Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan få ut servo fra carbon vinge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan få ut servo fra carbon vinge?

    var uheldig da jeg skulle vinsje min x21 og fikk ikke hooket meg av kroken. så flyet gikk ned med tauen på.
    landa på ganske beint på hode og knakk Vhale i rota samt venstre balanse ror servo tok den girene på.
    er hitec hs85 mg servo.
    er det like greit og montere ny servo eller skal jeg bytte gir ? har ikke bytta gir før.
    men over til problemet. denne servo er limt fast i servo brønnen.
    hvordan skal jeg få den av? kommer ikke til med kniv til og skjære den av heller, noen som har noe tips uten og motte risikere og ødlegge carbon skalle på oppsida
    hadde vert greit og fått fiksa dette så jeg kan fly med det på hanstholm om knappe 3 uker
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    Ikke noe problem!

    Jeg gjør dette hele tiden!
    Bruk en rørtang(!) Ta tak i sidene på servoen og vri/rikk forsiktig fra side til side. Ikke bend, bare vri den parallellt med vingeskinnet. Da popper den av etter litt. Det er ikke vanskelig å bytte gir. Åpne servoen, ta et bilde av hvordan tannhjulene sitter, plukk ut, skift det som trengs og sjekk at det ikke ligger igjen plastbiter fra det strippede tannhjulet. skru sammen, sjekk at det funker som du vil, og lim inn igjen!
    Det er billigere enn å bytte servo, også slipper du å lodde.
    Lykke til!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Originally posted by Margarus View Post
      var uheldig da jeg skulle vinsje min x21 og fikk ikke hooket meg av kroken. så flyet gikk ned med tauen på.
      landa på ganske beint på hode og knakk Vhale i rota samt venstre balanse ror servo tok den girene på.
      er hitec hs85 mg servo.
      er det like greit og montere ny servo eller skal jeg bytte gir ? har ikke bytta gir før.
      men over til problemet. denne servo er limt fast i servo brønnen.
      hvordan skal jeg få den av? kommer ikke til med kniv til og skjære den av heller, noen som har noe tips uten og motte risikere og ødlegge carbon skalle på oppsida
      hadde vert greit og fått fiksa dette så jeg kan fly med det på hanstholm om knappe 3 uker
      Håper du har et par runder med malertape rundt servoene før de ble limt inn!!
      Dette ble diskutert i denne linken og her finner du også mer info:

      Comment


      • #4
        takk for kloke tips her gutter

        jeg har troen på rørpumpe tang skal ned i kjelleren og prøve litt.
        servoen er limt nedi en servo ramme med en hard tykk sort lim ser det ut som. .
        er ikke noe teip her. jeg kjøpte flyet med servoer i så jeg har ikke montert dem

        men jeg kan forsåvidt gjøre det når jeg limer den inn igjen, hele servoen teipes godt inn med papir maler teip?
        MvH Marius Leirdal

        Comment


        • #5
          Originally posted by Margarus View Post
          takk for kloke tips her gutter

          jeg har troen på rørpumpe tang skal ned i kjelleren og prøve litt.
          servoen er limt nedi en servo ramme med en hard tykk sort lim ser det ut som. .
          er ikke noe teip her. jeg kjøpte flyet med servoer i så jeg har ikke montert dem

          men jeg kan forsåvidt gjøre det når jeg limer den inn igjen, hele servoen teipes godt inn med papir maler teip?
          Jeg har aldri brukt servoramme. Servoramme og lim er litt overkill i min bok, men prinsippet burde være det samme. Bruk litt makt, men ikke så mye. Ta deg litt tid, så slipper den tilslutt. Angående tape, så ville jeg heller brukt elektriker enn maler-tape, da limet på sistnevnte bli så tørt etter en stund. Tape rundt servoen og lim inn. Hvis (når) du stripper giret igjen, så er det mye lettere å bare kutte tapen og pille ut servoen.
          Jeg har personlig aldri brukt tape, da rørtang-trikset funker utmerket for meg.
          Men hvis du får ut servoramma hel, så går det jo an å lime inn den, også feste sevoen med skruer, dvs. bruke servoramma til det den er ment for
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Originally posted by Margarus View Post
            takk for kloke tips her gutter

