Announcement

Collapse
No announcement yet.

Polikarpovi16rata fra modellbaumuder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Funker strålende der man har lange laminære vinger ala seilfly men usikker på korte high load vinger. Kan evt kjøre en treveis bryter og sjekke i god høyde. En opp og en ned posisjon
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • ja det er jo en mulighet og ikke mye utslag. snakk om 3mm.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • Originally posted by tyor View Post
        ja den var veldig følsom. hadde 60% expo på første turen. da virken den "seig" på høyde roret. ville liksom ikke reagere. satt de ned til 40% expo men da ble den veldig følsom.
        Da ville jeg ha redusert utslagene en god del. Helst med kortere servo horn. Mye expo kan gjøre at høyde roret kommer ganske fort når du kommer bort fra sentrum.
        Kjetil
        oops: . . ! . .

        http://www.vingmfk.com

        Comment


        • Lurte på en ting. halen på denne er planket isopor som jeg har glasset og den er jo ganske tung. Kan jeg skjære ut noe slik som på bildet for å spare vekt og trekke over med film, eller vil den bli for svak da? Hadde vært fint å spart litt vekt i halen så trenger jeg ikke så mye i snuta evt. samme på høyderorene også.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20141019_163553.jpg
Views:	1
Size:	280.6 KB
ID:	612299
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • Originally posted by tyor View Post
            Har nå målt etter på vingen og funnet ut hvor MAC korden er. målte så 22% av vingekorden ved MAC og dro en linje langs vingen. Ser da att jeg kommer 3-4cm lengre frem en der jeg har tyngdepunktet nå og det utgjør vel en del på ett fly med så kort kropp. Problemet er att for å få tyngdepunktet dit så tror jeg jeg må inn med minst 1kg bly til i snuta
            Må nesten spørre om du har tatt utgangs punkt i centerlinje fly for å måle ut MAC. Blir stor forskjell hvis du måler fra skrogsiden.
            Dag Øiseth Larsen
            90187441
            Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

            Comment


            • tok utgansgspunkt i senter på vingen når den ikke satt på flyet ja. brukte denne linken til hjelp.
              The scale model RC airplane: How to find the balance point (C.G.)
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • har nå tat opp masse hull fra undersiden, men det hjalp ikke så mye. veide på en kjøkkenvekt det jeg har tatt ut og det ble 35gram Har nå åpnet opp en luke under kroppen for å fjærne så mye sommulig av den delen som er inne i kroppen. håper å tjene litt mer på det.
                Click image for larger version

Name:	11011070_10153598578777625_1591001974832619479_n.jpg
Views:	1
Size:	99.3 KB
ID:	612321Click image for larger version

Name:	10999443_10153598605332625_9059457095186169928_n.jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	612320
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • Har nå tatt ut så mye som jeg tørr av halen. Det ga meg en total gevinst på 52gram. Hadde trodd det skulle utgjøre mer. For 52gram på ett fly på over 10kg er jo ikke mye. Hvis det utgjør omtrent 150gram mindere vekt i nuta så sparer jeg en total flyvekt på 200gram. Så må jeg trekke undersiden av vingen og lakkere og da er det vel ikke så mye spart likevell. Så dette ble en skivebom. Men men kan ikke gi seg.
                  Click image for larger version

Name:	stab.jpg
Views:	1
Size:	50.9 KB
ID:	612322

                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • Du skal ha masse kreditt for din vilje til å dele dine erfaringer Tom.
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • Hallo Tom,

                      Har lest om denne lenge, men ikke kommentert noe. Sett videoen mange ganger nå og finner det naturlig at den staller ut. Om du klikker bilde for bilde under landing vil du se (som du kanskje allerede har gjort mange ganger) at etter den første balloninga må du igjen trekke brått og hardt i høyderoret da flyet har godt fart rett mot moder jord. Jeg ser at flyet da peker sikkert 30 grader nose up før flyet flikker. Det at det da er utsatt for kanskje 5g eller noe sånt (vanskelig å vite, gjetning ut fra å ha flyd med g-sensor på boomerang) så vil dette være en aksellerert stall. Det faktum at du hadde 60-70 km/t er ikke spesielt høyt ved høy g-belastning. Man skal og tenke på at GPS hastighet logget vil og være noe forskøveet bakover i tid slik at hastig og kan ha vært noe lavere da flyet minsket kjapt hastighet pga av økt drag ved høy nese.

                      Det at den er så sensitiv i pitch tyder jo oftest på cg for langt bak så det blir sikkert mye bedre når du flytter det fremover. Under landing med pitch sensitivt fly uten flaps kan det være like så bra å ha mindre utslag og mindre expo da expo kurven blir bratt etterhvert. Du ønsker jo at pitch skal være lineær med elevator stikka. Da tenker 15-20% expo. Så lag gjerne 5 settings på forskjellig rate og expo og rolig, men trygg low pass med all før du lander. Da finner du fort ut hva som er mest kontrolerbart.

