Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seilfly krybbe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seilfly krybbe

    Hei

    jeg skal til å bygge meg en seilfly krybbe nå å lurte på om det er noen av dere som har noen gode tips til en god utlåser mekanisme.

    hadde vært kjekt å høre generelt hva dere mener som er viktig under bygging av krybben.

    Noen spesiell høyde den burde være for å kunne ungå å treffe høyderoret på "moder" flyet i releasen?

    Er klar over at vingene må ligge plant i forhold til vingene på motorflyet men sett bort ifra det så bygger jeg nå bare på fantasiens løsninger. Har null erfaring med dette ifra før..
    Thomas Rongve

  • #2
    Originally posted by Lille_Thomas View Post
    Hei

    jeg skal til å bygge meg en seilfly krybbe nå å lurte på om det er noen av dere som har noen gode tips til en god utlåser mekanisme.

    hadde vært kjekt å høre generelt hva dere mener som er viktig under bygging av krybben.

    Noen spesiell høyde den burde være for å kunne ungå å treffe høyderoret på "moder" flyet i releasen?

    Er klar over at vingene må ligge plant i forhold til vingene på motorflyet men sett bort ifra det så bygger jeg nå bare på fantasiens løsninger. Har null erfaring med dette ifra før..
    Her er iallefall en variant av formen på sidene.

    Stein
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Det der blir vel til en seilfly vogn? det jeg skal lage er en krybbe som skal være fast montert på toppen av ett motor fly..

      Håper noen har noen erfaringer med det, kanskje feste patenter man skal bruke/holde seg unna?
      Thomas Rongve

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lille_Thomas View Post
        Det der blir vel til en seilfly vogn? det jeg skal lage er en krybbe som skal være fast montert på toppen av ett motor fly..

        Håper noen har noen erfaringer med det, kanskje feste patenter man skal bruke/holde seg unna?

        Obs, selvfølgelig.
        Leste hva det sto men hadde noe annet i tankene

        S

        Comment


        • #5
          Har du prøvd NASA - de burde vite noe....



          Beklager, men kunne ikke holde meg
          Attached Files
          Last edited by Quadrocopter; 09-02-09, 17:58.

          Comment


          • #6
            Mange rare "patenter" en kan bruke for utløsing, men de jeg har sett har alle vært basert på strikk der en pinne blir dratt ned slik at strikken slipper grepet. Strikk over hver vinge, strikken er festet foran og slipper bak.
            Metodene som kan brukes, varierer etter størrelsen på flyet som er passasjer.

            Det som uansett er viktig, er at haleflaten til både seilflyet og motorflyet har samme vinkel (0 grader). Dette måler du f.eks med et Robart incidence meter. Har motorflyet annen vinkel enn nøytral i forhold til seilflyet eller omvendt, så får du også ditto overraskelser. Med halene i O, så får hovedvingene automatisk rett vinkel i forhold til hverandre da de kan være forskjellige.
            Rett oppvatring er første bud for suksess.
            Mvh
            Gudmund

            Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
            Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Har du prøvd NASA - de burde vite noe....



              Beklager, men kunne ikke holde meg
              Godt svart he he he
              Thomas Molnes
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                For å rette opp fleipen fra tidligere...
                Her er en som har en del bilder og tips, mye info under RCU linken også

                -Frank-
                Last edited by Quadrocopter; 09-02-09, 18:20.

                Comment


                • #9
                  En kompis av meg byggde en sånn krybbe, som vi brukte endel. Den ble "skreddersydd" til en Bird of time, og utløseren var en låsepinne som gikk gjennom høystartkroken under flyet, og som ble trukket ut av en liten servo.

                  Denne krybba var litt lav, så det var litt clash mellom siderorene når flyene var montert sammen, uten at det egentlig var noe problem. Når du utløser seileren, så tar det ikke mange tidels sekunder før de er laaaangt unna hverandre.

                  En ting som vi erfarte, er at det er en fordel å ikke lage alt for mye forstyrrelser i luftstrømmen over sideroret. Med seileren oppå så hadde hele sulamitten 3 meter vingespenn, og et digert sideror, som gjorde det hele veldig stabilt og fint. MEN på tur ned igjen, så hadde den traineren nokså spennende flyegenskaper, med en svær boks som i prinsipp flyttet tyngdepunktet opp, og gjorde sideroret ubrukelig.

                  Løsningen i vårt tilfelle var å sette et par ekstra finner ytterst på høyderoret, ala B25.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    He he, ser ut til at dere prøver å følge spora etter en råner som har vært der før dere!

                    Comment


                    • #11
                      Bildet ble tatt under et klubbstevne på Gullknapp. Det blåste litt i overkant på tvers, og var vel ikke i nærheten av ideelle forhold, men det måtte jo demonstreres at dette virket

                      I takeoff kom det et kast som holdt på å gjøre det hele til katastrofe, og akkurat da knipset jeg bilde Vingetippen på BoT'n er borti asfalten, og bremsesporene på asfalten kunne vel ikke passet bedre.
                      Begge pilotene fikk heldigvis en reaksjon i siderorshanda, og fikk rettet det raskt opp igjen.

                      Comment

                      Working...
                      X