            jeg har troen på rørpumpe tang skal ned i kjelleren og prøve litt.
            servoen er limt nedi en servo ramme med en hard tykk sort lim ser det ut som. .
            er ikke noe teip her. jeg kjøpte flyet med servoer i så jeg har ikke montert dem men jeg kan forsåvidt gjøre det når jeg limer den inn igjen, hele servoen teipes godt inn med papir maler teip?
            Limte servoer er egentlig noe dritt...
            Ingen ting er som servorammer - og det vil du merke når du er ute i felten og må bytte en servo - 2 skruer, ut med servo og inn med en ny - fikset på 2 minutter!

            Har du ikke servoramme så pleier jeg å legge 2 runder med malertape, rubber så tapen med et grovt sandpapir slik at limet fester ordentlig.

            Bare husk at en liten servo er mye billigere enn et hull i vinge duken! Sitter den fast så ta og ofre den - frem med fresen og vekk den.
            Last edited by Quadrocopter; 04-03-10, 21:14.

            Comment


            • #7
              Ikke bruk malertape. I ditt klima vil den trekke til seg vann også løsner det igjen. Krympestrømpe eller plasttape kan brukes dog. Selv limer jeg dem som regel rett inn med epoxy og tar jobben med å få dem ut (pusser sågar litt i plasten på servoen for ekstra hold). Har jeg gode rammer bruker jeg det forsåvidt, men ikke alle rammer som er like bra.
              Jo Grini
              http://vimeo.com/jojoen
              http://www.youtube.com/jojoenno
              http://www.jojoen.no/

              Comment


              • #8
                Originally posted by jj View Post
                Ikke bruk malertape. I ditt klima vil den trekke til seg vann også løsner det igjen. Krympestrømpe eller plasttape kan brukes dog. Selv limer jeg dem som regel rett inn med epoxy og tar jobben med å få dem ut (pusser sågar litt i plasten på servoen for ekstra hold). Har jeg gode rammer bruker jeg det forsåvidt, men ikke alle rammer som er like bra.
                Jeg pusser bevisst ikke for bedre hold. Jeg ser ingen grunn til at en servo som uansett stripper ved f.eks 4 kilos belsatning skal holde 40 kilo. Jeg limer så det sitter, men ikke mer enn det. Da vet jeg at jeg kan få den løs senere Det er sikkert mest fordi jeg er for gnien/lat til å kjøpe ramme, men jeg har strippa mange gir, men aldri mistet en servo.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jj View Post
                  Ikke bruk malertape. I ditt klima vil den trekke til seg vann også løsner det igjen.
                  Har heller motsatt problem at malertapen fester seg så hardt at det er problemer å få den av, men det variere sikker om man bruker biltema eller en Scotch tape.

                  Ang. krymp så må du være ytterst forsiktig av to grunner - varmen som skal til for å krympe vanlig krymp er så høy at den kan deformer/ødelegge servoen inni, videre er krympefaktoren på vanlig krymp er så kraftig at den enkel kan klemme sammen små og flate servoer - på disse er avstanden fra tannhjulene og ut til servohuset minimal slik at du meget enkelt risikerer at de subber i servohuset når krympen klemmer til.

                  Skal du bruke krymp så bruk den tynne som brukes rundt batteripakker - denne krymper ved en meget lav temperatur - ulempen med denne er at servoen kan "vri" seg inne i krympen.
                  Last edited by Quadrocopter; 04-03-10, 21:12.

