Announcement

Collapse
No announcement yet.

Top Flite P47 RTC/ Metalfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Flyfreaken View Post
    Mine blanke kan knapt kalles blanke mot den P-47n din! Den er bare rålekker! Funderte litt ista på om ikke de "viskla" til blacboard kunne egna seg godt til å gni ut aluminium med? Hva tror du?
    Kanskje vanlige kompositt propeller-blad kan duge?
    Dont expect, inspect.
    Fun Police everywhere!

    Comment


    • #17
      Originally posted by kwik View Post
      Kanskje vanlige kompositt propeller-blad kan duge?
      Har prøvd APC-propeller og det fungerer bra det!

      Comment


      • #18
        Det er sikkert ting å hente ved å teste forskjellige redskaper og teknikker. Siste ord er nok ikke sagt i saken.Noen sliper visst med 400papir med en gang men jeg skjønner det ikke. Blir veldig grove riper. Har hørt at deretter sliper seg oppover i gradene helt til 1000 eller 2000 papir. Da trengs det i hvert fall tolmodighet.

        Comment


        • #19
          1000 og 2000 papir er hensiktsløst, ved lakkering så rekker det med 400 og 240 ved flitemetall.
          John Arne Sagøy
          Scale Warbirds of Norway
          Trønderbataljonen
          www.scalewarbird.org
          No guts, no glory

          Comment


          • #20
            Tenkte på høyglanspolering når jeg skrev det der. Dessuten kan det godt være at det som selges som flite metal har en mere motstandsdyktig overflate også. Det burde vi egentlig får klargjort en gang etter min mening. Både 1000 og 2000 papir gjorde mye med både overflate og glans på alufolien jeg brukte.

            Comment


            • #21
              Flitemetal skal vist være noe kjukkere etter hva jeg har hørt. Biltema sin aluminiumtape er vel 0,02mm i tykkelse om jeg ikke husker feil

              Comment


              • #22
                Den 10m jeg fikk fra Empac er tykkere og faktisk ikke så fin å legge på som Biltema sin. Tror nesten en av oss bør teste dette ut en eller gang. Nå starter jeg opp på vingene i hvert fall og nesten samme oppskrift brukes. Vil bearbeide underlaget noe for bedre for påkjenningen øker på vingene. Vil legge på panelvis her også, men ikke på langt nær alle naglene vil bli lagt på. Kun hovedtrekkene.
                På kroppen gjenstår nå å lakke på kjennetegn og noen røde og sorte felt. Det som er lakkert ble tatt ute i garasjen. "Nose arten" ble malt med akryl. Hadde først tenkt å bruke olje, men droppet det. Det ble ganske likt originalen. ( bra nok til dette bruk synes jeg ) Artig å holde på med i hvert fall. Ca 100 timer gikk med til finsh på kroppen. Ikke all verden og og jeg synes det var verdt det.
                Tror helt sikkert flyet vil ta seg godt ut i lufta.
                Vingene setter jeg av ca 3 uker til. Tekninsk montasje deretter bør jeg kunne ta på 3 uker etter der igjen. Ganske hektisk egentlig, men kjører man på en tid så går det framover også.
                Click image for larger version

Name:	web19.jpg
Views:	1
Size:	116.8 KB
ID:	597266

                Comment


                • #23
                  Hatten av for jobben du har gjort! Hvor kjøpte du den fra Empac, har du noen link?

                  Comment


                  • #24
                    Aluminiumstape - EMPACK NOR

                    Flere bredder har dem. Jeg ønsker meg Biltemas i større bredde for den syntes jeg var mere passe tykk. Mye rart på den butikken. Faktisk hadde de både insignia white og insignia blue uten at de visste om det hehe. Bukker tilbake for "hatten av" hilsenen.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by toelarse View Post
                      Aluminiumstape - EMPACK NOR

                      Flere bredder har dem. Jeg ønsker meg Biltemas i større bredde for den syntes jeg var mere passe tykk. Mye rart på den butikken. Faktisk hadde de både insignia white og insignia blue uten at de visste om det hehe. Bukker tilbake for "hatten av" hilsenen.
                      Biltema har alt for mye rart! Ligger en på skoleveien for min del så er ikke fritt for at jeg har handla mye der... Burde kanskje ta hintet når de ansatte vinker og smiler til meg hver gang jeg kommer inn og jeg i tillegg er på fornavn med et par av dem

                      Comment


                      • #26
                        Påmalt nesedekor gjorde seg ca 100% bedre enn en evt. vinylklistremerkesak! well done. Kommer å kikker til helga tenker jeg
                        Plane is temporary, glory is forever

                        Comment


                        • #27
                          Oppdaterer med noe bilder til. Folk liker jo å se hva andre holder på med.
                          Quick build fordrer quick glassing og vingene ble laminert fort med et tynt
                          lag epox for å bedre vedheft og finere overflate. Faktisk ble overflaten så
                          fin at begge vingene fortonte seg som to speil og det er jo ikke så heldig.

                          Alt det blanke på kroppen ser temmelig riktig ut, men altså vingene måtte dempes noe.
                          La på rødt bånd ( det samme som på haleroret ) over og under pluss invasjonsstriper på oversidene.
                          Dermed synes jeg sjøl at det ble bedre utseendemessig og ikke minst flymessig. Jeg la heller ikke
                          på nagler på oversiden av vingene for uansett hvordan man snur og vender på det så
                          vil disse "ripe" i lufta og med det ha en eller annen effekt. Påtrykte nagler funker jo fint.

