Jeg har i mange år vært en "skap" seilflyger. Det vil si at det er å fly på hang som gjelder, men har aldri bodd nærmere enn tre timer fra nærmeste hang. Det har derfor alltid blitt å sette opp flyet på nytt hver gang jeg skylle ut å fly på hang. Der er grunnet i at jeg var ute i gjennomsnitt en gang i året og i mellomtiden var det blitt ny radio eller av en eller annen grunn var modellene slettet.
Jeg har derfor ikke klart å lage et ordentlig regime på bryteroppset og flightmodes.
Nå bor jeg på en drømmeplass for hang-flygere og det blir mye flyging. Derfor ønsker jeg å få satt opp et standarregime på radioen.
Mitt spørsmål blir da: Hvordan setter dere opp deres F3F eller lignende fly?
Butterfly er greit. Den setter på høyrestikka, men blir den brukt i alle flightmodes?
Hvordan settes camber og speed flap? Trepunkts bryter eller slider?
Når det gjelder utslag så pleier jeg å sette opp tre modes: Lite utslag, mye utslag og mye utslag med hjelp av flaps på høyde og ballanse ved over 40%-50% utslag. Er det nødvendig/vanlig med disse tre modene?
+++++
Det er helt sikker mange måter å gjøre dette på, og alle måter er nok rett. Men jeg ønsker forslag på et enkelt oppsett med så få brytere og slidere som mulig, men likevel få utnyttet mulighetene til flyene.
Kom gjerne med forslag og en liten begrunnelse, så jeg kan bli kvitt fustrasjonene mine
Til info så flyr jeg med Futaba 14MZ og 12Z.
Jeg har derfor ikke klart å lage et ordentlig regime på bryteroppset og flightmodes.
Nå bor jeg på en drømmeplass for hang-flygere og det blir mye flyging. Derfor ønsker jeg å få satt opp et standarregime på radioen.
Mitt spørsmål blir da: Hvordan setter dere opp deres F3F eller lignende fly?
Butterfly er greit. Den setter på høyrestikka, men blir den brukt i alle flightmodes?
Hvordan settes camber og speed flap? Trepunkts bryter eller slider?
Når det gjelder utslag så pleier jeg å sette opp tre modes: Lite utslag, mye utslag og mye utslag med hjelp av flaps på høyde og ballanse ved over 40%-50% utslag. Er det nødvendig/vanlig med disse tre modene?
+++++
Det er helt sikker mange måter å gjøre dette på, og alle måter er nok rett. Men jeg ønsker forslag på et enkelt oppsett med så få brytere og slidere som mulig, men likevel få utnyttet mulighetene til flyene.
Kom gjerne med forslag og en liten begrunnelse, så jeg kan bli kvitt fustrasjonene mine

Til info så flyr jeg med Futaba 14MZ og 12Z.
Comment