Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Nå sesong nye muligheter. Før denne sesongen ble det investert i to nye modeller for F3j. Dette er en av de ypperste modellene i sin klasse og burde sørge for at det er bare meg som har skylden for en misrabel sesong.
Xplorer blir produsert i Bulgaria av Nan Models, her på berget er det Impx på Lillehammer som har fått agenturet.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Her er ikke alverden med arbeide på disse modellene, men det som skal gjøres må gjøres nøyaktig. Dette får du igjen for når du tar frem radioen for å justere utslag ol.
Her er et bilde fra Flapen. Her må det files rom for kvikklink, og rorhorn. Rorhornene følger med og er i messing. Dem er gjenget og du må bare tilpasse lengden på dem. Dremel med kappe skive ble brukt til det.
På neste bilde er fila i bruk. Ta deg til til å gjøre det manuelt... Strikker dremmelen av med fresen vill det nesten skape 3. verdenskrig på hobbyrommet..
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Har nettopp satt til side en ferdiggjort Shadow, elektro.
Synes det er mye motstand i flaps-"hengslene" og det gjør at 3150-servoene har det tungt.
Klarte å få 71 grader på flaps. Mer enn det var vanskelig da servoene ble varme og veldig mye motstand i flap.
Stein
Et par tips..
Kortest mulig servo arm
Overføringen "subber" ikke borti noen ting.
Overføringer som ligger nøyaktig på linje.
"Hengsligen" kan mykes opp ved å dra et flat skrujern over hengsellinjen fra innsiden. ( denne typen hengsler tåler mye juling, men ikke overdriv )
3150 burde kunne dra denne flapen, men det er er en fordel å sjekke strømtrek. Husk også å få servoarmen på full flapp til å ligge mest mulig på linje med rorhornet og senter på servoen.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Etter noen minutter med filing og tillpassing av kvikklink. Husk at kvikklink og overføring ikke skal subbe verken over eller undersiden av vingen. Dette vil føre til unødvendig strømtrekk og unøyaktige ror.
Hvis du studerer kvikklinken på bildene ser du at jeg har frissert den litt.. Dette får å file vek mindre av skinnet på vingen.
Pass på at avstand mellom hengsel linje og hullet for kvikklinken er likt på begge sider. Ellers får du trøbbel med utslagene.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Et par bilder fra servomonteringen i vingen. Servoene passer akkurat i brønnene, men ikke mer en det. Dette blir første modellen min så muligheten før å bytte servo / drev i felt var viktig for meg. Derfor er servoen montert i forkant av brønnen slik at skruene er tilgjengelig.
Husk plast rundt servoen når du limer slik at du får den ut etterpå. Den ene balanserors servoen min sitter nok fast intill videre... Ikke lime servofester etter midnatt !!
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Servolukene kommer ikke ferdig kuttet. Dette pga at du skal ha mulighet til å plassere servo der det passer deg best og ikke der det passer produsent best.
Noen tips til hvordan tilpasse lukene.
Marker utkanten av lukene med paskerings tape.
Legg så luken slik du vill den skal ligge i brønnen, og merk av kantene på brønnen i forhold til tapen.
Klipp eller skjer luken og puss litt så er dem på plass.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Ikke noe hokkus pokkus her. Pass på å redusere lengden på strømpen til overføringen her nok. Hvi du monterer en større servo på høyderoret så monter den off senter. Ved starter i gode startforhold mener jeg at en god servo på høyderoret er et must.
Loddingen an loddehylse på høyderoret var ikke noe stort problem, men sideroret byr på utfordringer. Staget til høyderoret er massiv stang, men sideroret er et tynnvegget rør. Dette fører til god kjøling, og en god loddepasta er et must. Clasern sin holder ikke mål, så jeg måtte snike meg ned i det aller helligste il en av motorgutta.. Loddepasta fra attenhundre og den tid produsert av oslos kjemiske fabrik fungerte utmerket.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Ligger nå litt på etterskudd med bloggen her men det får gå....
Kun litt arbeide gjenstår på sideroret før modellen er flyklar. Sideroret på pusses litt slik at overføringen går klar ved fult høyre sideror. Et lite hull borres i senter av utsparingen for ball linken. En dasj grøn zap / eller epoxy og stappe ballinken i hullet så er den saken klar.
Hylsene til overføringen må limes fremst i kroppen. Det er litt for langt bakt il neste feste så det blir litt slakk hvis det ikke gjøres. For øvrig fint at det er litt tilpassings muligheter der siden jeg bruker en stor høyderors servo og må løfte overføringen noen millimeter fra der den er tengt å være. Microballons og epoxy så er den slakken ute av verden.
Før første tur målte jeg ut vinkelem mellom høyderor og vinge til en kvart grader +. Fant ikke noe sikker posisjone på nettet for nøytral t høyderor. Et par kast senere så var det godt nok til en vinsj start fant jeg ut.
