Unconfigured Ad

Collapse

Tyngdepunktplassering på seilfly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

Tyngdepunktplassering på seilfly

Jeg har omsider fått luft under vingene på mitt første seilfly - en EasyGlider Electric. Dersom jeg plasserer tyngdepunktet i følge manualen må jeg gi litt oppror for at modellen ikke skal stupe. Intuitivt (men muligens helt feil) trodde jeg at tyngdepunktet burde plasseres slik at modellen glir nøytralt med flate ror?

Er det korrekt at en glider må mates med litt oppror for ikke å stupe eller skal jeg tilpasse tyngdepunktet slik at modellen glir med nøytrale ror?

Torstein
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

prøv deg fram til hva du liker best. Jeg hadde tyngdepunktet litt lengre bak en manualen på min easy glider og det funket fint til rolig seiling. men på hang i litt mye vind var det greit slik det sto i manualen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Torstein
      • Nov 2005
      • 344

Takk Tom!

Betyr det at litt oppror under sakte seiling ikke har noe vesentlig bremsende effekt?

Torstein

Comment

• bad scientist
        • Oct 2006
        • 1506

Å bruke ror for å balansere modellen vil alltid ha en viss bremseeffekt, men ikke masse. Det som kan være et større problem, er at roret fungerer foskjellig ved forskjellige hastigheter. Dess fortere du flyr, dess mer bremser\virker roret.
        Men som tidligere nevnt, så er det forskjell på å fly hang i vind og fly termikk.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

Comment

• Flamingooo
          • Feb 2007
          • 93

Tok meg litt tid for å forstå dette med tyngdepunktjustering av seilfly- det virker nemlig motsatt av hva mange først tror:

Dersom du har som utgangspunkt manualens angitte TP, kan du nok trygt sende det avgårde; men for å få mest ut av flyet bør du eksperimenter litt med vekt; ta flyet opp i god høyde og stup ned i 30 til 45 graders vinkel; forsøk å holde en rett linje og slipp - når modellen har god fart - høyderorstikken til nøytral.
          se hva som skjer med modellen..
          Dersom modellen pent og rolig flater ut er TP ok; dersom modellen brått stiger har du - overraskende nok for mange - for mye bly i nesa!
          - Det som skjer er at du har en modell du har kompansert mye vekt i nesa med høyderorstrim...

Det motsatte gjelder følgelig om modellen stuper (eller fortsetter i rett linje) du har korrigert med dykkror en for haletung modell...

Det over en grei leveregel for oss uten grad i aerodynamikk og uten tilgang til vindtuneller: De ulike profilene har ulike karakteristika og noen vil få modellen til å stige raskere enn andre.

I allefall er det morsomt å eksperimentere med vekter og finne modellens begrensninger; moderne modellseilfly med vingeprofiler som er konstruert med tanke på aerodynamikk for vinger med lite volum har overraskende gode egenskaper og tåler mye hva gjelder tilsiktede og utilsiktede manøvre.

Nå er det folk her på forumet som er vel bevandret i modellseilflyets aerodynamiske hemmeligheter, og de kan sikkert gi deg masse tips angående trimming...

Seilfly ER gøy!

F

Comment

• Torstein
            • Nov 2005
            • 344

Ja! Seilfly er gøy! Å se EG skli over himmelbuen uten en lyd er stort! Mon tro hva neste fly blir??

Takk for langt og godt innlegg F! Jeg har aldri eksperimentert noe særlig med CG, men fulgt boka på mine motoriserte modeller. Hvor kritisk er det hvis tyngdepunktet kommer for langt bak. Vil flyet brått bli uregjerlig?

Og også: Burde jeg forvente å kunne trimme flyet slik at det glir pent med nøytrale ror?

Takk!
            Torstein

Comment

• william123
              • May 2005
              • 2330

Originally posted by Torstein
              Ja! Seilfly er gøy! Å se EG skli over himmelbuen uten en lyd er stort! Mon tro hva neste fly blir??
              Neste fly blir uten tvil et "high preformance" carbonseilfly som du kan sirkle termikk med og når du blir lei av det endeløse løftet setter du nesa nedover og kommer plystrende forbi stripa i 250 km/t bare 50 cm over bakken Ja, seilfly er gøy!!!

Ja, flyet burde seile fint med nøytralt (eller tilnærmet nøytralt) høyderor.
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• Torstein
                • Nov 2005
                • 344

Takker William. Ja det spørs om du ikke får rett! Dette var moro.

Originally posted by william123
                Ja, flyet burde seile fint med nøytralt (eller tilnærmet nøytralt) høyderor.
                Eneste måten å nøytralisere høyderoret er vel å legge vekt bak (batteriet går ikke lengre bak). Hvordan merker jeg at jeg har for mye vekt bak - er det noe kritisk punkt hvor jeg angrer på at jeg sendte flyet til himmels (ved gradvise små vektøkninger i rompa)?

