Unconfigured Ad

Collapse

Alpina 2501, Flamingo eller LastDown XL?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tseval
    • Jul 2008
    • 15

Alpina 2501, Flamingo eller LastDown XL?

Hei,

Jeg er på utkikk etter en ny all-round elektroseiler i størrelse 2.5-3m vingespenn. Jeg har funnet følgende tre alternativer:

Modellsport aus Leidenschaft, Segelflug, Alpina, ASG 29, Vortex, Flamingo, RC-Modellbau, Modellbau, CAD-CAM, Laser, Carbon, GFK, Design Edition, Contestline

Modellsport aus Leidenschaft, Segelflug, Alpina, ASG 29, Vortex, Flamingo, RC-Modellbau, Modellbau, CAD-CAM, Laser, Carbon, GFK, Design Edition, Contestline

Det er lite hang i området der jeg bor så det blir mest termikkflyging, men hvis det byr seg en sjans er det fint om den flyr bra på hang også. Jeg innbiller meg at alle disse tre skulle være brukbare til begge deler.

For øyeblikket heller jeg kanskje mest til Alpinaen, det ser ut til å være mye positiv omtale av den på forskjellige forumer, men jeg har også sett mye pent om LastDown XL, og den er jo mye billigere da.

Noen synspunkter? Finnes det forresten noen i Norge som selger noen av disse modellene?
  • sjaa
    • Feb 2006
    • 601

www.ogrey.com har tangent.
    Mvh
    JoE
    Agder Modellflyklubb

Comment

• Flamingooo
      • Feb 2007
      • 93

flere flamingoer takk!

Som du vil forstå av brukernavnet mitt, er jeg en fornøyd eier av en flamingo (multiplex fra begynnelsen av 90-tallet - uten motor).

Min flyr veldig godt på hang og trenger ikke mer enn 2-2,5 m/s for å holde seg flytende på et middels bra hang. Den er veldig snill på stallgrensen, og sier klart ifra at den kommer til å stalle. Når den gjør det, er det ikke rare farten den skal få før du har kontroll igjen.
      På hang fyker den hurtig frem og tilbake og roller og looper så mye du ønsker og tør.

Sist helg fløy jeg på marginale forhold i wyllerløypa og fikk kjempeheis i termikkbobler.

En god ting med skapelsen er (var?) at den er utstyrt med et stort sideror, som er veldig kjekt å ha når du tyner den på stallgrensen og leter etter termikk. Det er også fint å ha for å ta stallturner når du kjører "halfpipe" på hanget.

Selv er jeg noe "old-school" når det gjelder hvordan modellseilfly bør se ut, og flamingoen har virkelig en tiltalende skapelse i mine øyne (ikke disse avløpsrør-med-vinger-på som kompositt-kidza leker seg med nåtildags...

Av det jeg ser av tangents opplysninger om 2006 versionen, har den nok ikke blitt dårligere med årene.
      Jeg tror vekten er omtrent den samme (min veier ca 2,5 kg), men vingespennet er strukket (min er vel 275 cm).
      Vingetippene på mitt er kuttet tvert av (80-tallet var kantete )

jeg tror nok du kan stole på det at den fremdeles er, som vaskeseddelen sier: Flamingo 2006 ...our best allrounder!!!

F
      Last edited by Flamingooo; 04-06-09, 12:27.

Comment

• Soarer
        • Mar 2005
        • 1856

Der der kan vel sammenlignes med kvinnfolk... Er en ute etter ytelse og prestanda eller kurver og look? Det er jo ikke uten grunn at vi kompositt-kidza gjort opp vår mening om det.
        Av de Tzeval nevner, så hadde jeg valgt XL, sia det er rimeligst og flyr like bra.
        Mvh
        Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
        Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• jijohans
          • Dec 2005
          • 1169

E modell du burde vurdere er NAN Alex XXL eller Toplight Ultra som den også kalles...
          Hel glass/carbon med meget bra finish...
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Flamingooo
            • Feb 2007
            • 93

Kurver, takk!!

Originally posted by Soarer
            Der der kan vel sammenlignes med kvinnfolk... Er en ute etter ytelse og prestanda eller kurver og look?
            Presis!
            Må inrømme at jeg heller vil leke med ei a-la Betty Page enn ei Grete Waitz - samme hvor fort og langt hun løper!
            Husk at modellfly også skal være deilige å ta på!

- muligens noe med balsastøv å gjøre...

Comment

• tseval
              • Jul 2008
              • 15

Den NAN-modellen så ikke dum ut den heller, men det blir mye penger da...

Heller litt mer mot Last Downen nå De selger den fra Staufenbiel med motor for 210 euro ser jeg, det er jo ganske mye fly for penga hvis den flyr noenlunde like bra som de andre. Men det ser ikke ut til at de shipper til Norge. Noen som vet hvor jeg eventuelt kan få bestilt en slik?