Flyr med 2,4 Fasst i flyet. Antennene har jeg plasert en under batteriet og en i en bue under motakeren 90 grader på korpslengden. Ser ut til å fungere bra.
Bildet viser Nøyralt høyderor når kroppen hviler på kroken og halen. Målt fra benkplaten og opp til roret. Altså 9,2 mm Ved Cg ca 112 mm fra forkant.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Møkka vær så langt værmeldingen turte å vise, men fly skulle jeg. Ventet lenge nok nå. Flyet ble pakket i bilen etter jobb og opp i Lysgårdsbakken bar det. Et prøvekast or å sjekke høyderoret, noe som viste seg å være ikke så altfor galt.. Ruslet opp i bakken og kastet utover parkringen, men med en aldri så liten trekk i bakhodet fant jeg ut at seilfly fremdeles ikke fly bra i bakvind.
Viste vel egentlig det, men fly skulle det og jomfruturen var tatt og jeg hadde iverfall fløyet.
Så var det endelig vinsj muligheter. Startet med 12 mm Flapp og balanseror som gikk likt med flappen. Trimma 5 -6 knepp ned på startstillingen slik at jeg var sikker på en safe start. Opp gikk det og fremmover bar det. Hadde Cg på 113 de første startene, men følte det ble litt langt bak. La i 5 gram i nesen etter andre start og fikk med en gang en litt mer stabil modell. Betydelig mer drag i lina når jeg trimma høyderoret tilbake mot senter igjen etter hvert som jeg fikk flere starter på modellen. Jeg har fulgt de anbefalte utslagene fra Fabrikant på høyde og sideror. Balanserorene har jeg med vilje startet med for store utslag så jeg kan finne de utslagene som passer meg best.
Modellen fløy som forventet, bra glidetall og god rorrespons. Mange trim turer skal til for å fly inn en helt ny modell, men første inntrykket er svært bra. Likheten med Perfecten er vell ikke uten grunn slående. Men Et par forskjeller er det. Senterseksonen er noe kortere, noe dem har tatt igjen på tippene. Dette er minimale forskjeller, men har nok sin virkning i en eller annen retning. Jeg må fly modellen mer for å få bekreftet mitt første inntrykk. God sideror respons og høyderoret er der det skal være når det gjelder effekt. Rolig og stabil på landing trenger en egentlig ikke å nevne når det gjelder en F3J modell.
Tror nok jeg flytter Cg bakover igjen nå når utslagene begynner og bli i nærheten av der jeg vil ha dem. Blir litt for mye ”tog på skinner” følelse, men vi får se.
Skal hekte på høydemåleren min og se om jeg får med noe bildder og video neste gang det blir flyving.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Et par dager nå med glimrende flyforhold. I går nordlig 3 -4 ms og termik. I dag 3 -4 ms Sørlig og "bare tykk" luft.
Startsettingen er det som skal flys inn. En del turer trengs for å finne det optimale oppsettet. Både startflappen med høyderor og speedsettingen som blir brukt i zoomèn er vikig å få riktig. Starter med 12 mm flapp og blanserorene følger flappen. Den første starten litt dykktrim. Så er det bare å trimme høyderor til du modellen begynner å vingle. da er du på grensa av hva som er riktig.
Krokplassering er også en ting å tenke på. Fikk ikke drag nok i går, så jeg flytta kroken et hakk bakover. Det ga resultater, mer strekk i lina og bedre zoomèr.
Et par visninger av en av turene mine i dag. Sliter enda med å ikke dykke for mye i zoomèn, men det går seg vel til..
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Ingen overaskelser der... Eller.. Overasket ble jeg.. Må ha vært i koma når jeg satte opp utslaget på høyderoret.. Effektivt var det og værdens krappeste S zoom er et faktum.
Men etter noe piping på radioen så det hele noe mer normalt ut.
Flyr med samme oppsettet på vingen som på X halen og det ser ut til å fungere greit. Bare 4 -5 turer i går. Noe dårligere siderors virkning, men sirkling går stabilt og greit. Du merker nok det best i landingen, hvis du er litt i ulage med retning og fart de siste sekundene.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Har nå fløyet Xhalen en del og har blitt enig med meg selv om at cg ligger på112 mm. Er du usikker kan du trekke det frem noen mm. Krokplasseringen har etterhvert blitt flyttet bakover et godt stykke og jeg regner med det er innen 3 -4 mm fra optimalt nå. Starter fremdeles med nøytralt høyderor, men tidligere måtte jeg ha oppror i starten. Det stemmer ikke med min filosofi..
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Nå er også V hale Xplorer `n ferdig. 1906 gram i D-boks versonen. Dette er lett... Muligens for lett hvis det er bevegelser i lufta med tanke på synkområder og evnen til å fly gjenom disse. Men på dager med 0 forhold skal det bli morro å fly denne.
Skal fly den i morgen så rapport kommer etterhvert.
Noen bilder. Krokplasseringen er nok for langt frem enda.
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment