Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polikarpovi16rata fra modellbaumuder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg stemmer på balanserorene litt opp. Det er ikke mye som skal til.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

    http://www.vingmfk.com

    Comment


    • KOk øke stall hastighet? Kan stabilisere noe men da skal den være godt balansert i alle retninger

      Og en fly maskin med 1g og nesa ned staller ikke
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • ok får se litt hvordan det går. har tenkt på å lage flaps, men orginalen hadde ikke flaps De senket ballanserorene 5 grader som flaps under landing etter hva jeg har hørt. så mulig jeg prøver det.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • Kanskje ikke beste medisinen dersom den tip-staller i utgangspunktet. Hvordan er vekta i forhold til spesifikasjonene?
          Last edited by flarssen; 21-07-15, 06:36.
          Fred Larssen

          Comment


          • spesifikasjonene sier 9kg min veier litt over 10kg men er en som har bygd av samme kit og den veier 11.5kg så burde gå å få den til å fly.

            Denne er fra samme kit
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • Jeg hadde prøvd å sette balrorene noen grader opp på hver vinge, min erfaring er at en modell blir enklere å lande da, men samtidig er det ikke til å stikke under er stol at modellen er "stutt tjukk" og det krever forsiktig aplikasjon av høyderor i "lave" hastigheter. Modellen har jo ganske stort høyderor så det er veldig lite utslag som kreves, noe du sikkert har erfart... Håper du får det til da du har gjort en formidabel innsats med modellen.
              - Håvard Glad Andreassen
              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

              Comment


              • Har du en modell som staller slik din så sett for all del ikke balanserorene ned. Modellen mangler washout antagelig og den bør oppføre seg litt bedre med bal ror 3 mm opp f.eks.
                Dette at "folk" tror modellen staller når cg er for langt bak er ikke riktig. Fly staller når angrepsvinkelene blir før høy i forhold til farten. Og hva gjør at nesa må løftes med høyderor når du skal lande? Jo, at Cg er for langt fram.
                Det er heller ikke mulig å mene noe om CG utfra hvordan modellen flyr med full motor. Da er det motortrekk, instillingsvinkel og høyderors trim som bestemmer.
                Det ser ut som modellen flikker til samme side hver gang?
                -balanser modellen langs lengdeaksen så du vet at ikke ene vingen er tyngre en den andre.
                -sjekk nøye at ikke vingene er skakke. Kan jo skje ved produksjon eller ved skjøting?
                -CG? Tja.. Ser ut som modellen stuper ned mot stripa ved landing noe som indikerer at CG er for langt fram. Men hva piloten gjør vet vi jo ikke.
                -glemte en basis ting, ha mye differensiering på balanserorerne. Kanskje 80% opp og 20% ned. Dette kan du redusere når du får den til å fly.

                En kan jo gjette på at du har en svært trikky modell ved bare å se på designet. Men om andre flyr den bør jo din fly også.
                Piloten bør nappe litt mindre hardt i stikka ved neste landing. Selv om det nok ikke er enkelt på en slik modell.

                Lyke til med evnt. neste forsøk.
                Happy landings
                Last edited by ela; 21-07-15, 09:00.

                Comment


                • Takker for mange tips og kom gjerne med flere
                  Konkulusjonene min blir så langt:

                  1. cg må lengre frem
                  Måtte trimme litt ned på høyderor for å fly level og den fløy da level med stikka i nøytral på under 1/4 trottle. Veldig følsom på høyderoret og att folk som har bygd samme type model sier att cg skal ligge på 20-22% av MAC. skal måle ut på vingen og regne ut nøyaktig hvor det blir.