Comment

• Flamingooo
                • Feb 2007
                • 93

Staufenbiehl shipper til norge. Fikk en forsendelse derifra i mai. Jeg ville egentlig hente min i sverige, men de feilsendte den hjem til
                meg. Jeg fikk da ikke trukket fra tysk moms men de lover å refundere dette når jeg sender tollpapirene til dem. I alle tilfelle valgte jeg hurtigste leveringsmåte (post a? - det var ikke DHL men posten som stod for fortolingen og jeg kan ikke se at de tok noe gebyr for det heller, kun moms ble lagt til eurobeløpetl), og det tok litt over en uke.
                Men kjøp nå heller det fine flyet
                F

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

Ja, mulig det men finish på disse hel glass modellene er helt i verdens klasse, og det kan jeg dessverre ikke si om Tangent modellene..
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Under construction:

Comment

• Soarer
                    • Mar 2005
                    • 1856

Originally posted by Flamingooo
                    Presis!
                    Må inrømme at jeg heller vil leke med ei a-la Betty Page enn ei Grete Waitz - samme hvor fort og langt hun løper!
                    Husk at modellfly også skal være deilige å ta på!

- muligens noe med balsastøv å gjøre...
                    Så steika bra...! Takk
                    Mvh
                    Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• tseval
                      • Jul 2008
                      • 15

Enig med Flamingoo når det gjelder kurvene, men jeg synes vel egentlig det er ganske pene linjer på alle disse tre flyene så sånn sett får det vel nesten ikke blitt gæærnt

Men hvordan funker det egentlig å bestille denslags fra Tyskland? Hvordan gjør jeg med moms og toll og denslags?

Comment

• ERJ
                        • Aug 2007
                        • 935

Null triks i Ludo...

Originally posted by tseval
                        Enig med Flamingoo når det gjelder kurvene, men jeg synes vel egentlig det er ganske pene linjer på alle disse tre flyene så sånn sett får det vel nesten ikke blitt gæærnt

Men hvordan funker det egentlig å bestille denslags fra Tyskland? Hvordan gjør jeg med moms og toll og denslags?
                        Egentlig helt greit og bestille fra Tyskland. - De fleste store er vant
                        til og handle med Norge... Som regel har de også faste postrater litt
                        avhengig av vekt og sånn. Formoder du betaler med kort eller PayPal
                        og da går det greit helt til pakken når Posten's godsentral. Som foretar
                        beregnig av klarerings- og momsgebyr. Som du betaler når du henter
                        ut pakken...

Når det gjelder tysk mva så skal den pr. definisjon trekkes fra av selger.
                        Nå sparer du nok ikke så mye som du kan tro og det er fordi prisene i
                        Tyskland har lagt litt på seg pga. finansakrobatene...

Er litt usikker på DHL som mulig befrakter...Tidligere var det sånn at disse
                        automatidk ordnet med forhåndsklarering, det vil si at du betaler de norske
                        avgiftene på forhånd og har da bare og vente på at pakken kommer...
                        Har forstått at DHL nå ønsker en nedre grense for denne servicen...

Mvh Einar - kan være lurt og maile selger om tysk moms, frakt og forsendelse..
                        Last edited by ERJ; 05-06-09, 23:03.

Comment

• bellanca
                          • Apr 2004
                          • 283

Hei

Jeg bestilte LD 3XL V3 på 3.6m fra staufenbiel på tirsdag, og de trakk fra tysk mva direkte i webshoppen under bestilling.

Den koster 219 eur inkl tysk mva, og ved web utsjekk så sto det 184.03, + frakt og totalt shipped ble det 209.16eur

Jeg valgte DPD A3 3-6 dager levering og det kostet 25.13 eur med den fraktmetoden

Nå er det bare å vente, har prøvd å spore pakken overalt , men finner ikke noe, men pakken var sendt dagen etter bestilling ifølge staufen.

Er det noen andre plasser enn www.pakkesporing.no som gjelder?
                          Futaba 10C Fasst
                          Last Down 3XL V3
                          Spirit Elite
                          Primo
                          Hellcat
                          Sukhoi
                          Pt 19
                          Ucd
                          Bossanova
                          Giles 202
                          Boomerang
                          Mojo
                          Ultra Stick
                          Riva Silver X
                          Laser 3d
                          Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• jijohans
                            • Dec 2005
                            • 1169

Prøv www.tollpost.no
                            -Jim Johansen-
                            Flyklart:
                            Under construction:

Comment

• bellanca
                              • Apr 2004
                              • 283

Takker

Der er jo sporingen for det fraktselskapet ja, men fikk opp sporingsnr er for kort??
                              Har ikke noe annet enn det ordrenr jeg fikk av de, det er slik 1xxxxxx/1
                              Futaba 10C Fasst
                              Last Down 3XL V3
                              Spirit Elite
                              Primo
                              Hellcat
                              Sukhoi
                              Pt 19
                              Ucd
                              Bossanova
                              Giles 202
                              Boomerang
                              Mojo