Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om kjøp av "kompakt" seiler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips om kjøp av "kompakt" seiler?

    Hei!

    Har lyst på en liten kompakt seiler som jeg kan putte i ryggsekken for å ha med på kortere fotturer i fjellet.
    Uten å måtte ut ens ærend nødvendigvis, slippe å dra på store fugler med VSP på flere meter.
    Skal også kunne fly på relativt små hang, uten å være en motorseiler.


    Ser for meg noe med VSP på 1 til 1,30, har ikke noe krav om det er EPO, balsa, glassfiber plast osv.
    Gjerne at det kan fly på hang uten alt for mye vind, da jeg kunne tenke meg å ha det med ut på familieturer uten at det blir for surt ute...

    Har sett på bla. Muliplex Panda Sport (vsp på 116), men det er to minuser... det ene er at det ikke er balanseror på det, men det bør være greit å modde inn det med skalpell og et par mikroservoer, siden det er en EPO modell.
    Det andre er at det er en elektroseiler i utgangspunktet, men den finnes i salg uten elektronikk.

    Antar at jeg evt. da må stappe inn et digert batteri for mottageren, for å kompensere/balansere CG pga. manglende motor, eller putte bly i nesa.
    Noen som har flydd denne pandaen som ren seiler uten motor?

    Ellers så er jeg åpne for alt av forslag innenfor de størrelsesbegrensningene som jeg har satt, da den skal være "ultraportabel"

  • #2
    Hva med en Xeno vinge fra MPX? Den er jo nærmest designet for ditt formål da den kan deles eller foldes på midten. Ellers kan jeg jo si at jeg har Panda'en du nevner, og den er glimrende som ryggsekk glider. For min del gjør det ikke noe at den er 3 kanals, faktisk ser jeg på det som en fordel nr det gjelder pakking at den ikke har noen rorhorn osv som kan løsne når den stappes i sekken. Den glir også sakte og bedagelig, akkurat slik jeg ville ha den.

    Comment


    • #3
      Takker! Den var ikke dum den vingen der, så et bildet på nettet av den foldemekanismen, smart!
      Ser at den selges uten motorkit, og det er nettopp det jeg trenger.

      Edit: Er det servoer med i kit-versjonen? om ikke så er det vel bare 2 stk. som skal til?
      Mikroservoer antar jeg, f. eks. HXT900?

      Så en i en annen tråd nå at "Bjeff" hadde kjøpt den, og var litt skeptisk før han hadde testet den som glider først.
      Tolket det som om at den gled bra den, har ikke fått sjekket den skikkelig ut enda - men regner med at man får grep i den under vingen ( i kroppen), får underhåndskast uten motor kan kanskje være litt tricky

      Pandaen du har, har du den som glider uten motor montert?
      Måtte du legge til noe ekstra vekt for å få CG langt nok frem, eller var det nok med mottagerbatteri og mottaker lengst mulig frem?

      Nesten så jeg ble fristet til å kjøpe både Xeno og Pandaen, koster jo ikke rart....
      Last edited by SmurfAir; 02-10-13, 15:27.

      Comment


      • #4
        Har faktisk begge. Xenoen har lommer for HS-81 størrelse servoer, men jeg fløy den med 9 grams servoer. Jeg har dog kun flydd den med motor, og den trengte en 2200 mah pakke for å balansere, så den ble ganske tung, men fløy meget bra for det. Og så ser den fet ut synes jeg. I Pandaen har jeg en 30 grams motor og 1000 mah pakke, da balanserer den uten vekt i halen.

        Comment


        • #5
          Da har jeg akkurat bestilt den siste Pandaen Elefun hadde på lager i kit versjon Kyrre

          Etter litt Youtube etc. så fikk jeg inntrykk av at Xenoen kunne vær litt lei og handlaunche uten motor og alene...
          Har troen på Pandaen som ren glider på lette hang også, den bør gå greit nedi ryggsekken.
          Får teste den først med kun sideror, siden du sier den flyr greit med kun det.

          Så får jeg se om jeg vil modde inn balanseror etter litt testing, blir vanskelig å rolle uten - men nå er det vel ikke noe akro modell i utgangspunktet heller da...

          Igjen takk for hjelpen!

          Comment


          • #6
            Berre hyggeleg.

            Comment


            • #7
              Litt for sent å komme med tips kanskje iom. at du har allerede bestilt, men har du kikket på Alula EVO?

              Denne kan lages med magnetfesting av vingene, og vil passe ned i esken den kommer i når vingene er tatt av. Mål esken er ca. 50x30cm hvor den er delvis trekantet.

