Unconfigured Ad

Collapse

Mikro bryter til DLG

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

Mikro bryter til DLG

Har til nå brukt batteripluggen rett inn i mottakeren, eller via en liten kabel, synes det blir litt knotete, samtidig som en sliter mer på koblinger, kabler osv.
    Lurer på hva dere andre der ute bruker??
    Ser for meg en liten, innvendig betjent mikrobryter av et eller annet slag..
    Er jo ikke allverdens plass å boltre seg på snuten på en dlg modell!
    Tips mottas med takk!

Kjell Arne
  • skl
    • Nov 2007
    • 179

Hva med denne?

Funker helt konge for meg!

Liten og nett

Soaringusa.com is your best place to shop internationally for radio control airplanes, r/c sailplanes, rc gliders, F5J, F3K, F5F, F3J, and F5K competition aircraft and the accessories to fly them.
    Svein Kjetil Litlehamar
    Stavanger

Futaba 10C Fasst
    -------------------
    Demon F5D

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by kaklei
      Har til nå brukt batteripluggen rett inn i mottakeren, eller via en liten kabel, synes det blir litt knotete, samtidig som en sliter mer på koblinger, kabler osv.
      Lurer på hva dere andre der ute bruker??
      Ser for meg en liten, innvendig betjent mikrobryter av et eller annet slag..
      Er jo ikke allverdens plass å boltre seg på snuten på en dlg modell!
      Tips mottas med takk!

Kjell Arne
      Henger meg på, var litt redd for vekta men må inn med noe bly i alle tilfeller.
      Ser for meg en liknende denne og fant noe mer info her og her

Comment

• Ja9
        • Dec 2002
        • 572

Bruker selv en bryter lik den skl linker til. Denne fungerer knirkefritt i min DLG. Har også laget en tilsvarende selv, med deler fra clasohlson. Disse bryteren er veldig enkle å lage selv.
        Jan Eric Klausen
        Forus RC Klubb

Comment

• doogledee
          • Jul 2006
          • 452

Jeg har med stor sukksess brukt en JST kontact til dette. Det er de rød, to polete kontaktene som ofte blir kalt for BEC kontakter jeg tenker på. Disse er gode for en god del strøm og er rated til mange 1000 connect/disconnect cycles. Veldig lett å lodde den ene enden på en kort servo ledning som sitter i mottakeren og den andre siden på batteriet.
          Leif Bjørgo
          Cirrus-RCFK

Comment

• kaklei
            • Sep 2005
            • 458

Takker for svar!

Skal gjøre et forsøk med jackplugg løsningen, er ganske smart da en samtidig har ladeplugg.
            Det jeg ikke liker med den på min modell er at pod'en eller "lokket" i fronten av modellen forhidrer meg å få den så langt fram som mulig. (bilde). Ønsker å plasere alt som veier så langt fram som mulig.

Kjell Arne
            Attached Files

Comment

• doogledee
              • Jul 2006
              • 452

Hei, Er dette en lighthawk/lightspeed? Podden ligner veldig hvertfall
              det er jo ikke noe problem i den modellen å plassere bryter el lign under podden. Jeg bygde min Lighthawk for ca 18 mnd siden og hadde bare en JST han/hun løsning og den kom på 243 gram ferdig utveid og flyklar.
              Du har jo også mulighet til å plassere en bryter under bak lokket på podden.

Leif
              Leif Bjørgo
              Cirrus-RCFK

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Du kan fikse dette selv med en pod
                Monter hunn-jack kontakten på en treplate og lim den fast fra innsiden der du vil ha den i flykroppen. Ytterkanten av Jack'en må ikke stikke mer igjennom flykroppen enn at den ligger plant med yttersiden.
                Slip ned gjengene + hylse feste på hann-pluggen til et minimum (børe ikke være mer enn 4mm i diameter) og lag et 4 mm hull i poden rett over senter av hunn-pluggen i selve fly kroppen. Du kan nå stikke Jack-hunn pluggen gjennom pod'en og inn i selve hann-kontakten.
                Istedenfor plast hylsa på*hann-pluggen bruker du krymp.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Finner du en brukbar 2,5 mm jack med bryter så blir hullet i flykroppen og i poden vesentlig mindre

Comment

• Tom Erik
                    • Feb 2004
                    • 1601

Litt off-topic: Men, her er det så stor DLG-interresse at jeg må oppfordre alle til å delta på Norges-cup`n som holdes i Arendal den 10. mai!
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

Kan noen gå ut i fra at jeg er komplett idiot..,

og forklare hvordan man lager en slik bryter/plugg?
                      Skritt for skritt, bilde for bilde osv... Trenger en sånn i går jeg...
                      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• bad scientist
                        • Oct 2006
                        • 1506

Originally posted by kaklei
                        Takker for svar!

Skal gjøre et forsøk med jackplugg løsningen, er ganske smart da en samtidig har ladeplugg.
                        Det jeg ikke liker med den på min modell er at pod'en eller "lokket" i fronten av modellen forhidrer meg å få den så langt fram som mulig. (bilde). Ønsker å plasere alt som veier så langt fram som mulig.

Kjell Arne
                        Hvis du uansett trenger littegranne vekt i nesa, så kan du jo feste pluggen i "lokket", også ha en plugg til som du fester lenger bak, også en hunn til i poden...Vanskelig å forklare..
                        En slags skjøteledning som blir plugget inn når du setter på lokket..

Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

Comment

• Quadrocopter
                          Moderator
                          • Aug 2007
                          • 6357

Originally posted by bad scientist
                          I innlegg #3 er det noen linker som forklarer det elektriske - skal se om jeg får noe tid i ettermiddag til å lage noe skisser på det mekaniske også

NB!
                          selv om strømstyrken er så liten at den ikke skaper noe problemer med å bruke en audio Jack med bryter så bør du være nøye med å få en jack med bryter som har en bra mekanisk kvalitet slik at du ikke får dårlig kontakt ved vibrasjoner osv.
                          Last edited by Quadrocopter; 27-04-09, 09:21.

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

Originally posted by bad scientist
                            Ta en titt på skissen nede til høyre på siste siden her: http://mouser.com/catalog/specsheets/ST314_315.pdf.
                            (1) kobles til negativ (sort) kabel til batteri og Rx.
                            (2) kobles til positiv (rød) kabel til batteri.
                            (5) kobles til positiv (rød) kabel til Rx.
                            Uten pluggen i er (2) og (5) koblet sammen slik at mottageren er koblet til både batteriets plus og minus pol (Rx PÅ).
                            Når pluggen settes inn vil tuppen på pluggen (koblet til + på laderen) få kontakt med (2), samtidig som forbindelsen mellom (2) og (5) brytes (Rx AV) og innerste del av pluggen (koblet til - på laderen) får kontakt med (1).
                            Filosofien bak denne typen kontakter er at man eksempelvis bryter apparatets forbindelse med et innebygget batteri når man plugger inn en ekstern strømkilde, bryter fobindelsen mellom forsterker og høyttaler(e) når man kobler til headset etc. Her blir det altså brukt for å koble batteriet til en lader (om ønskelig) i stedet for mottageren.
                            Fred Larssen

Comment

• bad scientist
                              • Oct 2006
                              • 1506

Takker!

Der fikk jeg nok en idè om hvor jeg kan få tak i en sånn bryter også

Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

Comment

Working...