Unconfigured Ad

Collapse

Høystart line

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Høystart line

Har fått tak i 15mm rørstrikk og line fra Øgrey som skal trekke opp en 3,3m modell med.
    Har noen en ide på hva som er beste/ enkleste måten å skøte sammen strikk og line, samt hvordan det gjøres i enden der jordspytet er, kan jo knyte strikken? Sikkert noen av dere som har erfaring med dette!!

Kjell Arne
  • ErlendM
    • Jun 2006
    • 631

Originally posted by kaklei
    Har noen en ide på hva som er beste/ enkleste måten å skøte sammen strikk og line, samt hvordan det gjøres i enden der jordspytet er, kan jo knyte strikken? Sikkert noen av dere som har erfaring med dette!!
    Jeg har i alle fall gjort følgende på mitt oppsett:

I skjøten mellom line og strikk har jeg festet en *solid* ring (slik som finnes på nøkkelringer). Strikken har jeg knytt fast til denne. Du må selv vurdere om du trenger å sikre enden ved å f.eks. surre den fast til strikken, men jeg tviler på at det er nødvendig. Lina knyter du så også fast i ringen selvsagt. Tilsvarende ring har jeg mot flyet også. I andre enden av strikken har jeg laget en løkke som jeg fester til jordspydet. Det har holdt i massevis for meg i hvertfall. Det finnes sikkert andre metoder, men denne har fungert for meg i mange år uten noen form for uhell.

Jeg har brukt ca. 7 kilos trekk-kraft for å løfte min 2-metring, da går den som ei kule opp. NB: Husk å strekke ut hele oppsettet uten fly, og kontroller knuter og ringer før du hekter på noe fly. Og pass på at evt. strikk og utstyr, spyd f.eks. ikke kan treffe noen om det skulle løsne.
    Har du ikke brukt strikk før så vær forberedt på litt adrenalin de første gangene. Jeg ble overrasket over farten og hadde litt problemer med å styre modellen på rett kurs... det gikk bra heldigvis. Lykke til!
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• tstens
      • Dec 2006
      • 50

Hei,kjøpte engang en rørstrikk fra Tyskland,der fulgte det med endestykker/plugger av teflon ca 7-8- cm lange disse var gjenget i enden hvor jeg skrudde inn en bolt med et øye på.Disse pluggene ble bare dyttet inn i enden av strikken uten noe form for lim.Var litt skeptisk om det satt,så jeg fetet det hele og dro det jeg maktet uten at den løsnet,fungerte greit.Skulle tro Øgrey hadde no sånt.Ser litt mere proft ut enn en svær knute i endene.
      Terje

Comment

• tstens
        • Dec 2006
        • 50

Hei igjen
        Gå inn på www.emc-vega.de der finner du det meste inne høystartutstyr,deriblant endeplugger til rørstrikk.
        Terje

Comment

• kaklei
          • Sep 2005
          • 458

Takk for svar.
          Shit it's på tysk!!
          Men, ideen med en plugg virket smart, tror vel at den vil stramme seg selv rundt tappen når den blir strukket, var vel muligens en form for litt grove gjenger på denne tappen??
          Skal se hva som finnes i huset, mulig en plastikk vinge skrue av noe slag kan brukes.

Kjell Arne

Comment

• kaklei
            • Sep 2005
            • 458

Fikk et tips fra Jo Grini, nederst på linken er beskrevet et par greie forslag:

Kjell Arne

Comment

Working...