og annet riktig: henvisning til DJIs wiki sider: http://wiki.dji.com/en/index.php/Naza-M_Voltage_Monitor

Click image for larger version

Name:	Naza-m-voltage.png
Views:	1
Size:	59.2 KB
ID:	610468
            Først skal man sette "Loss" til 0v, så setter man "no load" til målt spenning på et full ladet batteri -1volt, (dette kan man lese av under Calibration).
            I mitt tilfelle var fult 4S = 16.81volt, satt da inn "NO load = 16,81-1 = 15,81volt

Så ut å fly i hagen fram til LED startet å blinke raskt rødt, Det betyr at kontrolleren, måler spenning inn via X3 porten = 15,81 volt.
            Landet da umiddelbart og raste inn på hobbyrommmet for å lese av spenningen på batteriet, fikk da 16,6 volt og alarmen kom bare etter noen sekunders flyvning.

Da skulle jeg så regne ut forskjellen mellom batteri spenning før take off =16,81 - spenningen på batteriet ved etter første testflyving. Selv om alarmen ble trigget ved 15,81v viser det seg at spenningen på et LIPO stiger godt tilbake til etter noen sekunder når det står uten balastning.

Regnet da ut "loss" = 16,81 - 16,6 = 0.2volt
            Syntes dette var merklig da jeg har brukt en defualt verdi på 0,7v siden jeg bygget quaden for 1 år siden, men så har den gikk "batteri" alarmer ganske fort og jeg har flydd kun slikt at jeg har brukt rundt 1000mAh av mine 3500.

Har også brukt den enkle Lipo testeren røde i krympeplast (til 85kr) som viser cellene 1-6S via 7segment display.
            Når denne henger på quaden mens jeg flyr der jeg at batti spenningen fort synker ned til eks 3,6v mend jeg hovrer og i det jeg lander går den raskt tilbake til 3,8v osv. (er dette de 0,2v jeg regnet ut i første del?).

Uansett: Ble ikke noe klok på dette og bestemte meg for å gjøre testene den andre veien, har satt loss = 0,7 og kun satt inn verdier på alarm grensene som følgerg startet med disse verdeiene under.
            1.level 14.6v - 0,7 =
            2.level 14,5v -0,7 =

Første flytur = 5min (kun hover 1m over bakken i hagen), just in case, ga meg 1400mAh i relading på batteriet, alstå mer nærme 60%, (50% av 3500 = 1750) i motsettning til mine normale 1000mAh... Ja batteriene er snart 1 år gamle, men ikke akuratt brukt daglig...

Prøver nå å justere opp alarm level 1, 0.1v pr flytur og forventer at jeg snart skal finne et nivå som gir alarm litt i god tid før jeg har kommet til et tilsvarende "60% brukt batteri". MEn denne metoden virker veldig tungvin å tar meg lang tid med 2 flyvninger pr kveld,,,

--------------
            Kan noen med enkelt norsk forklare hvordan man enkelt og ryddig skal gå fram for å finne disse nivåene.
            Er jo helt høl i hode å se på youtube da alle QUAD folk bruker 3S men jeg foretrekker 4S da det også er standard pakker i fly-plankene mine.
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

Comment

• SmurfAir
              • May 2013
              • 1629

Det tryggeste er å deaktivere den innebygde voltage monitoren i Naza-kontrolleren, slik du har gjort tidligere.
              Default på second Level, er at den gjør soft cut-off mener jeg, og den kan fort komme veldig ubeleilig...

Timer (som du har brukt), "kalibrert" etter hva du fyller på av mah etter flyging funker det.
              Har du buzzer på spenningsmåleren, så er det bare å tune den triggeren til en cellespenning som gjør at den ikke løser ut for tidlig ved spenningsfall forårsaket av pådrag/økt strømtrekk.

Selv om forbrukt mah er den beste måten å måle på, så er det ikke nødvendigvis å gjøre mer ut av det enn nødvendig mener nå jeg
              Keep it simple, og tyne batteriene forkorter levetiden... så det er vel bedre å ha gode marginer og nok antall batteripakker

Comment

• Emachine
                • Dec 2013
                • 52

Sett protection swits på on.
                Kalibrer batteriet.
                Sett first level protektion (no load) til 10,80
                Loss setter du på 0,60
                Sett secend level protection (no load) til 10,00

Comment

Working...