                  Comment


                  • #10
                    da var servoen ute.

                    brukte rør tang og rikket litt og litt og der smokk så sprakk servo huset.
                    jaja putt putt det sprakk akkurat da løsna og servo ramma så alt er ute. ramme er pirket fri for lim og klar til og limes inn igjen.
                    må da til med ny servo og en erfaring rikere

                    skrudde opp servoen og såg da at av alle metall hjulene som var der var det også ett pittelite plast hjul. der var di naturligvis knekt 4 tenner.

                    hs 85mg koster ikke sjorta så jeg står i det.
                    takk for god tips her ordna seg til slutt.
                    MvH Marius Leirdal

                    Comment


                    • #11
                      Malertape er som regel av papp/papir type. I det klimaet han flyr i er det ikke uvanlig å få litt fuktighet i vingen via rorhorn/hengslingslinje. Da eser den opp og det løsner. Been there done that. Veldig morsomt å stå på Hanstholm å vente på at bygen skal gi seg så man får kastet ut i 20m/s på storhanget, bare for å konstatere at 4 servoer henger ut av vingen.
                      Jeg var nok en av de som anbefalte sterkt å bruke papptape for endel år siden.

                      Finnes ett lim som heter goop som amerikanerne liker å bruke. Den er nesten som silikon, men er litt hardere. Dermed kan man lett vri ut servoen ved behov. Har sett det her hjemme i enkelte butikker, men husker ikke hvilke.
                      Jeg bruker som regel uansett epoxy med litt mikro eller bomullkapp i, men har brukt goop med hell.

                      Noen bruker også smeltelim, men da blir skinnet på vingen for varmt og man får deformasjoner. Løsner også på en skikkelig varm dag.
                      Lynlim har samme problem. Kryper godt ned i skinnet og ødelegger utsiden ofte.
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • #12
                        Jernia har et tokomponent som kalles "superstål". Det sitter akkurat passe hardt. Servoen løsner ikke før du prøver å løsne servoen. Da får man den ut like hel. Også herder det såpass fort at dagen ikke er ødelagt om man skulle være litt uheldig.
                        Og.. Bra det ordnet seg!
                        Last edited by bad scientist; 04-03-10, 21:36. Reason: bra det ordet seg:)
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          jepp, jeg har og brukt tec 7 lim på vinge servoene i stor seileren.
                          den blir akkurat passer hard og sitter som støpt !
                          MvH Marius Leirdal

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bad scientist View Post
                            Jeg pusser bevisst ikke for bedre hold. Jeg ser ingen grunn til at en servo som uansett stripper ved f.eks 4 kilos belsatning skal holde 40 kilo. Jeg limer så det sitter, men ikke mer enn det. Da vet jeg at jeg kan få den løs senere Det er sikkert mest fordi jeg er for gnien/lat til å kjøpe ramme, men jeg har strippa mange gir, men aldri mistet en servo.
                            Når hjelperen din har glemt klokka og du er alt for sein inn for landing, Både hjelper og dine venner har skjønt tegningen og står plutselig hos din konkurent og venter på smellen når en kommer "hot" inn for landing..

                            Da trenger du hvert et gram av de 40

                            Løsner servoen, uten at halen knekker... Da sitter servoen for dårlig
                            **********************
                            Mvh
                            Stig Olsen
                            Lillehammer MFK


                            Nan Xplorer FullCarbon X tail
                            Pike Perfect X tail
                            Pike Brio / Giant
                            Alpina 4001
                            DG 500/22 Elan under opppussing
                            Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                            Futaba 12Fg Fasst

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Seiler`n View Post
                              Når hjelperen din har glemt klokka og du er alt for sein inn for landing, Både hjelper og dine venner har skjønt tegningen og står plutselig hos din konkurent og venter på smellen når en kommer "hot" inn for landing..

                              Da trenger du hvert et gram av de 40

                              Løsner servoen, uten at halen knekker... Da sitter servoen for dårlig
                              Seilflydødaren har talt!
                              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                              Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

                              Comment

                              Working...
                              X