Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vippe-bryter, hvor mange Amp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vippe-bryter, hvor mange Amp

    Noen som vet hvor mange Amp de små vippe-bryterne tåler? Hvis en bryter tåler 3A ved 28V, hvor mye tåler den da ved 6V? Kan man rett og slett ta 3A x 28V = 84W / 6V = 14A, eller blir det helt feil?

    (Kan selvfølgelig bruke en to-polet bryter for å få dobbel kapasitet, men av plasshensyn vurderer jeg en enkel-polet bryter.)
    Attached Files

  • #2
    Originally posted by Wiker View Post
    Noen som vet hvor mange Amp de små vippe-bryterne tåler? Hvis en bryter tåler 3A ved 28V, hvor mye tåler den da ved 6V? Kan man rett og slett ta 3A x 28V = 84W / 6V = 14A, eller blir det helt feil?

    (Kan selvfølgelig bruke en to-polet bryter for å få dobbel kapasitet, men av plasshensyn vurderer jeg en enkel-polet bryter.)
    Jepp det blir feil
    3A er og blir 3A uavhengig av volt. Det som skjer er at du får tilgang på mere watt ved høyere spenning men ampere forblir den samme.

    Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

    Comment


    • #3
      Takk for lynraskt svar
      Nåvel. Da tar jeg en to-polet bryter for sikkerhetskyld.

      Comment


      • #4
        Grunnen til at du ikke trenger tenke på spenning er at den spenningen som er relevant er det spenningen som blir liggende over bryteren, ikke den som kommer fra batteriet. Den spenningen er gitt av strømmen gjennom bryteren ganget med motstanden i bryteren..

        Så med en gitt bryter er det bare strømmen som blir kriterie..

        Stian

        Comment


        • #5
          Hvor får dere det fra at spenningen ikke betyr noe?!?

          Spenning betyr definitivt noe!

          En bryter har tre moduser hvor to av den kritiske, den ene kritiske er akkurat i det de to kontaktflatene kobles sammen og den andre er når de er koblet sammen - den ukritiske er i "av" posisjonen.

          En annen faktor som betyr noe er om der er DC eller AC spenning som skal brukes.
          En bryter som tåler 8A ved 220VAC klarer kanskje ikke mer enn 4A ved 12VDC

          Videre vil en bryter som tåler 8A ved 220VAC klare 10-12A ved 120VAC

          Som nevnt tidligere er en av de kritiske modusene akkurat rett før kontaktene kobles sammen - her vil det oppstå en lysbue mellom kontaktflatene, hvor stor/kraftig denne er avhenger av spenningen. Lysbuen er uheldig p.g.a. at den sliter på belegget og kan skape dårlig kontakt med påfølgende varmegang.

          Den andre modusen er når kontaktene er koblet sammen - selv om man måler 0 ohm over en lukket kontakt vil det alltid være en liten motstand (noen milliohm) motstanden er som regel styrt av hvor hardt fjæra greier å trykke metallbitene mot hverandre,
          Varmen som utvikkles er P= U*U / R (P=Watt. U=Volt, R=Ohm), her ser man at økes strømstyrken så øker også varmen i bryteren.

          Hvorfor en byter tåler mer AC enn DC spenning har med hvordan elektronene beveger seg (en vei eller frem og til bake)

          Tilbake til ditt spørsmålet ditt - har du en byter som tåler 6A ved 12 Volt så vil den greie mer ved 6V, hvor mye er vanskelig å si hvis det ikke er spesifisert i et datablad fra levreandøren - men jeg tipper en 30% mer.

          Men igjen - problemet er akkurat ved tilslag - men det er sjeldent at du trekker maks strøm akkurat da - strømmen trekkes normalt etter at bryteren er slått på og flyet er i lufta. Har du en dobel bryter så parralelle kobler du polene noe som gir mulighet til å trekke dobelt så mye strøm
          Last edited by Quadrocopter; 19-12-08, 22:25.

          Comment


          • #6
            Takk for forklaring Stian. Jeg henger nok ikke helt med, men..

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Tilbake til ditt spørsmålet ditt - har du en byter som tåler 6A ved 12 Volt så vil den greie mer ved 6V, hvor mye er vanskelig å si hvis det ikke er spesifisert i et datablad fra levreandøren - men jeg tipper en 30% mer.

              Men igjen - problemet er akkurat ved tilslag - men det er sjeldent at du trekker maks strøm akkurat da - strømmen trekkes normalt etter at bryteren er slått på og flyet er i lufta. Har du en dobel bryter så parralelle kobler du polene noe som gir mulighet til å trekke dobelt så mye strøm
              Høres ut som du har greie på dette. Da tar jeg kanskje singel-polet bryter likevel. Den jeg har liggende er spesifisert til 4A ved 30V. Bør vel uansett holde til strømtrekk fra 6 servoer i F3F.

              Et lite sidespørsmål: Hva skjer med spenninga hvis man trekker mer størm enn bryter (eller kabler for den saks skyld) "tåler"? Hvis en bryter tåler 4A kontinuerlig, og man drar 6A i 2 sekunder, vil spenninga som når mottaker og servoer synke i de to sekundene pga. bryteren ikke kan levere mer?

