Unconfigured Ad

Collapse

flamingo glider

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

flamingo glider

fikk meg en brukt gammel flamingo seiler. er det en termikk seiler ?

glassfiber kropp med utløsbar krok , all moving tail , balsa vinger med 2 ballast rør i hver vinge samt airbrakes oppå vinge.
    2.5m vinge spenn

syns flyet såg artig ut og prøvde det for første gang i dag.

jeg prøvde det på vinsj og det gikk kjempe bra. til tross for første turen med flyet samt førstegang jeg prøvde vinsj.

fikk 5 vellykket opptrekk og flyet fløy veldig fint helt topp modell og slappe av med en fin søndag, joineren i vingene er type 2 mm flattjern på høykant som en trer inn i passende profil som er støpt i kroppen. ser litt sjørt ut i forrhold til carbon joinere jeg er vandt til på arisen.

men ingen tegn til at vingene skulle gi etter under opptrekk. gikk rett opp uten problemer var skikkelig morro og vinsje og prøve dette flyet.
    lurer vell egentlig på om noen andre som har flydd disse her ? prøvde og søke litt på nettet men finner lite info om flyet, har ikke koblet inn luft bremsen ennda men hva blir effekten av den ? detter den bare ned i høyde eller vil den bremse opp og muligens stalle ut ?
    har planer om og kappe nesen på den og montere inn motor og 3celler lipo med tiden. greit med en motor seiler også
    MvH Marius Leirdal
  • jijohans
    • Dec 2005
    • 1169

Er vel en gammel Multiplex modell dette. Tangent lager en ny version av Flamingo nå.
    -Jim Johansen-
    Flyklart:
    Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
    Under construction:
    Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Seiler`n
      • Mar 2005
      • 821

Luftbremsen vil øke gjenomsynket, men ikke senke farten nevneverdig. Må kompensere en del med høyderoret. Lag deg em mix !

Kan fint bruke den til termik denne her. Fint med "all moving tail" når det gjelder å trimme flyet riktig for termik.

Og de vingeståla der tar du ikke knekken på så lenge vingen ligger inn til kroppen.
      Mvh
      Stig Olsen
      Lillehammer MFK

Nan Xplorer FullCarbon X tail
      Pike Perfect X tail
      Pike Brio / Giant
      Alpina 4001
      DG 500/22 Elan under opppussing
      Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

Futaba 12Fg Fasst

Comment

• Margarus
        • Aug 2008
        • 322

og til dere andre flamingo flygere.
        syns det var litt knotete måte og koble bal servo koblingene til
        stikker en slik stål clevis ut av hver vinge. så må vingen tres inn i joineren i senter av kroppen da har jeg en servo til bal ror.
        må liksom koble av og på di stål clevisene fra servo horn hver gang vingen skal av.
        og for at begge ror skal få like mye utslag så må begge klypene monteres i samme hull på servo armen vis dere sjønner hva jeg mener.

finnes ingen enklere måte og lage dette her på ?
        MvH Marius Leirdal

Comment

• jijohans
          • Dec 2005
          • 1169

En servo i hver vingehalvdel, kan jo trekke kablene der pushrodn går idag...
          -Jim Johansen-
          Flyklart:
          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
          Under construction:
          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

Working...