Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips til anskaffelse av seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Uansett så innebærer modellfly noe bygging. Det kan være en plugg som må skiftes, rorhorn og stag må monteres. Decaler må klistres. Etc. Ikke minst må saker og ting limes sammen etter krasj. Så det er like godt å hoppe i det, skal man drive med fly, er det alltid et eller annet teknisk montering inn i bildet. Det er hyggelig å sitte inne en høstkveld å bygge, lodde eller mekke på modellfly. Jeg syntes det er mye artigere å bygge enn å se på TV for eksempel. Har alltid et eller annet prosjekt jeg kan dra frem en mørk høstkveld.
    Så hvis du ikke har så mye kroner, må du nok regne med noe bygging/montering.
    Har du vurdert motor-glider? Da kan du få en del ferdig bygget for en rimelig pris.
    Last edited by ArneH; 07-10-11, 22:38.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #17
      Jeg har bra med erfaring mht flybygging osv, tenkte å unngå å sette enda et fly "i køen" for ferdigstillelse vettu

      Ut ifra svarene ser det ut til at en liten omdefinering av bruksområdet må til..
      Hang med mye vind kan tilfredsstilles med rimelige skummodeller.
      Behovet er vel derfor mer et 1,5 meters lett fly med gode rorutslag og liten dihedral, som kan surfe rundt på lett vind og litt termikk

      Comment


      • #18
        Jeg har vært i gjennom det samme, tro meg..
        Det du er ute etter er em DLG. Lett, 1,5 meter. Skrur termikk som ingenting annet.
        Ja..Den koster litt penger, men ikke så innmari mye hvis du sammelikner med andre modellfly av en viss kvalitet.
        Du kan selvsagt kjøpe en dritbillig en som presterer halvparten, fly den en halv sesong for så å innse at det ikke holder, og så kjøpe en skikkelig en, for deretter angre på at du brukte en halv sesong på å ikke finne termikk og lure på om det er deg det er noe i veien med.
        Eller å kan du utvide budskjettet litt, og skaffe deg en modell som faktisk gjør det du ønsker, og kose deg glugg ihjel med den.
        Det er uansett på tampen av seilflysesongen for i år, så spar et par ekstra måneder, sett av en uke til montering og kjøp et fly du har glede av en stund.
        Det trenger slettes ikke være en toppmodell, men det bør heller ikke være en billigmodell som bare prøver å se ut som en dlg.
        Da blir det bare enda dyrere, når du innser at du må kjøpe enda en modell som faktisk flyr som du ønsker.
        Jeg skulle gjerne hatt råd til en av de "værste" dlg`ene (10000-,), men det har jeg ikke.
        Men en modell til 2000,- funker. Jeg vet desverre ikke om en til 1000.- som gjør det. Hadde jeg visst om en, så hadde jeg flydd den.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #19
          Jeg har bra med erfaring mht flybygging osv, tenkte å unngå å sette enda et fly "i køen" for ferdigstillelse vettu
          Den skjønner jeg veldig godt.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #20
            Dersom jeg kutter ut DLG, blir vel konstruksjonen både lettere og mindre komplisert
            - og dermed billigere?

            Må kunne ha det så billig at jeg kan se kjerringa i øynene...

            Comment


            • #21
              Så lenge du ønsker prisen så lav som mulig, og samtidig skal ha så bra fly som mulig så er det bygging fra din side som må til. Hvis du ikke bryr deg om DLG men kun skal ha en modell til hang på lite løft står jeg fortsatt ved annbefalingen om Arthobby sin skua....
              Leif Bjørgo
              Cirrus-RCFK

              Comment


              • #22
                Har du sjekket bruktmarkedet? rcmarked.no
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by doogledee View Post
                  Arthobby sin skua....
                  Skua'n er både god og litt billig..men det var det med bygginga da vettu..
                  Spørsmålet er vel kanskje: hvor godt fly arf fly får man til 1000 kr, til bruken vi snakker om her?

                  Skua betyr Tyvjo på norsk, passende navn

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by ArneH View Post
                    Har du sjekket bruktmarkedet? rcmarked.no
                    Sjekker hver dag, de eneste seilerne med unntak av kina-isopor, ser ut til å være knalldyre

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har nettopp hatt en utmerket dag med to "isopor" seilfly. Ingen av de kostet noe særlig heller. Men fløy skikkelig bra, gjorde de. Jeg fikk nesten Termikk-angst. Da Radianen bare steg og steg, og tilslutt var en liten prikk. Så det kan være mye glede i kunststoff også.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by ArneH View Post
                        Jeg har nettopp hatt en utmerket dag med to "isopor" seilfly. Ingen av de kostet noe særlig heller. Men fløy skikkelig bra, gjorde de. Jeg fikk nesten Termikk-angst. Da Radianen bare steg og steg, og tilslutt var en liten prikk. Så det kan være mye glede i kunststoff også.
                        Hvilke fly er det du har da Arne? termikk-angst hørtes jo gøy ut
                        Jeg har sett endel på HobbyKing fly men er skeptisk, ser ut til at det er fly med relativt høy vekt, skrøpelig isopor og tvilsomme/vanskelige flyegenskaper (?) Lest endel reviews om at de må ha stor fart og at de raskt får tip-stall osv..
                        Men jeg har jo tatt feil (en gang før da..he-he

                        Comment


                        • #27
                          Av operative glidere har jeg: Radian, STM Blaze, og en liten Nine Eagles Sky Surfer, med balanseror. Alle har motor, og er lavere prisleie. Men flyr gjør de. Har en Chopstick fra R2 også, men den trenger litt omsorg. Den skytes opp med strikk.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment

                          Working...
                          X