              Comment


              • #8
                Kan hende det ble misforstått som jeg skrev tidligere. Det jeg mente var at om en bryter var på stemplet 3A så er den beregnet på å levere opptil 3A kontinuerlig, man kan jo trekke 3A ved masse forskjellige spenninger, det er effekten som øker eller minker.
                Hvor mange Ampere man trekker avhenger jo selvfølgelig av spenning, men jeg tolket ikke spørsmålet slik at det var dette Wiker lurte på.
                Du kan trekke mer enn 4A fra enn 4A bryter i korte øyeblikk, den vil tåle korte perioder av dette og vil ikke kutte ut å levere strøm som du var inne på. Men trekker du mer enn det bryter`n er på stemplet i lengre perioder kan den fort bli ødelagt som følge av blant annet varme utvikling.

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Wiker View Post
                  Høres ut som du har greie på dette. Da tar jeg kanskje singel-polet bryter likevel. Den jeg har liggende er spesifisert til 4A ved 30V. Bør vel uansett holde til strømtrekk fra 6 servoer i F3F.

                  Et lite sidespørsmål: Hva skjer med spenninga hvis man trekker mer størm enn bryter (eller kabler for den saks skyld) "tåler"? Hvis en bryter tåler 4A kontinuerlig, og man drar 6A i 2 sekunder, vil spenninga som når mottaker og servoer synke i de to sekundene pga. bryteren ikke kan levere mer?
                  Du har sikkert kjent at kabelen mellom batteri og hastighetsregulatoren i en motor modell kan bli varm - denne varmen kommer av spennings tap over den litte indre motstanden i kabelen.
                  Den indre motstanden i en kabel avhenger av hvilket materiale den er laget av og sist og ikke minst hvor tykk den er.
                  M.a.o. tykk kabel liten indre motstand, tynn kabel "større" indre motstand.

                  For å konkretisere dette noe mer så kan vi f.eks si at den indre motstanden i den totale kabellengden mellom batteriet og lasten (i ditt tillfelle servoene) + bryteren er f.eks 10 mΩ, hvis du trekker 6A så vi spenningstapet være (U=R*I) 0,01 * 6 = 0,06 Volt - m.a.o. så liten at den ikke betyr noe.
                  Har man en så tynn kabel at f.eks den indre motstanden er f.eks 0,1Ω vil spennings tapet være over 0,5 volt noen som påvirker ytelse på servoen

                  Over til ditt tilfelle:
                  Ja, bryteren tåler 6 servoer ( hvis de er digitale trekker de vel i underkant av 4A hvis de da ikke belastet ekstremt eller låses i en posisjon, analoge ligger lang under dette)

                  Som nevt over - bruker du spesifisert kabel tykkelse så vil du ikke merke noe spenningsfall ved noe høyere strøm pådrag i en kortere stund og bryteren vi definitivt ikke påvirke dette.
                  Det er andre faktorer som påvirker spenningsfallet mer og det er f.eks kvaliteten på batteriene

                  Comment


                  • #10
                    Takk for svar alle sammen. Da er jeg litt mere med, og mer betrygget. 4A skal holde i massevis til 6 x S3150 (de bruker jo ikke all verdens med strøm). Mottakeren er jo kun spesifisert til å levere 4A (kontinuerlig) til servoene, så det har jo liten hensikt å overdrive bryteren.

                    Når jeg tenker meg om så var det vel litt tøvete å bekymre seg så mye om bryteren. Så langt jeg har funnet så har jeg vel hatt et strømforbruk på rundt 400-450mA etter én times F3F-trening med 6 x Volz servoer. Så,.. her er det lang fra snakk om noe høyt kontinuerlig strøm trekk.

                    Tror forørig jeg må ofre litt tid med google, og prøve å sette meg litt mer inn i dette med strøm.
                    Last edited by Wiker; 19-12-08, 22:40.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Wiker View Post
                      Takk for svar alle sammen. Da er jeg litt mere med, og mer betrygget. 4A skal holde i massevis til 6 x S3150 (de bruker jo ikke all verdens med strøm). Mottakeren er jo kun spesifisert til å levere 4A (kontinuerlig) til servoene, så det har jo liten hensikt å overdrive bryteren.

                      Når jeg tenker meg om så var det vel litt tøvete å bekymre seg så mye om bryteren. Så langt jeg har funnet så har jeg vel hatt et strømforbruk på rundt 400-450mA etter én times F3F-trening med 6 x Volz servoer. Så,.. her er det lang fra snakk om noe høyt kontinuerlig strøm trekk.

                      Tror forørig jeg må ofre litt tid med google, og prøve å sette meg litt mer inn i dette med strøm.
                      Har brukt tilsvarende bryter som det er snakk om her i 3 meters F3F modeller med 6* digitale volz servoer og i F3J modeller med Futaba 3150 servoer og diverse digitale graupner i flere andre F3J modeller. Har aldri hatt noe problem med bryter`n i disse

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Olavjoergensen View Post
                        Har brukt tilsvarende bryter som det er snakk om her i 3 meters F3F modeller med 6* digitale volz servoer og i F3J modeller med Futaba 3150 servoer og diverse digitale graupner i flere andre F3J modeller. Har aldri hatt noe problem med bryter`n i disse
                        Godt å høre. Da bruker jeg bryteren jeg har, og tenker ikke mer på det.

                        Comment

                        Working...
                        X