                          Aluminium ble brukt på vingeforkanter, til kanting av hjulbrønner, og på ror, pluss vingetipper
                          på oversiden. Undersiden av vingetippene lakkerte jeg alu grå for å dempe blankheten som nenvnt tidligere.


                          All lakkering ble gjort utendørs i ca 4 til 5 minus og det går bemerkelsesverdig greit.
                          Litt lakkering gjenstår som merker og litt pynt til. Ferdig om en ukes tid tenker jeg.

                          Så blir det teknisk montering av Zenoha 62cc og alt det andre. El retracts er på vei
                          fra Robart, men her måtte jeg vente til ca 20 februar på produksjonen. Halehjulet blir
                          først bare fastmontert, men antagelig skiftet etter hvert.

                          Originalpotta til motoren går antagelig ikke innenfor cowlingen så da blir det Bison potte
                          tenker jeg. Må teste litt først. Det ser ut som om det kan være plass til pipe i kroppen.
                          Vurderer å prøve å få det inn. Gir 2 hk til ut av Zenoha motoren og det hadde vært artig.
                          Kjenner en kar som har fått til bra til på et akro fly så da kan jo det hjelpe på.
                          Click image for larger version

Name:	web20.jpg
Views:	1
Size:	125.6 KB
ID:	598161Click image for larger version

Name:	web21.jpg
Views:	1
Size:	135.4 KB
ID:	598162Click image for larger version

Name:	web22.jpg
Views:	1
Size:	113.3 KB
ID:	598163Click image for larger version

Name:	web23.jpg
Views:	1
Size:	127.1 KB
ID:	598164Click image for larger version

Name:	web24.jpg
Views:	1
Size:	148.6 KB
ID:	598165Click image for larger version

Name:	web25.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	598166Click image for larger version

Name:	web26.jpg
Views:	1
Size:	152.8 KB
ID:	598167Click image for larger version

Name:	web27.jpg
Views:	1
Size:	126.2 KB
ID:	598168Click image for larger version

Name:	web28.jpg
Views:	1
Size:	100.5 KB
ID:	598169Click image for larger version

Name:	web29.jpg
Views:	1
Size:	129.7 KB
ID:	598170Click image for larger version

Name:	web30.jpg
Views:	1
Size:	116.2 KB
ID:	598171Click image for larger version

Name:	web31.jpg
Views:	1
Size:	159.0 KB
ID:	598172Click image for larger version

Name:	web32.jpg
Views:	1
Size:	112.6 KB
ID:	598173Click image for larger version

Name:	web33.jpg
Views:	1
Size:	50.4 KB
ID:	598174

                          Comment


                          • #28
                            Fy flate,denne blir fin Tore

                            Tor willy

                            Comment


                            • #29
                              Oioioi! For et arbeid du har gjort! Kommer du til å bruke vingeposer og sånt for å unngå riper under transport, eller frakter du det bare som det er? Et vanlig fleacepledd fungerer utmerket til å surre rundt under transport for å unngå riper, om du vil ta den billige utveien

                              Comment


                              • #30
                                Maskinisten er nå på plass. Det blir Bisson potte og de sendte den faktisk
                                etter 3 dager og det er bra fra USA etter hva jeg har erfart. Bestillte
                                el retracts fra Robart for flere uker siden og de har enda ikke sendt dem.
                                Lovte rundt 20 februar. Ja, det har vel noe med lagerkostnader og produksjon
                                å gjøre tenker jeg.



                                Gee Been var fullt operativ når den måtte gi fra seg motoren, men denne blir
                                det Zenoha 80 GT i. Motoren gav liksom ikke helt den farta jeg hadde håpet på
                                når vi tenker på at dette skal være et fly fra air racingens tid.




                                Motoren passer nok bedre i Thunderbolten og den gikk nesten rett inn. Måtte
                                ta vekk det avstandsstykket i aluminium og lage litt kortere standoffs, men ellers
                                helt plankekjøring. Litt synd at standardpotta ikke går innenfor cowlingen
                                men "wrap around" vil funke og den vil også holde seg der fordi Zenoha har
                                en meget god løsning med festeboltene.
                                Click image for larger version

Name:	web34.jpg
Views:	1
Size:	149.7 KB
ID:	598530


                                Halehjulet ble inntil videre kun fattigmanns retract. Det vil si fastmontert.
                                Antagelig gjør jeg noe med det senere en gang. Fikset det til så godt det
                                lar seg gjøre. Top Flites halehjul var i hvert fall topp kvalitet.
                                Click image for larger version

Name:	web35.jpg
Views:	1
Size:	118.2 KB
ID:	598531



                                Servoene som er brukt er helt standard Futaba 3305. Disse passer meget
                                godt i denne sammenheng. Dette er mitt første Top Flite fly og når det
                                gjelder større warbirds har jeg bare erfaring med ESM. Tilpasninger,
                                hardware og løsninger på disse kan ikke måle seg med Top Flites.
                                Nesten en fornøyelse å montere sakene.( Og meget enkelt ) Ingen selvlagde
                                løsninger trengtes og alt bare gled på plass. ( litt feil her. Måtte flytte throttleservo
                                over til den andre siden og framfor servobrettet. Helt greit. )
                                ESM sine modeller har andre fordeler igjen.Når det gjelder fly blir det som kjent alltid et kompromiss.

                                Vingeposer ble laget av det som blir lagt mellom gulv og nytt pergogulv.
                                Fungerer meget fint. Har med hell også tidligere laget vingeposer av bobleplast.
                                Click image for larger version

Name:	web36.jpg
Views:	1
Size:	120.1 KB
ID:	598532
                                Last edited by toelarse; 27-02-13, 14:27. Reason: feiliinfo

                                Comment

                                Working...
                                X