Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Da er jeg godt igang med å montere min første Top Flite warbird .60 størrelse. Jeg har en P-47 og en P-51 fra før som jeg kjøpte ferdig bygd. De flyr aldeles utmerket så jeg fikk lyst til å montere en selv. Valget falt på en AT-6. Så Jamie sin på Udduvoll i fjor og den fløy kjempebra så jeg ble litt inspirert av den. Og AT-6 er litt tøft å da.
Motor er ikke helt avgjort ennå. Jeg har mulighet for å sette inn Saito 100, OS FS-110 eller Laser 100. Problemet er den innfelte firewallen som er på flyet. Saito 90R3 skal passe fysisk, men av det lille jeg har lest så er det ikke den sprekeste motoren i kassa.
Jeg begynner med vingen. Den er tredelt, med senterseksjon og høyre/ venstre vingeseksjoner. Ytterseksjonene har balanseror og flaps, senterseksjon har retracts og flaps. Flapsen er litt spesielt oppbygd, med en servo i hver ytterseksjon og stålpinner som kobler sammen alle tre seksjonene, Retracts er standard mekaniske og de følger med i settet. Retractservor blir Hitec HS-75. På alle ror bruker jeg Spektrum 821 servoer og til throttle en Hitec HS-322.
Trekket er Monokote og det trengtes en runde med strykejernet over hele flyet. Litt skrukker og slapp betrekning, særlig på rorene. Ingen av rorene er hengslet men det er klargjort med slisser i rorene og vingen. CA-hengsler til rorene og pinnehengsler på flapsen.
Litt bilder:
Olav Moe
-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --
Det hadde blitt fint med en tresylindret med tanke på lyd ja. Men er litt usikker når det gjelder kraft.Har lest litt om Saito sin 90R3 på nettet nå og noe som går igjen er marginalt med kraft. Den er oppgitt til 0.7hk og veier 850gr. Det tror jeg blir i knappeste laget. Den motoren som sannsynligvis settes inn er en OS FSa-110, 1.8hk, 600gr.
Litt bilder av motorprøvingen:
Det er disse jeg har å velge i
Laser 100 i motorbukken.
Som det vises så er det krøll med firewall som er innfelt i forhold til kroppen på flyet.
Saito 100 prøvesittes.
Den kan brukes men da må jeg ha en annen lyddemper.
OS 110.
Med litt rør og slanger så skal det være mulig å få ut eksosen der den kommer ut på originalen.
Olav Moe
-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --
Ca tre måneder etter oppstart og forrige innlegg i denne tråden så da kan det vel trengs en oppdatering. Vingen er ferdig, med servoer og understell montert. Haleflater er på plass og servoer i kroppen er montert. Throttleservo må monteres litt anderledes da staget til gasseren kommer litt høyt i forhold til plasseringen av servoen. Cowling er ferdig tilpasset. Det er et veldig "rettfram" sett å montere, alt passer veldig greit. Eksos er under fabrikkering og er forhåpentlig på plass i neste uke. Da kan jeg og finne ut hvor flyet balanserer slik at batteriet kan plasseres mest mulig gunstig. Neste innsatsområde etter det blir cockpit og canopymontering. Intet fancy planlagt, men jeg prøver å få det til slik at det ikke blir sittende et par tvillinger i cockpiten.
Bilder:
Olav Moe
-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --
Da er eksos ferdig fabrikkert. Det ser ikke 100% skalamessig ut, men olje og røyk kommer ihvertfall på rett plass. Blir spennede å se om det blir nok kjøling inni cowlingen. Har laget hull i forkant av motoren, og bakkant av hele cowlingen har jo en halvcentimeters åpning. Håper det gir nok luftgjennomstrømning. Må balansere flyet nå snart. Er det noen der ut som har erfaringer med plassering av tyngdepunktet? Iht manualen eller bør det flyttes?
Litt bilder hører med:
Olav Moe
-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --
Må balansere flyet nå snart. Er det noen der ut som har erfaringer med plassering av tyngdepunktet? Iht manualen eller bør det flyttes?
Balanser som det står i manualen, så kan du heller flytte på det så den blir som du ønsker. Min flyr helt greit etter det som Top-Flite har satt som CG
Greit å høre at manualen stemmer. Xillian, lyden aner jeg ikke noe om. Sannsynligvis standard 4T, hvis ikke jeg ender opp med mye resonanslyd fra skroget. Har ikke startet motoren ennå, kjøpte den nesten ferdig innkjørt fra spitfire.
Olav Moe
-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment