Unconfigured Ad

Collapse

Termikk på Sunnmøre? Hvor?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • morsan
    • Apr 2003
    • 373

Termikk på Sunnmøre? Hvor?

Jeg har en 2.3m termikk elektroseiler fra Hacker Model som heter 'Mystery' (egentlig et feilkjøp!!) som jeg ønsker å teste på termikk. Skulle likt å få testet modellen for forhold den er designet for, særlig nå som været er så bra.

Skulle derfor likt å få vite litt om hvilke steder det flys termikk på Sunnmøre.
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

termikk

Der er en del seilflyging på gang i Ålesunds-traktene for tiden. På Tueneset, og flere steder i Giske Kommune.. Jeg er ikke noe seilflyger, så jeg kan ikke meg med slikt.. Men du kan jo kontakte Ålesund og Omegn Modellflyklubb, så skal du bli henvist til noen som kan seg med slikt

Du må lage deg en signatur her på forumet, forresten... det er litt lettere å få svar da..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• Litespeed
      • Jun 2005
      • 1064

Reinsfjellet (Gjemnes) 4 mil ca øst for Molde, går bilvei helt opp og ligger på 994 moh, kan flys nesten på alle retninger....
      Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• morsan
        • Apr 2003
        • 373

Heisann!

Tueneset er min 'hjemmebane' og er der ofte når det er forhold. Men da snakker vi helst om hang. På Tueneset er det (kald) vind fra nord som gir de beste forholdene.

Men som sagt, termikk er ikke noe jeg har peiling på. Det kan jo hende at det finnes noen bobler å fly på helt ute i havgapet, men jeg trodde at jeg måtte søke meg innover i regionen for å finne gode steder for termikk?

Originally posted by nettulven
        Du må lage deg en signatur her på forumet, forresten... det er litt lettere å få svar da..
        Sikkert et dumt spørsmål, men skjønner ikke at en forum-signatur skulle bety noe fra eller til for om en skal få svar?

Originally posted by Litespeed
        Reinsfjellet (Gjemnes)...
        Reinsfjellet hørtes ut som et flott sted, får prøve å svinge innom der engang!

Comment

• nettulven
          • Feb 2007
          • 495

en forumsignatur betyr endel, fordi det står i reglene at vi skal ha signatur. Så det er nok best at du bruke signatur.

Ang Tueneset, så har du helt rett i at det er hang som er tingen der.. Og det gjelder nok for det meste ut på øyane også... Som sagt jeg har ikke peiling på termikk.. Men det er en del mer aktivitet på seilfly-fronten i Aamfk, så der er nok noen som kan komme med tips..
          Thomas Molnes

Comment

• morsan
            • Apr 2003
            • 373

Originally posted by nettulven
            en forumsignatur betyr endel, fordi det står i reglene at vi skal ha signatur. Så det er nok best at du bruke signatur.
            Originally posted by Fra MFN FAQ:
            Hva er signatur for?
            Når du har registrert deg så har du muligheten for å lage deg en signatur, forutsatt at administrator har aktivert denne funksjonen. En signatur er en tekst streng som du vil skal vises på slutten av alle dine innlegg eller svar.

Når du har laget deg en signatur så vil denne automatisk legges til alle innlegg og svar. Når du skriver et innlegg så kan du velge å ikke ta med signaturen ved å fjerne merket ved "Vis signatur".

Du kan også legge til eller fjerne signaturer i innlegg du allerede har postet, ved å klikke på knappen "endre" ved det aktuelle innlegget og deretter sette eller fjerne merket ved "Vis signatur".

Du oppretter en signatur ved å gå inn på 'Endre profil' i kontrollpanelet.
            Mulig at jeg ikke har fått med meg noe her, men jeg tyder dette som at en signatur er en opsjon og ikke et krav.

Comment

• nettulven
              • Feb 2007
              • 495

Kanskje det er jeg som blander samme reglene i div forum her?? Jaja, slik kan det gå når en er med i for mange forum.. h ehe
              Thomas Molnes

Comment

• Soarer
                • Mar 2005
                • 1856

Termikk er det vel stort sett overalt når forholdene ligger til rette for det.
                De ytre strøka er som regel avhengig av stille vær eller lett vind og nok sol, eller vind fra sørligere breddegrader for at det skal poppe livlig nok for oss.
                Men om hanget/plassen du flyr på har terreng som lar seg lett varme opp, så skal det mye til at du ikke dulter borti termikk uansett hvor du er hen.

Solinnstråling er selvfølgelig viktig, likeså terrenget rundt deg.
                Bobler har en tendens til å følge opp sidene på et hang (om det er det du flyr på), for så å ta av skikkelig når det forlater kanten, da er det ingen bakkemotstand igjen

Så om du skrur termikk foran på hanget, så bare la deg drifte med opp og bak hanget, så skal du se at ting får fart på seg. Det der kalles et triggerpunkt, og er veldig typisk. Bobla tar som regel en mere vertikal retning etter at den har møtt toppen.

Vi ser ofte at det ligger Cumulusskyer over fjelltopper eller fjellrekker, noen ganger lange rekker med CU som kalles skygater, og det er et resultat av lav temp på lufta i den høyden (i forhold til bakken), mens selve bakken er like varm som i lavere strøk. Derfor er det CU bare der, og ingen andre steder. Ser du skygater, så er nok forholda antagelig for late til at de blir gode der vi vanligvis står..
                Termikken søker oppover sida, og tar av "vertikalt" når den møter toppen. Faktisk, så kan termikken stoppe generell vind, noe vi ofte ser når vi har flyene på et hang det er termisk aktivitet på ved lav vindstyrke, vinden uteblir noen minutter, men det løfter som #%&"! 100 meter ute Bobla drar oppover, og vi får vind på hanget igjen når siste rest er borte.. Vi har vel alle vært borti pulserende vind på hanget, i faste sykluser?..

