Unconfigured Ad

Collapse

Bygging av DLG

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

    #1

    Bygging av DLG

    Var i Fagernes her om dagen hos Jo Grini og fikk fikset på en ødelagt servo i et seilfly. Når det var gjort var vi en tur på fotballbanen og fløy litt, Jo hadde bla. med seg en veldig artig sak, en dlg modell på ca. 100g. http://www.nemomania.com/index_2e.html
    Har veldig lyst til å bygge opp en DLG fra bunnen, ser ikke ut som om dette er det mest utbredte her på berget..
    Ser mange fordeler med en slik liten modell, grei å ha med se i bilen, hives i været nær sagt overalt, god stikketrening osv..
    Har lett rundt omkring på nettet, sliter med å finne egnede sider der byggingen er beskrevet, det jeg spesielt er på utkikk etter er hvilke vingeprofiler som er brukt.
    Har tenkt å bruke karbonrør i kroppen, balsa forsterket med glassfiber på høyde/ sideror, depronkjerne med glassfiber/ karbon i vinge.
    Om det er interesse for det kan byggeprosessen beskrives når/ om jeg kommer i gang. Blir vel ikke før til høsten, men er greit å gjøre litt research først.
    Forslag til gode nettsider, kommentarer mottas med takk!!

    Kjell Arne
  • jørgen123
    • Jul 2005
    • 706

    #2
    her kan du se hva som finnes av fly, og vingeprofiler som er brukt.
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

    Comment

    • kimhey
      • Aug 2006
      • 132

      #3




      Kim.

      Comment

      • x-pilot
        • Dec 2004
        • 205

        #4
        Hey hey!! For en lekker liten sak... (Nemomania, øverste linken i tråden) Det er nok ikke DLG (Kan ikke se en pinne i vingen) men flyr nok veldig bra som kastefly. Vi tro at du kommer herfra til månen på hanget, på en marginal dag!

        Noen som vet hvor Jo har kjøpt dette flyet? Det hører med i kategorien "MÅ HA"!

        T
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment

        • ØRN-BJØRN & JØRN
          • May 2002
          • 178

          #5
          Se i linken:



          Her er flere forskjellige fly. DLG og HLG og ekstremt lette termikkseilere.

          Tegninger og byggebeskrivelser på modellene finner du også.

          Comment

          • jj
            • Nov 2002
            • 1327

            #6
            Nemo er kjøpt direkte og jeg bestillte 20stk forrige sommer. Men det har dratt ut og jeg har vel egentlig gitt opp å få noen. Produsenten er Daniel selv, som har 4 formsett. Han er student (Tyrker i Tyskland) og har nok hatt lite tid til overs å produsere.
            Prøv å send han en mail... Kanskje det skjer noe om mange nok maser...

            Nemo er en DLG. Man trenger ikke kastepinne på en så lett modell. Jeg kaster den lett 25-30m og tar jeg i litt er jeg som regel på 35-37m. Min har blitt kastet 45m av andre med bedre teknikk.
            Design er Philip Kolb
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment

            • kaklei
              • Sep 2005
              • 458

              #7
              Takk for svar.

              Ser at jeg har litt å starte med, største/ vanskligste jobben blir vel å finne en måte å lage vingene på, samt finne best egnet profil, kanskje lage en form, slik at flere sett kan lages.
              Skal tenke, studere og gruble, problemet er at døgnet har for få timer..

              Kjell Arne

              Comment

              • jj
                • Nov 2002
                • 1327

                #8
                med AG profiler for mini dlg går du ikke feil (feks AG03 og over i AG04). Se på Apogee og søk litt på det, samt de japanske som normalt også bruker AG profiler.
                En litt morsom ting er at fly i denne ministørrelsen ikke er så effektive med glatt overflate. Flere prosjekt med CNC freste former er skrotet. Så ikke bry deg om å få strøken overflate. Legg heller litt tid i V-form, geometri og hale.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

                Comment

                • doogledee
                  • Jul 2006
                  • 452

                  #9
                  når det gjelder å lage vinger er vakum bagging noe å statse på. kjerner kan du lage med bue kutter og maler eller kjøpe en CNC kutter å ha kjerner til alt mulig livet ut det er også mulig å bestille CNC kuttete vingekjerner. Selve bagge prosessen er ikke så vanskelig så lenge man bruker god epoxy (f.eks West systems) og tar deg god tid med Lay-up og forarbeid.... og ikke åpne opp baggen før etter 24 timer... uansett hvor spent du er. Hvis du lurer på mer om vakum bagging så er det bare å spørre.
                  Jeg kjøpte et kit fra USA med alt man trenger for å komme igang og angrer ikke ett sekund....
                  Det er tøft å scratche glassfiber/karbon fly
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

                  Comment

                  Working...