Vår og sommer nærmer seg, og jeg er på "trappene" til å bestille meg en modell fra Reichard-produsenten fikk jo så mye skryt her "reviewet", så derfor tenkte jeg at en slik må jeg ha. MEN ser at det er noen som ikke er fullt så fornøyd-skjeve vinger og kropp... Noen som kan dele sine erfaringer ang. disse pene modellene, og da gjerne ikke synsing osv, men om kvalitet og egenskaper???
Unconfigured Ad
Collapse
Kvalitet på Reichards modeller
Collapse
X
-
Jeg har ikke noen bred erfaring med Reichard, men kjøpte, bygget og fløy en Elipsoid. Kvaliteten på "byggesettet" var bra, og delene lette. Instruksjonsboken sugde lut, men det er vel ikke noe nytt på ARF-fronten??.. Jeg modifiserte litt med tanke på roroverføringer, da jeg hadde hørt at dette var dårlige greier. Bygger man den etter boka blir det slarkete greier. Her gjelder det vel bare å "bruke hue" og høre på andres erfaringer
Jeg har hørt flere si at Elipsoiden ofte kommer med vridde vinger, og var litt spent på dette! Heldigvis viste det seg at min modell hadde relativt rette vinger, og trengte minimalt med bal.ror kompensering.
Alt i alt var jeg svært fornøyd med modellen, men endte opp med å selge den grunnet andre prosjekter.
Jeg kan i alle fall anbefale produsenten basert på mine egne erfaringer!
Hvilken modell tenker du deg?Audun Thinn
Anonyme Dobbeltdekkeroholikere -
Tidligere i vinter lette jeg etter en rimelig seil elektromodell med flaps og dermed mulighet for butterfly. Jeg fant ved en tilfeldighet at Reichard ville komme ut med en Proxima II.
I forhold til den lave prisen så synes jeg at kvaliteten er helt grei. Har bare fått en kort tur med den. Umiddelbart så synes jeg den fløy overraskende fort. Men så var det første turen og alt var ikke justert optimalt. Nå har ikke jeg mye peiling på vingeprofiler men den har smale vinger og det er en mulig faktor til det.
"Manualen" er bare en enkel side på dårlig engelsk, men det er tydeligvis ikke noe uvanlig med modeller fra "østsiden".
En kompis hadde med seg sin Reichard XL 3200 sist helg og den steg til værs som en ørn. Jeg ble virkelig imponert over termikkegenskapene til XL'en.
Om Proximaen klarer å henge med den er vel heller tvilsomt.
Mitt inntrykk er at i forhold til hva en betaler for disse modellene så er er kvaliteten helt ok.
SteinComment
-
#4 UnapprovedVår og sommer nærmer seg, og jeg er på "trappene" til å bestille meg en modell fra Reichard-produsenten fikk jo så mye skryt her "reviewet", så derfor tenkte jeg at en slik må jeg ha. MEN ser at det er noen som ikke er fullt så fornøyd-skjeve vinger og kropp... Noen som kan dele sine erfaringer ang. disse pene modellene, og da gjerne ikke synsing osv, men om kvalitet og egenskaper???
1998 - Elipsoid
1999 - XL3200
2000 - Lambada
2002 - Lunak
2003 - Sprinter
2004 - Champion
2007 - Sirius
Balsa er et "levende" materiel påvirket av temperatur og fuktighet, Plast film (som Oracover) er også påvirket av temperature. Alle som har byggeerfaring er kjent med at lettbygget seilfly vinger med balsa/plast film må rettes ganske ofte. Irriterende kansje, men alle produsenter har samme problem. Heldigvis er det let å rette med varmlufts-pistol og må rettes, som sagt, ganske rutinemessig. Kjøp ARC versioner og trekke med Koverall/dope.
Skjeve GFK kropp (hvis uheldig) er en reklamasjon og vanligvis erstattes uten diskusjon.Last edited by Guest; 16-04-08, 20:57.Comment
-
Jeg har en Blizzard. Den har identisk kropp med XL og den største forskjellen er at min modell har plankede skumvinger med glassfiberforsterkning. Har ikke registrert noen form for vridning i vinger eller ror.