Torstein

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

På en easyglder, så tror jeg stupetrikset til Flamingoo fungerer utmerket. Du kommer også til å merke at flyet blir mer "kilent" jo mer vekt du putter bak. Nesetunge fly har mer egenvilje, de flyr en retning, og du må "tvinge" det med rorene, et baktungt reagerer lettere på input. Jeg ville satt opp en dualrate på senderen med litt snillere rorutslag i tilfelle den blir for leken.
                  Prøv deg frem litt og litt, så slipper du de store sjokkene.

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• Torstein
                    • Nov 2005
                    • 344

Kritisk punkt nådd! Det ble vrient å lande med flyet pekende rett vei da CG passerte 7mm bak spesifisert punkt. Upåklagelig bremselengde - stort sett bare "bump" så lå den stille. Flyet like helt, men eier fikk stygt sår i stoltheten. (Vel, slikt gror heldigvis). Ekstravekt ble pelt av og tyngdepunkt tilbake på spesifisert CG.

Høyderor er nå trimmet inn, og jeg endte med ca 1 mm oppror som nøytralstilling. Flyet dykker litt fra horisontal flukt og klatrer noe i "stuptesten". Det ser ut som jeg kompromisser hit. Ankomsten med ekstra bakvekt bør være engangs ...

Jeg har mindre oppror nå enn da jeg begynte å trimme inn. Jeg fløy nok modellen for høyt i luftstrømmen i starten.

Torstein
                    Last edited by Torstein; 21-04-08, 23:23.

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

En slik klark-y vingeprofil vil alltid stige når du øker hastigheten. det er derfor high performancemodeller bruker andre profiler en det. Easyglideren har nok en hastighet den trives med, og det er nok godt under stup. Uansett godt å høre at flyet klarte seg!

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• doogledee
                        • Jul 2006
                        • 452

Hei,
                        Det er veldig viktig ved flytting av tyngdepunkt at du trimmer høyderoret på nytt før du tester med en slik stuptest igjen. Hver eneste endring av tyngdepunkt krever en endring av høyderors trim.

Letteste måten å gjøre det på er å flytte tyngdepunktet litt, så kaste modellen på ett vindstille jorde el.l. og følge med på modellen, må du holde litt høyderor for at modellen ikke skal stige brått og stalle eller stupe så trim høyderoret for å kompansere. Etterhvert som trimmen nærmer seg riktig kan du fortsette å trimme høyderoret slik at modellen flyr lengst mulig fra ett håndkast uten at du bruker ror i det hele tatt (ha så klart henda på stikkene i tilfelle ett vindkast eller noe sånt). Følg med på modellen i det den lander, hvis den brått stuper med nesa nærme bakken (staller) når farten synker er nok tyngdepunktet litt langt fram enda.

Det er forresten mange som liker at modellen fortsetter i rett linje i en slik stup test (dive test) men det er personlig preferanse som nevnt over.
                        Etterhvert som tyngdepunktet flytter seg bakover vil modellen bli mere følsom for rorutslag og vil vise luften den flyr igjennom bedre (dvs den viser termikk bedre) men blir mere kilen på rorene. Hvis modelle er for følsom for deg så kan du flytte tyngdepunktet framover litt igjen. Expo i radioen kan brukes for å glatte ut flygingen til en viss grad, spesielt på høyderoret er expo ofte til hjelp.
                        DLG modeller har ofte tyngdepunktet langt bak fordi disse modellene skal være lettest mulig og da er det ikke ok med masse bly i nesa.

Det tar tid å trimme inn ett seilfly, om det er en easyglider eller en Starlight 3000 Ta deg god tid og kos deg heller med dette, resultatet blir en modell som passer deg og som flyr så efektivt som mulig.

Denne metoden fungerer for alle profiler, jeg tror med en del trimming så er det mulig å få alle profiler til å ikke stige i stup så lenge man flyr innenfor rimelige hastigheter for modell og profil, Min easyglider var hvertfall helt nøytral uansett fart. Vil du fly ekstremt for så velg ett profil som er laget for det
                        Lykke til,

Leif
                        Last edited by doogledee; 23-04-08, 13:46.
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by william123
                          ......og kommer plystrende forbi stripa i 250 km/t bare 50 cm over bakken.....
                          De fleste som prøver på dette ender 50 cm UNDER bakken!

Comment

• william123
                            • May 2005
                            • 2330

Originally posted by Quadrocopter
                            De fleste som prøver på dette ender 50 cm UNDER bakken!
                            hehe...kanskje det ja? Ellers noe artig som jeg ikke har tort å gjort enda er å komme inverted å lage spor i snø etter halefinnen(e)! Men det er ikke tvil om at seilfly er utrolig artig!
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

Working...