Flyr du hang og bobla drar oppover hanget, ja da er det perfekte forhold til å gjøre alt du vil med flyet.
                Da får du et fantastisk løft fordi lufta går mye mere vertikalt, og mange rekorder i F3F verden over (hastighet på hang) har blitt til på sånne forhold..

Ser du i tillegg Cumulus skyer over deg, så er det virkelig ting på gang.
                Det er nemlig temperaturforskjellene på selve bobla og lufta utenfor som avgjør hvordan termikken blir videre oppover.
                Er det ekstrem forskjell, så kan vi få overutvikling og CB - Cumulonimbus, da er lufta generelt veldig ustabil og ting ligger an til ditt livs flytur om du er under den kalotten.....

5/8 av himmelen dekket med Cumulus (blomkålskyer) er det absolutt optimale en kan få, men er dessverre altfor skjeldent på Sunnmøre også.. Helt blå himmel tyder på få og trange harde bobler, om noen i det heletatt.. Best litt utpå dagen da, sånn rundt kl 14 og utover.
                Dette er fordi vi da har et høytrykk, der lufta synker ned med gjennomsnitt på 20 cm/sek. Da varmes lufta opp når den synker ned, og gjør det vanskelig for termikk å stige på slike forhold. 14 og utover fordi bakken må ha ekstra oppvarming for å få løsna ei boble.
                Det er derfor vi har blå himmel på høytrykk....
                Helt motsatt ved lavtrykk

Jeg veit ikke hvor mye erfaring i sentrering du har, men for de som ikke vet det, så sving inn hele tida mot den vingen som løfter seg, og dann deg et bilde på hvor stor diameteren er. Jo nærmere senter du er, jo bedre løft får du.

At en vinge løfter seg opp, et et tegn på at du er i ytre del av bobla, eller ikke i senter, da bobla oppfører seg som en røykring, akkurat som du har sett en som kan lage slike med tobakk..
                Rett utenfor bobla har du ditto synk nemlig..
                Så når du har fått sentrert den, så går det meste av seg selv.

Reinsfjellet er bra det, men vær forberedt på å gå opp, 994 moh.. Fikk heldigvis endel timer med hanggliding derfra før det ble stengt.
                Telenor og grunneiere har låst veien med bom/kjetting, så jeg vil jo selvfølgelig anbefale Bud igjen da Og hele området på Gulberget er dekket av røslyng, en gave for oss seilflygere som holder til der. Og så havørna da, som viser oss hvor termikken er...

Hohh, blei nok det her, men nesten vanskelig å stoppe
                Last edited by Soarer; 30-07-08, 02:42. Reason: Tillegg.
                Mvh
                Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• Soarer
                  • Mar 2005
                  • 1856

Ta en tur opp på Ørskogfjellet, kjør forbi spisestedet på toppen, og parker bilen på parkeringa til høyre sånn omtrent en kilometer etter der.
                  Turen opp på hanget der burde ikke ta mer enn et kvarter, og har egentlig alle vindretninger, men med hoved på nordvest og sør, sørvest.
                  Da har du noe jeg sikler på hver gang jeg kjører forbi iallefall.

Og i tillegg, så har du fordelen med at det et i høyt terreng og bare lyng og go`saker som genererer termikk.
                  I hine hårde, var toppen med telemasta mye brukt (fjellet rett vest for spisestedet), men er usikker på tilgangen på den plassen nå. Telenor har i vårt fylke iallefall, penset inn på en praksis som tilsier null adgang til andre enn grunneiere og de selv.
                  Mvh
                  Gudmund

Comment

• morsan
                    • Apr 2003
                    • 373

Originally posted by Soarer
                    Ta en tur opp på Ørskogfjellet, kjør forbi spisestedet på toppen, og parker bilen på parkeringa til høyre sånn omtrent en kilometer etter der.
                    Turen opp på hanget der burde ikke ta mer enn et kvarter, og har egentlig alle vindretninger, men med hoved på nordvest og sør, sørvest.
                    Da har du noe jeg sikler på hver gang jeg kjører forbi iallefall.

Og i tillegg, så har du fordelen med at det et i høyt terreng og bare lyng og go`saker som genererer termikk.
                    I hine hårde, var toppen med telemasta mye brukt (fjellet rett vest for spisestedet), men er usikker på tilgangen på den plassen nå. Telenor har i vårt fylke iallefall, penset inn på en praksis som tilsier null adgang til andre enn grunneiere og de selv.
                    Hei og takk for utfyllende svar!!

Brukte ofte Ørskogfjellet med min EasyGlider for et par år siden. Det var helst hangforhold jeg var på jakt etter den gangen, men det var heller slapt de gangene jeg var der. Er sikkert bra for termikk.

Har også flydd på hanget på vestsiden av Lebergsfjellet (fjellet der antennen står), noe som var helt ok (minus for høyspentkabler). Kan tenke meg at sydsiden av Lebergsfjellet kan være et bra sted å forske på termikk. Kan jo bare ta med min nye Multiplex Blizzard om det ikke skulle være noe termikk i området så blir ikke turen forgjeves uansett

Comment

• Soarer
                      • Mar 2005
                      • 1856

Helt sikkert et bra område det der. Med varmt og tørt vær er det optimale forhold iallefall, mye lyng og go`saker.
                      Ta dere en tur til Bud i mai, og gjerne før også, jo fler jo bedre ikkesant ?
                      Mvh
                      Gudmund

Comment

Working...