              Dream-Flight :: Fun, Simple, and Affordable R/C Soaring For All Skill Levels!

              Comment


              • #8
                Hei!
                Nei, har ikke sett denne alulaen før, ser ut som en rovfugl.
                Det blir egentlig litt samme deltavinge typen som Xeno egentlig, så jeg gikk for Pandaen pga. enklere launch først og fremst.

                Innbiller meg at Panden kanskje er litt enklere å ha med å gjøre under litt kraftigere vindforhold også, men det får bli min innbillning i og med at jeg ikke har flydd noen av dem.

                Tester Pandaen jeg bestilte først, og evt. modder inn balanseror om jeg finner ut av at det må jeg ha.
                Blr jeg ikke fornøyd, så får jeg prøve noe annet - men jeg tror det kommer til å funke greit etter det jeg har hørt her og funnet på nettet forøvrig. Kan snikfly litt på fottur i fjellet med familien, så får fruen bære termoser og kvikk-lunch

                Comment


                • #9
                  Hei SmurfAir. Lager du en bilde/monteringstråd når du får denne Pandaen?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Hoppfly View Post
                    Hei SmurfAir. Lager du en bilde/monteringstråd når du får denne Pandaen?
                    Hei Hoppfly!

                    Siden du spør, så kan jeg sikkert gjøre det, men det er ikke noe spennende modell egentlig.
                    Bare en liten EPO seiler på 116 cm i vingespenn, men den kan sikkert være interessant for de som ønsker seg en ryggsekkseiler, eller noe som kan brukes på små hang, som man ikke trenger å lete lenge etter for å finne.
                    Det som også er greit med sånne små lette modeller, er at de kan landes i ujevn utmark, skogbunn osv. uten å ta skade.

                    Den kom kjapt med posten (som alltid via Elefun) på fredag, men jeg dro på fjellet torsdag kveld
                    Blir nok montert og klargjort til uka, skal prøve å huske å ta noen bilder underveis å legge ut i denne tråden.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hoppfly View Post
                      Hei SmurfAir. Lager du en bilde/monteringstråd når du får denne Pandaen?
                      Siden jeg ble spurt, så føler jeg meg litt forpliktet - tok noen bilder og merket meg en del pro/cons underveis.
                      Har hørt mye positivt om Multiplex sine modeller, men jeg kan ikke akkurat si at det her var den lekreste foam-modellen jeg har sett.
                      Litt generelt, så syns jeg pasningen på delene ikke var særlig bra, mye stygge "støperester" fra produksjonen, spesielt under vingen.

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0158.jpg
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	604508

                      Delene pakket ut av esken, alt var helt og skadefritt!

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0159.jpg
Views:	1
Size:	56.7 KB
ID:	604509

                      Kroppen er to "Tørrfiskhalvsider" som er massive i halebommen.

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0160.jpg
Views:	1
Size:	31.0 KB
ID:	604510

                      Servoene ble satt inn i to medfølgende plastrammer og limt inn i halvsidene.
                      Stag til rorene og et firkantrør for avstiving av halebommen

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0161.jpg
Views:	1
Size:	33.2 KB
ID:	604511

                      Kroppssidene limt sammen og firewallen montert, den trengte litt yoga i halebommen under sammenføyning for å bli rett.

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0162.jpg
Views:	1
Size:	28.6 KB
ID:	604512

                      Rammen og luke montert, det måtte litt bøy og tøy til her også, ikke veldig bra fit egentlig.

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0163.jpg
Views:	1
Size:	34.0 KB
ID:	604513

                      Billig fly får billige servoer, HXT900.

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0164.jpg
Views:	1
Size:	47.9 KB
ID:	604514

                      Firkantrør limt inn i undersidene av vingehalvdelene, samt koblingen for vingene med en slags "snap-lock" med riller.

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0165.jpg
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	604515

                      I og med at jeg skal ha denne som ren seiler for dagsturer med familien i fjellet, så lagde jeg en tupp i isopor siden motor ikke blir montert inn. Brukte et stort batteri til receiver samt litt ballast for å balansere modellen, måtte jo oppveie for manglende motorkit...

                      Click image for larger version

Name:	IMAG0166.jpg
Views:	1
Size:	37.7 KB
ID:	604516

                      Ferdig!

                      Comment


                      • #12
                        Takker for den. Kom gjerne med flyerfaringer med dette flyet

                        Comment

                        Working...
                        X