                  2. Legge inn litt ballanseror opp på en bryter 3-4mm

                  3. Prøve å sette opp 3 "fornuftige" dualrate med tilhørende expo på høyderoret og ha det på en 3 punkts bryter.

                  4. Bytte ut en dyr hitec servo med dårlig sentrering på høyderoet og sette inn en turnigy som sentrere bra Er så lite høyderor utslag att litt unøyaktighet i servoen utgjør en del. og det kan jo også være med på gjøre att den blir veldig sånn opp og ned ikke lett å fly rett. Ble rådet til å ikke bruke de turnigy servoene jeg hadde kjøpt men å kjøpe hitec servoer. kjøpte en til 400kr som skal dra 10kg og er beregnet for større fly står det i spesifikkasjonene. hs 5645mg. Men den har så dårlig sentrering att det utgjør 7-8mm forskjell på høyderoret hvor den stopper. alt er satt opp med pull - pull kabler så er ingen slark i overføringene. Turnigy 1267hv som jeg har på sideroret sentrerer perfekt og har ikke noe slark foreløbig ihvertfall. Så setter inn en maken på høyderoret også.

                  Men først får vi se hvordan det går med rep. av vingen. Alle sprekker er nå fylt med casco polyuretan lim og den er satt i spenn for å holdes sammen. Så blir det å felle inn noen finer bjelker på høykant ved bruddet for å forsterke den etterpå.

                  Click image for larger version

Name:	11745795_10153587574272625_8968155426832779302_n.jpg
Views:	1
Size:	134.0 KB
ID:	612298
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • Høres smart ut det du tenker. jeg tenker mye expo på stikka og fly helt ned. Og sjekke vekten/balansen i rollplanet som nevnt over. Prøve lande i god høyde med forskjellige "flap" settinger før du lander. Min første tur med en Cap 232 medførte stall de 2 første turene siden jeg "flata ut" før jeg nådde bakken. Sto i bruksanvisningen at den måtte flys helt ned. Satte på mer expo så forsvant den urolige innflygningen mi Lykke til med neste tur. Du temmer denne du
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • Kunne vell forhøre deg litt om rorutslagene også. Jeg har også flika når jeg brukte balanseroret ved lav fart og landing. Men syntes den så veldig følsom ut på høyderoret i filmen.
                      Mvh Andreas
                      Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                      PCM.at mye glede i litt carbon
                      Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                      Comment


                      • ja den var veldig følsom. hadde 60% expo på første turen. da virken den "seig" på høyde roret. ville liksom ikke reagere. satt de ned til 40% expo men da ble den veldig følsom.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • Originally posted by tyor View Post
                          Fikk noen tips fra en på rcgroups, som har bygget en I16. Og han sier cg bør ligge på 20-22% det kan jo forklare noe.
                          Det ser mer riktig ut sett ut fra bilder. Flyet har jo kort moment og liten stab som indikerer at CG vil ligge lengere frem enn 25%, som utgangspunkt ville jeg ikke plassere CG lenger bak enn 20%. Trimming i horisontal flight vil vise hvilken vei CG vil ligge.
                          Dag Øiseth Larsen
                          90187441
                          Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                          Comment


                          • Har nå målt etter på vingen og funnet ut hvor MAC korden er. målte så 22% av vingekorden ved MAC og dro en linje langs vingen. Ser da att jeg kommer 3-4cm lengre frem en der jeg har tyngdepunktet nå og det utgjør vel en del på ett fly med så kort kropp. Problemet er att for å få tyngdepunktet dit så tror jeg jeg må inn med minst 1kg bly til i snuta
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • En kilo inn er uproblematisk i forhold til 3-4 cm feil CG.

                              At balanserorene skal opp er for meg aerodynamisk uforståelig...
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • søkte litt på nett om flaperon og fant bla. dette som er det jeg alltid har hørt før.
                                If the flaps are full-span, as when using strip ailerons, then lowering the flaps can make the aircraft more prone to wing tip stalls which can lead to catastrophic results - especially when low and slow such as during a landing approach.

                                og ballanserorene på denne går jo langs hele vingen.

                                If both ailerons are simultaneously raised lowers their angle of attack.
                                og det vil vel gi litt ala. washout effekt hvis jeg har skjønt det rett.
                                Tom Nohr
                                Tennisveien 9
                                2450 Rena

                                Frsky taranis 9+
                                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                                + diverse små ting

                                Comment

                                Working...
                                X