Announcement

Collapse
No announcement yet.

begynne med DLG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • begynne med DLG?

    hoppsann! har hatt modeller av alle slag (nesten) utenom jet og seilfly... og har nå lyst til og prøve meg på et DLG fly.

    har lest at det og kaste er rimelig vanskelig, har googlet litt, men finner ikke noe spesielt gode råd, hva burde man passe på når man kaster? er det noen måte man kan øve seg?

    og hvilket fly anbefales til en rimelig penge, men som tåler og lande i åker?

    alle tips mottas med stort smil! (ikke noe over 2000,- hvis det er mulig)
    Joakim L. T. 94-Modell
    ---------------------------------------------------
    Aeroworks - Extra 300
    Extreme Flight - Yak 54E Profile
    Crrc-Pro GF26I
    EG - Yak 54 26cc
    Kyosho - Edge 540 .50
    C Goldberg - Cub med flottører
    OMP - Katana V2

    those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

  • #2
    jeg vil vel si at det å kaste en dlg er alt annet en vanskelig.
    her ser du hvordan det gjøres:
    Jan Eric Klausen
    Forus RC Klubb

    Comment


    • #3
      Husk at kastet er 90% teknikk og 10%kraft.
      Begynn å kast forsiktig - optimaliser teknikken så kan du legger mer "tyngde" bak etter hvert.
      Du kommer til å bli overrasket hvor høyt DLG går uten at du bruker krefter.

      Billige DLG finnes flere av men pass på at du ikke kjøper noen "gamle" blytunge modeller.
      Våre danskene venner var inne med en predator II modell her på forumet som så ut til å komme gunstig ut prismessig

      Videre selger Thorbjørn&Kåre LongShot3 som er en brukbar vinge til en rimelig penge som kan brukes til det meste.

      Du blir utrolig god til å fly seilfly hvis du starter med DLG - grunnen er at feilene du gjør når du flyr blir utrolig synlige - men siden den hele tiden er så nærme deg så kan du meget enkelt se hva du gjør og finslipe f.eks sving teknikken.
      Jeg har blitt helt frelst på denne typen glider (de store taes bare frem av og til nå ), pleier å sammenligne dette med fluefiske - du vet at ørreten (ehh.. termikk bobla) er der ute - du drar flua forsiktig over vannflaten og plutselig så napper det til (du finner en boble) - nå må du forsiktig trekke den ørreten slik at du ikke mister den (sikle i bobla og kjempe for å vinne meter for meter)......... phuuuu - det er bare helt utrolig moro!

      Husk at DLG'ene går sjeldent i stykker i landingen - det er i bilen/ under frakt at du ødelegger den...
      Last edited by Quadrocopter; 03-08-09, 22:49.

      Comment


      • #4
        DLG...God ide!!!

        Kjøpte en Longshot3 fra rc.seilfly.no for et par måneder siden, og kan anbefale den på det sterkeste! Den er helt grei å sette sammen, og flyr som bare det. Det er riktig som det blir nevnt.. de tåler å fly, det er lagring og transport som er drepen De er heldigvis temmelig enkle å reparere. Ang. kasteteknikk, så er det å begynne rimelig rolig, også dra på når motorikken begynner å sitte. Hvis man vil trene uten fly, så kan man kaste en pinne, eller et malingspann med samme teknikken. Dess mindre det roterer i lufta etter at du slipper det, dess nærmere optimalt kast er du..
        Ikke kast hardt, kast fort...hvis du skjønner hva jeg mener..Det er ikke kreftene det kommer an på, det er hastighet og retning i det du slipper.
        Etter at jeg fikk Longshoten i hus, så har jeg ikke flydd noe annet. Det er svært vanedannende. Vurderer faktisk å selge alt jeg har av fly og bare fly DLG. så ille er det
        Kjøpkjøpkjøp! du kommer ikke til å angre!

        Mvh Steinar. Nyfrelst.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          høres bra ut! men den longshot'en er nok litt dyr for mitt bruk noen andre fly til en billig penge?
          Joakim L. T. 94-Modell
          ---------------------------------------------------
          Aeroworks - Extra 300
          Extreme Flight - Yak 54E Profile
          Crrc-Pro GF26I
          EG - Yak 54 26cc
          Kyosho - Edge 540 .50
          C Goldberg - Cub med flottører
          OMP - Katana V2

          those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

          Comment


          • #6
            Du kan jo bygge selv.? Finnes endel tegninger på dlg`er som ikke er helt umulige å få til.
            Free drawing mini-DLG 1 meter - RC Groups
            Denne har jeg bygget en av, fløy ganske fint, halebommen fikk jeg gratis på en sportsfiskeforretning.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              har faktisk sett litt på den, men ser litt vrien ut(?). og hvir mye ca. kom materialene på?
              Joakim L. T. 94-Modell
              ---------------------------------------------------
              Aeroworks - Extra 300
              Extreme Flight - Yak 54E Profile
              Crrc-Pro GF26I
              EG - Yak 54 26cc
              Kyosho - Edge 540 .50
              C Goldberg - Cub med flottører
              OMP - Katana V2

