Unconfigured Ad

Collapse

Lengde på høystart?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Lengde på høystart?

Jeg har kjøpt meg en dynaflite standard hi-start (http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXE635&P=7) som jeg skal bruke på min GP Spirit Elite.
    Feltet jeg flyr på har en lengde på ca 150 meter. Er det noen som har noen formening om hvor lang høystarten da burde være? Hvor lang skal strikken være, og hvor lang skal linen være?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6935

Ganske "normal" lengde på full strikk er 30 meter, og man bruker gjerne 100-120 meter line på dette.
    Strikken kan draes ut 40-50 meter, så det totale blir nærmere 200 meter.

Hadde en del høystarter med EasyGlider i dag, og bruker et gammelt strikk som er kutta ned til 12 meter ca. Har vel 80 meter line på dette. Klarte å få tak i termikk i dag selv med dette reduserte oppsettet...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TapZ
      • Oct 2005
      • 711

Ok, så da burde jeg med andre ord satse på rundt 20-25m strikk og ca 80-90m line omtrent?
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6935

Hvis målet er å ikke havne utafor stripa med utlegget av strikken kan du redusere litt fra 30/120 ja. For lette modeller som EasyGlider er det en fordel å korte ned sakene siden vekta av strikk og line blir så stor at man mister fordelen av lange lengder her. Men du trenger ikke kappe strikken, men lag ei løkke over ei malje der du vil feste det. Så har du beholdt full lengde på det...
        Når jeg tenker meg om drar man gjerne strikken ut til trippel lengde, så drøyt 200 meter er nok mer riktig mht plassbehov istf nærmere 200 meter som jeg sa først.

Når det er sådd rundt stripa vår på sommeren bruker jeg å feste fullengde-strikket ca. 80 meter utenfor enden av stripa så strikken ligger i åkeren. Bruker å gå greit det. Hender nesten aldri at det henger fast i noe... Så hvis du har plass i forlengelsen av stripa til strikk er det aller beste å bruke hele lengdene. Spiriten blir nok ikke dratt så mye ned som EasyGlider med flimsy vinger

Tenker jeg kom 80 meter opp med ministrikken i går, og jeg releaset i termikk flere ganger. Da var det bare å fly en liten legg før jeg så hvor det løfta og så skru oppover. Våren er her.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TapZ
          • Oct 2005
          • 711

Takk for informative svar, joo. Jeg gleder meg skikkelig til å få den i lufta, bare venter på noen servoer. Dette blir min aller første erfaring med seilfly, så jeg regner ikke akkuratt med å få så bra høyde eller lengde på turene nå i starten.
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

Comment

• jørgen123
            • Jul 2005
            • 706

er det ikke mulig å feste strikket en annen plass enn helt i baneenden? f.eks i et tre eller noe som er litt lengre bort enn baneenden. da får du brukt hele strikklengden.
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Kommer nettopp tilbake fra feltet nå, var å fløy en extra der.
              http://kart.gulesider.no/kart/map.c?...zoomFactor=2.3
              Sånn som forholdene var idag hadde det vært perfekt, da kunne jeg ha festet strikken på jordet utenfor feltet (på nordsiden). Det er en liten høydeforskjell, samt en bekk i mellom. Idag blåste det svak svak vind nordfra.
              Desverre går det en vei på andre siden av feltet, så hvis vinden kommer derfra er jeg nødt til å korte ned, evt stå på jordet når jeg releaser.

Hvordan er det forresten med svak sidevind ved bruk av høystart?
              Går det greit, eller er det uaktuelt?
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• Haldor
                • Nov 2004
                • 499

Litt sidevind er ikke noe problem mht selve launchen men når den daler ned igjen driver den sidevinds. Er det tett opptil trær o.l kan det bli krøll.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

Working...