Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan "smøre" carbonvingejoiner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan "smøre" carbonvingejoiner?

    Hvordan gjør folket her det med en vingejoiner som er i overkant trang? På min Viking er det så vanskelig å få den inn i vingene at jeg tør rett og slett ikke sette modellen sammen. Vet det ofte kommer seg litt når man kommer ut av varmen i en lun stue men en 3 meter blir i overkant stor å frakte hel
    Kan dette smøres litt med fett eller noe lignende? Vil nødig begynne å slipe og hetje på, den har passet greit før om enn noe hardt..

    Jarle
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

  • #2
    Hallo der ute. Ingen som vet? Det er flere av oss som har samme problemet.
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

    Comment


    • #3
      Venter også i spenning på fasitsvaret...

      Det var litt i overkant treg carbonjoiner på min Rcrcm Typhoon. Pussa litt forsiktig og problemet ble løst. Var overrasket over hvor lite pussing som skulle til.

      De lærde kan kanskje i samme slengen svare på hva man gjør når vingen sitter litt for løst. Er det mulig å legge på noe lett klebrig på joineren?

      Comment


      • #4
        Pussing er vel siste utvei. Eg har brukt silikon stift og smurt med. Brukte en slik som man bruker på dørlistene på bilen,funket knall det. noen ganger har problemet løst seg med bare å vaske med rødsprit i både hull og på stang.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #5
          Ville prød med voks eller slippmiddel i første omgang....
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

          Comment


          • #6
            Silikonspray fra Biltema?
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              joineren på min Predator var også litt i trangeste laget, men fint pussepapir fikset den saken.
              Jan Eric Klausen
              Forus RC Klubb

              Comment


              • #8
                samme var de på min Predator, brukte en pussekloss med fint pussepapir til den passet.
                Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                På vei inn i Hangaren.
                Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                Comment


                • #9
                  jeg har også pusset uten problem
                  MvH Marius Leirdal

                  Comment


                  • #10
                    Nå skal ikke jeg legge meg borti ting jeg ikke har peiling på, men ville vært forsiktig med å smøre noe på noe som skal i et hull av balsa (nå vet ikke jeg om det er det materialet dere trer carbonstangen gjennom men jeg antar det). Tredvirke har en tendens til å utvide seg litt når det blir fuktig/vått.. Ville nok pusset jeg

                    Comment


                    • #11
                      Det er en fordel å pusse forsiktig med 240 eller 400 pussepapir. Det å smøre inn joineren bli bare noe kliss.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Trulsen View Post
                        Nå skal ikke jeg legge meg borti ting jeg ikke har peiling på, men ville vært forsiktig med å smøre noe på noe som skal i et hull av balsa (nå vet ikke jeg om det er det materialet dere trer carbonstangen gjennom men jeg antar det). Tredvirke har en tendens til å utvide seg litt når det blir fuktig/vått.. Ville nok pusset jeg
                        Karbonstengene går inn i karbonstenger med litt større diameter, men noen ganger blir dette vel trangt. Gode tips å finne her.
                        Flisespikkeri er gøy!
                        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                        Dyrøy MFK
                        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                        http://rolv.info

                        Comment


                        • #13
                          Jeg endte opp med å pusse den to omganger med 400 våtslipepapir, så en runde med 800 for syns skyld. Nå går den ihvertfall inn i vingen, fortsatt tight fit som det skal være.. så da ordnet det seg, takker for innspill
                          Jeg ser den at det kan bli kliss av å smøre med olje og denslags, tenkte vel egentlig på voks eller noe poleringsgreier men man kan jo risikere at det biter seg fast også..

                          Jarle
                          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                          Comment


                          • #14
                            Poler med vanlig bilpolish etter pussing. Ett lag og lett gnukking er nok. Ved sliping løftes fibre litt, samt den kan bli trang igjen i fuktige forhold og motsatt. Ved polering blir det likt.
                            Med andre ord er det lett å pusse litt mye fordi den føles trangere enn den faktisk er etter polering. Dog spiller den lille slarken liten rolle på de fleste fly...

                            teflonspray er omtrent det eneste som i enkelte tilfeller kan gjøre at en joiner går lettere. Men som regel går det tregere. Pussing er derfor eneste alternativ. Uansett blir de fleste joinere laget for store og så pusset ned til å passe.
                            Jo Grini
                            http://vimeo.com/jojoen
                            http://www.youtube.com/jojoenno
                            http://www.jojoen.no/

                            Comment


                            • #15
                              Fikk et bra tips fra Klara-klok, det skulle visst hjelpe med litt gliiiidemiddel
                              All you need is love

                              Comment

                              Working...
                              X