Announcement

Collapse
No announcement yet.

Naza v1 flip issue

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Naza v1 flip issue

    Heisann.

    Akkurat satt sammen en TBS Discovery Pro. Eller for noen uker siden.

    Hatt noen tester og hadde litt problemer med at den ga throttle ved yaw input. Men etter litt tape på siden ble dette bedre.
    Hadde et tilfelle at den flippa for meg under 3 flight. Den stabiliserte deg selv før den gikk i bakken og jeg fikk landet den. Etter litt tape ble alle problemene med throttle og flip borte.

    Etter flere flight tester. 5-6 flights ca. Følte jeg at jeg kunne stole på den og alt fungerte bra.
    Men i går igjen rett etter take off, ca. 50m unna meg og 20m oppe flippa den helt plutselig igjen....
    Denne gangen gikk den rett i bakken og ødelag litt antenner og propeller etc.

    Dette liker jeg dårlig.
    Alt på discoen er nytt for utenom nazaen som jeg har hatt i 2 andre quader. Den har så langt aldri tulla med meg før så synes det var veldig rart den skulle begynne å tulle nå.
    Lest en del rundt på nettet og sett at det er veldig mange som sliter med at nazaen plutselig flipper, enten ved take off eller etter helt plutselig i lufta.
    Men det virker ikke som så mange egentlig vet årsaken til problemet.

    Vurderer nå sterkt å droppe hele nazaen og heller velge en annen FC.
    Har selv ikke prøvd naza v2 og har også lest at denne flipper. Så vet ikke riktig jeg altså.

    Mitt oppsett:

    TBS Discovery Pro
    Naza v1 m/GPS
    EzUHF med ppm til Nazaen.
    Taranis plus m/EzUHF modul
    2.4Ghz videolink
    TBS 900kv v2 Motorer
    TBS Bulletproof 30A ESC

  • #2
    Oppgrader Lite -> V2 med naza-upgrade prosjektet. Innmaten i v1, v2 og lite er akkurat den samme. Kun programvaren er fjorskjellig. Software i Lite er utrolig mye dårligere.

    Comment


    • #3
      Jeg bruker naza-m V2 software versjon 2.20

      Og Controller firmware 4.02

      Comment


      • #4
        Hei!

        Jeg har en Naza-M V1, har opplevd flipping en gang for lenge siden, i mitt tilfelle var det forårsaket av vibrasjon som da antageligvis fikk gyrosensoren til å hikke.
        Bruker V1 Software "don't fix it if it Works" tenker jeg, og svart elektrotape rundt sidene for å blokke sollyset.

        Comment


        • #5
          Det er så å si ingen vibrasjoner i quaden.
          De gangene den har flydd uten problemer er den veldig stabil og rolig.

          Se video fra første fpv test.

          Comment


          • #6
            Generelt er vel Naze32 bedre enn Naza om du ikke må ha 100% stabil hoover og gps for foto. Har en liten 250-modell og den var lett å sette opp med Baseflight. Vært mye rot med diverse versjoner av Naza firmware. Litt som Align. Fin mekanikk, men tror ikke Kinesere klarer å lage stabil programvare (ennå)

            Comment


            • #7
              Høres ut som det kan være en propell som glipper på akslingen.
              Propellen skal være på toppen!
              Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjornal View Post
                Høres ut som det kan være en propell som glipper på akslingen.
                Ja hadde det vært så enkelt.
                Første gangen det skjedde trodde jeg det selv med det samme. Så det var det første jeg sjekka.
                Men de satt bomm fast. Samme var det nå. Alle propellene satt bomm fast.

                Comment


                • #9
                  Naza v1 flip issue

                  Ny test.

                  Først satte jeg den i "benk" på bakken og satt den fast.

                  Testet masse på bakken for å provosere fram feil hvis det er en motor eller esc som tuller.
                  Klarte ikke å få noe feil på bakken så tok en hovretest i Hagen.
                  Alt virker OK.

                  Test 2. I dag.

                  Tok den med ut og fløy litt LOS rundt omkring meg for å prøve å provosere noe feil.
                  Fløy batteriet ca. 1800mA før jeg byttet til neste.
                  Alt virket OK.

                  Neste batteri ny test. Hovret litt og fløy litt mere LOS før jeg prøvde med brillene på.
                  Fløy litt rundt omkring 100m unna 60-70m opp. Alt virker OK.