Som beskrevet i omtalene på mfn (som jeg har skrevet om Blizzard og Joo har skrevet om XL) så har vi begge en liten skjevhet i halen. Om man er oppmerksom på problemet så er det en kurant sak å rette opp finnen i monteringsprosessen.
Overføringene som følger med er som nevnt ikke bra. I første omgang erstattet jeg disse med sullivan, dette ble akseptabelt men ikke 100%.
Forleden lørdag morgen åpnet jeg opp halen og monterte servoene helt bak. Nå er overføringene tighte og fine og ikke minst har jeg fått ryddet god plass i kabinen til 5s 4100mAh lipo og Picolario.
Etter en sesong med denne modellen kan jeg ikke annet enn å si at jeg er godt fornøyd med flyegenskapene, og at jeg har fått veldig mye fly for pengene. Settet er ikke perfekt, men absolutt akseptabelt etter min mening.Comment
-
Har fått tilbud fra Griffin på en Proxima (antar det er ver.1, siden den ikke har"vinglets"), samt Axi børsteløs.
Modellen har jo plankede glassfiberforsterkede isoporvinger, som burde være relativt stabile? Regner med at kroppene også er relativt rette ettersom de er støpte i form? Uten noen stor seil erfaring (Elektra) kan jeg tenke meg at Proximaen kan være nokså rask siden vekten er såpass høy, men jeg får håpe at vekten ikke går utover termik egenskapene nevneverdig. Uansett så er det en budsjett modell jeg skal ha, men noen krav stiller man jo uansett. Tenkte kanskje å koble lærer-elev for å begynne å trene med sønnen min på 8 år...
Hvordan er egentlig styrken på disse kroppene/vingefestene-tåler de en røff landing eller to?Hilsen Hans Petter Yttergård...
Happy20-Mk Kato
Rainbow-Pilot
Mighty Knight-Marutaka
Antares-Simprop
Supra Fly 25-Pilot
Electra-CG
Calmato sports-Kyosho
Venus 40-GP
Laser 200-Sebino models
Proxima-ReichardComment
-
Enkelte valgte kanskje å lese mye mer ut av hva jeg skrev i den andre tråden enn det som faktisk sto der, men det får være så.
Min elipsoid kom som sagt med en vridd ving, og med noe skjev kropp. Jeg oppdaget relativt raskt at den ene vingen var veldig skjev, ettersom jeg måtte fly med masse trim både på side og balanseror. På seilfly funker det dårlig, ettersom det blir masse brems og korte turer. Dette skulle jeg selvfølgelig ha klaget på for lenge siden, men jeg regnet vel med jeg fikk hva jeg betalte for til den prisen. Jeg vil ikke beskrive dette som noe "top of the line" produsent, men de ser ok ut, og de flyr greit.
Hadde forresten en kjempetur med denne på jordet til Thinnthinn, der jeg nesten ikke skulle greid å komme ned igjen. Fikk løft på den ene vingetippen i relativt lav høyde, svingte rett inn i bobla og dro til himmels
At vingen min vrir seg på grunn av balsa som vandrer i forskjellig luftfuktighet osv. er i mine ører bare tull. Eneste grunn til at min vinge "vandrer" er fordi den er bygget med vridning som jeg må rette ved å vri motsatt vei og krympe trekket. Da står alt i spenn, og så snart filmen begynner å slakke så blir det skjevt igjen.
Jeg kan selvfølgelig rive av trekket, løsne plankingen og rette opp vingen, mene....Comment
-
#8 UnapprovedAt vingen min vrir seg på grunn av balsa som vandrer i forskjellig luftfuktighet osv. er i mine ører bare tull. Eneste grunn til at min vinge "vandrer" er fordi den er bygget med vridning som jeg må rette ved å vri motsatt vei og krympe trekket. Da står alt i spenn, og så snart filmen begynner å slakke så blir det skjevt igjen.
Jeg kan selvfølgelig rive av trekket, løsne plankingen og rette opp vingen, mene....
Å påstå at balsa og tre generelt ikke beveger seg p.g.a. forandringer i temperatur og fuktighet er tull bare pekker på en total mangel på kunnskap.Comment
-
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment