Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alternativ til sølvlodding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har aldri TIG sveiset. Men drevet med litt sølvlodding.

    Er litt nyskjerrig på TIG.....er dette bare drit? ;

    Sveiseinverter MMA/TIG 150DC - Biltema
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #17
      Det der er sikkert ikke noe drit, men kanskje ikke det beste da det kommer til TIG. Om du kjøper "tig slangepakke" til denne,
      får du bare sveist stål, da det bare er et DC apparat. Skal du tigge alu. trenger du at AC/DC apparat.
      GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
      sigpic



      Comment


      • #18
        i følge manualen til biltema apparatet kan det brukes til alu med mere

        sitat fra manual : Med likestrøm sveiseelektroder
        kan det sveises i metalliske materialer så som
        karbonstål, stållegeringer, rustfritt stål, kobber,
        aluminium og titan med mer.

        Mulig jeg er på tynn is nå da jeg ikke er noen ekspert på sveising. men står tabell med annbefalt gass mengde til forskjellige materialer også. blant annet alu.
        Last edited by tyor; 10-04-12, 20:00.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Har aldri hørt om folk som sveiser alu med Dc apparat. Men for all del, kan hende det går ann =)
          GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
          sigpic



          Comment


          • #20
            googla litt, å fant:

            Because of the oxide layer on aluminum. The melting point of Aluminum is just 660C while that of aluminum oxide is over 2000C. When you use AC, you actually are constantly breaking off the oxide coating by thermal cycling. Remember, Aluminum Oxide (or alumina is a ceramic, and is very brittle, so it breaks off easily. With DC, you get nowhere because you're heating the oxide but not enough to melt it.

            Steels don't oxidize nearly as easily as Aluminum and their oxides are not nearly as nasty. So they can be welded happily using DC.
            GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
            sigpic



            Comment


            • #21
              Hei. Jeg bruker TIG en del, men har aldri sveiset i alu med annet enn AC. AC bryter overflaten til alu, og det er "lett" og sveise med eller uten tilsatstråd.
              Har du ikke erfaring med TIG, så la det være. Det krever mange timer før du får dreisen på det. Jeg har drevet med dette en god del i yrket mitt, og det er vanskligere med tynne plater enn med tykkere materialer.
              Har du tilgang på autogen og den tråden som passer for arbeidet ditt er det den beste løsningen.
              (Min mening)
              Fly well-make my day!

              Comment


              • #22
                Med ett likestrøms (DC) TIG apparat kan du sveise ALLE sveisbare metaller UNNTATT alu.

                Men som det sies, det er ikke lett å tigge, men alle får det til med nok trening.

                Det som ofte er problemet med billige apparat, er at de leverer ustabil strøm, slik at det er vanskelig å sveise fint, men det vil neppe være ett problem for ditt bruk, litt værre for meg som har dette som yrke
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #23
                  Helt enig med spacewalker og roadrune. Skal du sveise alu med tig må du ha AC apparat,og de billige sakene er nok ikke det beste pga av ustabil strøm.MEN har du ikke erfaring med tig sveising på tynnplate og alu så glem det.Tilpass heller sakene du skal ha sveist,å stikk innom et sveiseverksted å få de til og sveise sakene. Det tror jeg er det billigste på lang sikt.

                  Comment

                  Working...
                  X