                      Under landing med denne ville jeg ikke kommet høyt inn, flatet ut og flaret, men rett og slett flydd veldig flatt inn som en rolig, men trygg low pass og trukket motor ned til tomgang på 50cm høyde og satt den på hoved hjula for å la den rulle ut. Litt slik man må lande andre tunge warbird om flapsen streiker. Du er da selvsagt helt avhengig av å få kontroll på pitch sensitivitet. Da lander den jo relativt fort så hver tålmodig med høyderor for å sette halen nedpå så den ikke flyr igjen, halen setter seg alltid når farten er blitt lav nok.

                      Funker det ikke bedre med balanseror opp dersom disse bare er ytterst på vingen? Slik at man reduserer tip stall. Disse går vel hele veien og da blir det vell ikke helt den samme effekten? Siden du mister litt løft så kanskje vinninga går opp i spinninga. Har brukt mye balanseror opp i kombinasjon med flap ned på seilfly og noen jetfly, men der er det jo bare noen små ror ytterst på vingen.

                      Uansett, lykke til. Det er jo en rå ståpå vilje og pleier jo alltid å bli belønnet.

                      Comment


                      • Hallo Øistein. Takker for alle tips.

                        Du har nok mye rett i det med pitc følsomheten og mye expo att den plutselig reagerer og da blir det for mye. Skal sette opp en 3 veis bryter med foskjellige utsalg og ikke for mye expo så får jeg prøve i lufta hva som funker best for å klare å holde jevn høyde. Regner med den roer seg litt når jeg får cg litt lengre frem også.

                        Men fant ut att det var ganske mye feil i sentreringa på den hitec servoen som sitter på høyderoret også. så da vil den jo enten opp eller ned når man slipper stikka. Så den blir også byttet ut nå

                        Kommer en på besøk nå i dag så skal vi regne ut nøyaktig cg og se hvor mye vekt jeg egentlig trenger i snuta for å havne der. Så blir det vel snart en prøvetur igjen.

                        Når det gjelder landinga så er det nok lettest som du sier å komme inn lavt med litt fart som du sier og bare sette den nedpå. samtidig som man er veldig forsiktig med høyderoret.
                        Last edited by tyor; 27-07-15, 08:29.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • Er den så kilen på pitch, hadde jeg tatt vekk wire-overføring til høyderoret og brukt f.ex karbonstang eller annen "stiv" overføring.
                          Har en hel haug av 5645, alle fungerer utmerket, send din tilbake til selger da den åpenbart har en feil.

                          Lykke til, satser på å se den i Trøndelag

                          Comment


                          • Servoen er kjøpt på ebay så gidder ikke sende den tilbake

                            Hadde besøk nå av en som hjalp med å ballansere. Jeg trenger 1.4kg i snuta. men det var uten covling og propell. covlingen veier faktisk 550gram og propellen 50gram så da kan jeg trekke fra 600gram og havner da på 800gram bly. Ikke så ille som jeg var redd for.

                            Men att covlingen veier så mye forklarer jo hvorfor den var værre å fly på andre turen når jeg fløy uten covling
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • en rettelse propellen veier 150gram så da slipper jeg med 100gram til. hehe. skal se om jeg klarer å få noen batterier osv lengre frem også så hjelper det litt.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • Sant som du sier, kanskje du ikke trenger alle de grammene heller for det stor forskjell på 23%MAC og kanskje 28% MAC som du sikkert hadde uten uten cowling.

                                Du må få bort all sentreringsproblem på høyderor, mindre enn 1mm. 5645MG er en god servo, en sliter, men dårlig på sentrering. Personlig hadde jeg gått for 79xx eller noe slikt fra hitech, eller JR8x11 eller futaba s92xx da disse er høypresisjon med meget god sentrering. Test i hvertfall servoen med en meter servo arm og se at ihvertfall servoen er god.

                                Kan og anbefale en powerbox 1e gyro på høyderor når du har fiksa linkage/servo problemet. Der setter du gain på en slider, tar av med 0% gain øker så i lufta i rate modus (ikke hold) så mye du får til før flyet oscillerer på full fart, trekker du ett knepp tilbake. Detter gir piloten litt smoothere pitch bedre tid. Da vil flyet se større ut i bevegelsen og kanskje tom fly litt mer skala i mye vind. Syntes dette er fornuftig på et så kult som er vanskelig å temme. Er sikker på at dette da kan bli et sjeldent god fly med litt trening samt få gjort alt som hjelper deg i riktig rettning.

                                Best of luck Tom

                                Comment

                                Working...
                                X