                  Eller 2-3 min ut i flighten ca. 100-150m unna der jeg står. Merket jeg at den gjore noen rare små rykk.
                  Begynte med en gang å fly mot meg og plutselig IGJEN. Flippa den....... [emoji30][emoji31][emoji31][emoji35][emoji35]

                  Signalstyrken på Core'en viste 100%.
                  Jeg holdt stikka på 50-60% mens den flippa rundt og datt mot bakken. Merket at den prøvde å stabilisere seg men den datt bare mot bakken.
                  Har kun opptak fra gopro kamera på gimbal og den viser dårlig hvordan discoen oppfører seg.
                  Og det som er veldig rart er at den kutta opptaket rett før den flippa og datt mot bakken. Skal se om jeg kan legge ut videoen etterpå.

                  Her er resultatet. [emoji30] nå har jeg gitt helt opp. Vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å finne hva problemet er...

                  Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1428773840.534868.jpg
Views:	1
Size:	143.5 KB
ID:	611700
                  Last edited by thomas.kjolstad; 11-04-15, 19:01.

                  Comment


                  • #10
                    kan det være en esc som blir varm og kutter ?
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Ja kanskje... Men rart den ikke kutta når jeg testa den på bakken i 10min med throttle på og av og på hele tiden

                      Comment


                      • #12
                        Hva med å koble fra alt FPV utstyr + gimbal og evt. ATTI uten GPS, å fly en del LOS til du føler deg relativt trygg på at det ikke er FC eller ESC's som tuller.
                        Før du kobler inn igjen gimbal, flyr en del LOS igjen osv.
                        Eliminere ut hvilke komponent som forårsaker problemet.
                        At det er støy fra andre komponenter er absolutt sannsynlig, alt fra FPV sender til elektromekanisk støy fra gimbal.
                        Last edited by SmurfAir; 12-04-15, 12:13.

                        Comment


                        • #13
                          Naza v1 flip issue

                          Ja tror jeg må prøve noe sånt. Må ta noen dager uten nå. For nå har jeg mistet all motivasjon dessverre...
                          Her er video det siste minuttet før den flippa og kræsja.

                          Vanskelig å egentlig se hva som skjer siden jeg kun har opptaket fra goproen i gimbalen. Men ved ca. 50s ser dere noen små rykk som er starten på noe som ikke er riktig. 5 sek. etter goproen kutter opptaket flipper den og kræsjer.
                          Etter at den flippa prøvde den 2-3 ganger å stabilisere seg i lufta men den datt bare videre ned.

                          Jeg synes det er veldig rart Goproen bare stoppa opptaket rett før den flippa.
                          Gopro kamera sto på når jeg fant den igjen men ikke recorda.
                          Den har aldri gjort det før...?
                          Last edited by thomas.kjolstad; 13-04-15, 00:04.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by SmurfAir View Post
                            Hva med å koble fra alt FPV utstyr + gimbal og evt. ATTI uten GPS, å fly en del LOS til du føler deg relativt trygg på at det ikke er FC eller ESC's som tuller.
                            Før du kobler inn igjen gimbal, flyr en del LOS igjen osv.
                            Eliminere ut hvilke komponent som forårsaker problemet.
                            At det er støy fra andre komponenter er absolutt sannsynlig, alt fra FPV sender til elektromekanisk støy fra gimbal.
                            Når du sier ATTI uten GPS da mener du å koble vekk hele GPSen fra nazaen å fly uten den. For å eliminere at GPSen blir forstyrra av noe støy.

                            Jeg har en magefølelse av at det er støy eller forstyrrelser på et eller annet

                            Comment


                            • #15
                              Jepp, det er det jeg mente, koble den fra og sett ATTI uten GPS (midt på scrollbaren i softwaren), det er helt fint å fly med så lenge gain settings er noenlunde OK.
                              I manual mode blir den fort litt nervøs.
                              Kan bli litt kjedelig og muligens tidkrevende, men det ser ut som om det er utelimineringsmetoden du blir nødt til å bruke, siden det er vanskelig å peke på noe konkret her.
                              Men det var kanskje ikke tilfeldig at det skjedde igjen kort tid etter at du begynte å fly med briller igjen....
                              Last edited by SmurfAir; 13-04-15, 12:06.

                              Comment

                              Working...
                              X