              those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

              Comment


              • #8
                Originally posted by opa View Post
                har faktisk sett litt på den, men ser litt vrien ut(?). og hvir mye ca. kom materialene på?
                Treverket ble i underkant av hundrelappen, så trenger du litt glassfiberduk og slikt, det koster noen hundrelapper, men er tilstrekkelig til 50 fly eller mer.
                Hvis du må kjøpe halebom, så koster den 99 kr her:
                http://shop.aerialis.no/nor/shop02.p...d=9&artnr=1407
                også lim og slikt.
                Det kommer mye an på hva du allerede har liggende.
                Min kostet meg kanskje 100 kr, og tok 5-6 timer å bygge.
                Hvis du har tilgang på karbontape eller noe sånt, så anbefaler jeg å forsterke sidene, men det går fint å bruke glassfiber der også.
                Den er slettes ikke så vrien å lage, ihvertfall hvis du har holdt på med litt balsaspikking før.
                Dessuten er det morro å fly egne kreasjoner.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  har ei gammel fiskestang jeg klansje kan bruke som halebom? og hvordan får du til profilen på vingene?
                  Joakim L. T. 94-Modell
                  ---------------------------------------------------
                  Aeroworks - Extra 300
                  Extreme Flight - Yak 54E Profile
                  Crrc-Pro GF26I
                  EG - Yak 54 26cc
                  Kyosho - Edge 540 .50
                  C Goldberg - Cub med flottører
                  OMP - Katana V2

                  those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

                  Comment


                  • #10
                    Hejsa.

                    Køb du bare en Predator II, den er alle 240$ værd + lidt ekstra!

                    Var ude at trimflyve med min kompis her i kveld. Ingen vind, ej heller termik. Flyvetiderne for os begge to lå mellem 1:40 og 1:55!

                    Modellen er enkel at bygge, bliver meget let og er rigeligt stærk. Vores vejer 254gr.

                    I mine øjne flyver Predatoren meget bedre end Long Shot´en. Har dog ikke prøvet Predatoren i kraftig vind, da kan den blive for let.

                    Velkommen i verdens største "swinger"-klub

                    Ruben
                    Alle former for modelflyvning dyrkes med største førnøjelse...!
                    Husk 4.th Swinging Denmark F3K: www.swdk.dk

                    Comment


                    • #11
                      Hvis du er i byggehumør så send en PM til PlasticPaul på rcgroups å hør hva han skal ha for denne


                      Under denne tråden er det en mengde DLG produsenter - se om du finner noe her...
                      Last edited by Quadrocopter; 04-08-09, 21:22.

                      Comment


                      • #12
                        Ikke for å stjele tråden her, men...

                        Originally posted by Ruben Sonne View Post
                        Hejsa.

                        Køb du bare en Predator II, den er alle 240$ værd + lidt ekstra!

                        Var ude at trimflyve med min kompis her i kveld. Ingen vind, ej heller termik. Flyvetiderne for os begge to lå mellem 1:40 og 1:55!

                        Modellen er enkel at bygge, bliver meget let og er rigeligt stærk. Vores vejer 254gr.

                        I mine øjne flyver Predatoren meget bedre end Long Shot´en. Har dog ikke prøvet Predatoren i kraftig vind, da kan den blive for let.

                        Velkommen i verdens største "swinger"-klub

                        Ruben
                        Hva er leveringstiden på P2 omtrent? sikler litt på den selv må jeg inrømme. Kommer skjelden over 1.20min i død luft LS3..
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bad scientist View Post
                          ...Kommer skjelden over 1.20min i død luft LS3..
                          Vet ikke hvor høyt du får den men si at du greier 32m med en fly tid i D.A. på 1:20 (80 sek) da har du et synk på 0,4 meter i sekundet eller m.a.o du greier å holde deg oppe i 2,5 sekunder for hver meter du synker.
                          Greier du å lempe den 5 høydemeter til så ender du opp med en total tid på 1:32!
                          Last edited by Quadrocopter; 05-08-09, 00:10.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Vet ikke hvor høyt du får den men si at du greier 32m med en fly tid i D.A. på 1:20 (80 min) da har du et synk på 0,4 meter i sekundet eller m.a.o du greier å holde deg oppe i 2,5 sekunder for hver meter du synker.
                            Greier du å lempe den 5 høydemeter til så ender du opp med en total tid på 1:32!
                            Jeg aner ikke hvor høyt jeg kaster, men jeg vet at jeg har mye å hente i svingene. Etter fem år med motor i snuta, så tar det litt tid å lære seg å holde nesa oppe i svingene. Har 1.30 på det beste i dødluft. har hatt 7-8 minutters turer i bedre forhold. Sliter litt med å sentrere i termikkbobler...
                            Tror uansett at man ofte fokuserer for mye på modell og for lite på teknikk. En god pilot hadde knust meg uansett modell. Jeg bygger bedre enn jeg flyr. Poenget er å finne en modell som passer til budsjettet og ambisjonene, og så gjøre det beste ut av det.
                            Min neste dlg bygger jeg selv, nå som jeg vet hvordan de er satt sammen
                            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                            Steinar B Johansen
                            Lillehammer mfk

                            Comment


                            • #15
                              O.T. igjen, men...
                              Steinar, blir du med å flyr F3K NM hos gmfk i september?
                              Last edited by Quadrocopter; 05-08-09, 00:22.

                              Comment

                              Working...
                              X