Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lage fin finish på en EPP vinge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lage fin finish på en EPP vinge?

    Hei!
    Dette gjelder Mustangen fra TuffPlanes.com (Se tråden under) men jeg tenkte det var like greit å lage dette som ny tråd. Spørsmålet er om man skal pusse ned skjøtene på tapen for å få en slett vinge (Altså der glassfibertapen overlapper hverandre)? Var også litt uheldig med en av tapelengdene og fikk noen rynker på tapen. Dette vil ikke se pent ut på den ferdige vingen og må pusses ned på en eller annen måte.

    Jeg har begynt å pusse, men ser at trådene i tapen lett kommer fram. Er det noen som kan gi meg en beskrivelse på hvordan man får en blank og feilfri overflate på en EPP-vinge?

    Skal legge på en matt aluminiumlignende film (Som jeg ikke husker navnet på, men som ble kjøpt på Martinsen Hobbyservise) til slutt med strykejern, men er åpen for andre måter å gjøre dette på, samt om det finnes andre materialer man kan bruke.

    Så lurer jeg på hva man gjør med leading og trailing edge. Der vil jo tapen bli fryktelig krøllete?

    Håper dere guruer her kan svare på dette. Står litt fast her

    MVH T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Hallo!

    96 visninger og ikke EN eneste som har peiling på hvor man finner info om hvordan få fin finish på en EPP vinge!?! Nei det tror jeg ikke. Seilflyvere er bare noen sløvinger

    T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

    Comment


    • #3
      Kan også skyldes at det ikke er så mange med erfaringer når det gjelder EPP og finish. Er ikke så lenge siden EPP begynte å dukke opp som hovedmateriale i modeller.
      Et bilde av produktet ville også gitt oss en anelse om hvordan konstruksjonen ser ut, så kanskje noen derfra kan komme med noen innspill?

      Siden du bruker tape kan du vel neppe få det helt perfekt?
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hei Joo!

        Når alle andre svikter er du klippen Jeg har noen bilder jeg har tatt av byggeprosessen og skal forsøke å legge dem opp i helgen. Har søkt mye på nettet men ikke kommet fram med noe svar på om man skal pusse overlappingen på tapen. Dette er noe rart, siden jeg husker at jeg har sett en side med dette som løsning, men jeg er ikke istand til å finne igjen denne siden, eller huske hva konklusjonen var. GRR! Velger å ikke pusse tapen.

        T
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment


        • #5
          Må du bruke tape?

          Finnes mange andre måter å kle en epp vinge. Planke og trekke, glasse og lakke. trelim og oracover... Tape er ikke pent, det er enkelt og effektivt, samt lett å reparere....men ikke pent.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Glassing er jo pent ! Men det jo vekta som kan være et drawback.
            Glassing er enkelt, det er veldig holdbard, og du kan lakke det. Annen fordel er at det er lettere å få til pene resultater enn ved normal betrekning. Du slipper også å være redd for smelting av epp'n.
            Ta en kikk her: http://scalewarbird.hopto.org/forum/...hp?topic=322.0
            __________________________________________________ ___
            Jørn Kaasbøll
            Scale Warbirds of Norway

            Comment


            • #7
              Hei!
              Tror det går litt fort i svingene for meg av og til. Har ikke reflektert på tape eller ikke tape... Ser at om man ikke taper, men velger andre løsninger, blir "uknuseligheten" borte. Denne Mustangen skal jo kunne brukes i combat og da bør det ikke være noen sprø deler. Men du verden hvor flott det hadde blitt og glasset hele flyet!

              Jeg har egentlig firt litt på kravene til finish, men likevel gjort så godt jeg kan. Tapen er lagt butt-i-butt og jeg tror det skal bli et greit resultat. Ikke noen F3J-skute, men helt greit til å hive ut i ruskevær på hanget.

              Den linken du la ved, chewbaca, viser hvor flott det blir med glassing. Utrolig vakkert resultat.

              T
              Last edited by x-pilot; 09-10-07, 11:28.
              Trygve M.
              Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

              "Not within a thousand years will man ever fly!"
              -- Wilbur Wright, 1901.

              Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

              Comment


              • #8
                Nå har jeg trekt vingen. Konklusjonen på fin finish på EPP er at man må legge siste laget med tape helt inntil hverandre. Når man trekker oppå der, blir det flott resultat! Bilder kommer.

                T
                Trygve M.
                Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                "Not within a thousand years will man ever fly!"
                -- Wilbur Wright, 1901.

                Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                Comment


                • #9
                  Har selv en Combatvinge som er tapet.. (men det er isopor, så den er på langt nær så stiv som EPP'n)
                  Denne trenger å tapes opp med jevne mellomrom, annethvert år når tapen løsner ( selv om vi bruker 3m77 som underlag) Ihvertfall; der legger vi med noen få milimeters overlapp.. det stiver av veldig mye ifht om vi skulle lagt butt i butt..
                  Kanskje litt sent å komme med dette nå, men dersom du må tape opp igjen kan det være noe å ta med seg.

                  Venter på bilder så lenge
                  __________________________________________________ ___
                  Jørn Kaasbøll
                  Scale Warbirds of Norway

                  Comment


                  • #10
                    Vet at en del amerikanere pusser tapen og sparkler.... Det er også greit å bruke "goop" oppå teipen for så å trekke til slutt.... Da glir det en sterk modell. Goop er en slags silikon som man kan tynne med Tolulene eller Xylene. Når silikonen er tykk som sirup kan man smøre dette på i tynne lag med pensel. hvis man smører rett på EPP så trekker det inn i materialet og gjør modelle meget seig. Det er ikke helt uhørt å legge ett eller to lag med tynnet goop på forkant av vinger og på nesa til modellen, før evt sparkling og teiping, så pusse tapen og smøre på ett eller flere lag med goop igjen for så å spraye med 3M77, så trekke.
                    Dette er en lang prosess men resultatene blir bra. For all del man kan få det fint uten goop og, men det gir ekstra styrke i tillegg.
                    Det er viktig at når man holder på med goop og tynner så må det være godt ventilert, helst ute da disse løsemiddelene ikke er sunne akkurat.....
                    Leif Bjørgo
                    Cirrus-RCFK

                    Comment

                    Working...
                    X