Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag på bryteroppset og flightmodes på F3F.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forslag på bryteroppset og flightmodes på F3F.

    Jeg har i mange år vært en "skap" seilflyger. Det vil si at det er å fly på hang som gjelder, men har aldri bodd nærmere enn tre timer fra nærmeste hang. Det har derfor alltid blitt å sette opp flyet på nytt hver gang jeg skylle ut å fly på hang. Der er grunnet i at jeg var ute i gjennomsnitt en gang i året og i mellomtiden var det blitt ny radio eller av en eller annen grunn var modellene slettet.
    Jeg har derfor ikke klart å lage et ordentlig regime på bryteroppset og flightmodes.
    Nå bor jeg på en drømmeplass for hang-flygere og det blir mye flyging. Derfor ønsker jeg å få satt opp et standarregime på radioen.

    Mitt spørsmål blir da: Hvordan setter dere opp deres F3F eller lignende fly?
    Butterfly er greit. Den setter på høyrestikka, men blir den brukt i alle flightmodes?
    Hvordan settes camber og speed flap? Trepunkts bryter eller slider?
    Når det gjelder utslag så pleier jeg å sette opp tre modes: Lite utslag, mye utslag og mye utslag med hjelp av flaps på høyde og ballanse ved over 40%-50% utslag. Er det nødvendig/vanlig med disse tre modene?
    +++++

    Det er helt sikker mange måter å gjøre dette på, og alle måter er nok rett. Men jeg ønsker forslag på et enkelt oppsett med så få brytere og slidere som mulig, men likevel få utnyttet mulighetene til flyene.
    Kom gjerne med forslag og en liten begrunnelse, så jeg kan bli kvitt fustrasjonene mine

    Til info så flyr jeg med Futaba 14MZ og 12Z.
    Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
    http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

  • #2
    Nå er ikke jeg så god i F3F, selv om jeg prøver, men kan vel alltids si noen ord om hvordan jeg setter opp.
    Jeg er høyrehendt, og har balanseror & høyderor på høyrestikka, sideror & butterfly på venstrestikka.

    Jeg har satt opp en egen landingsmodus hvor butterfly er aktiv. For lenge siden hadde jeg landingsmodus på en bryter, men stadig vekk glemte jeg i farta å slå bryteren over, og kom inn for landing i full fart uten at butterfly virket.
    Nå har jeg satt det opp slik at senderen slår seg automatisk over i landingsmodus (hvor bla. butterfly blir aktivert) når jeg drar stikka 2-3 klikk bakover.

    I tillegg til landingsmodus har jeg tre flymodi på en trepunkts bryter:
    Termikk: bakkant av vingen ca. 2 grader ned, 1-2 klikk opp trim på høyderoret
    Normal: bakkant av vingen i nøytral
    Speed: bakkant av vingen kanskje 0,5mm-1mm opp, 1-2 klikk ned trim på høyderoret

    Når det gjelder utslag så har jeg fult utslag på alle ror i landingsmodus. I de andre tror jeg at jeg har omtrent samme utslag i alle modi, hvor jeg har justert ned utslagene til et nivå jeg synes er behaglig.
    Jeg har en bryter for high-rate/ low-rate hvor jeg kan bytter mellom fult utslag og reduserte utslag. Bruker den kun når jeg eksperimenterer og justerer. Når jeg flyr står den konstant i low-rate hvor jeg har de utslagene jeg synes er behagelig. Skulle egentlig bare har koblet ut den bryteren så jeg slipper å passe på at det står i riktig posisjon.

    Har også en bryter for å koble balanserors-differensiering inn og ut, som jeg mest bruker under eksperimentering og justering.

    Flaps har jeg konstant koblet til balanseror, hvor flaps har ca. 1/3 utslag i forhold til balanseror.

    Når jeg flyr så er det i praksis bare bryteren for flymodus jeg bruker.

    Comment


    • #3
      Det med å ha tre flymodes på bryter og landing mode blir aktivert på gass stikka var ikke dumt. Den hadde jeg ikke tenkt på.
      Det blir jo en enkelt og greit oppset
      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

      Comment

      Working...
      X