Unconfigured Ad

Collapse

DLG Berge sideror.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaklei
    • Sep 2005
    • 458

DLG Berge sideror.

Ser at det går et par andre tråder om dlg'er på forumet.
    Kan absolutt skrive under på at dette er en flott gren av hobbyen vår, fin stikketrening og knakende artig å sniffe etter termikk, skal ikke store boblen være før disse lette modellene nyttiggjør seg den.
    Når enn så har fløyet den igjen, er det å slenge seg rundt å hive flyet til himmels igjen, helst litt høyere enn forrige kast!!

Underlaget jeg lander på er hard, tørr gressmark, selv om jeg setter flyet mest mulig "skånsomt" på bakken, eller tar imot det, er det ikke til å unngå at sideroret får seg en liten trøkk nå å da, med et resultat at det må lappes litt på etter hvert.

Lurer på om det er noen måte å beskytte sideroret litt på. Det ideelle hadde vel vært at det hadde bøyd seg oppover ved landing, men jeg ser ingen praktisk måte å gjøre det på, alt som veier, særlig i halen, er dlg'ens verste fiende.. Kunne også lagt en tynn, tynn pianotråd fra nedre del av halen og festet den på bommen, litt lengre fremme. Hva tror dere andre dlg'ere?? noen gode ideer??

Kjell Arne

Click image for larger version

Name:	LH230.jpg
Views:	1
Size:	45.0 KB
ID:	626884
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Halen kommer til å få litt deng, sånn er det bare. Så fort du ser at glassfiberen i bunn av sideroret beggynner å bli slitt bort, eller delaminert, så har du bare på litt epoxy blandet med microballoons, tørker vekk alt overflødig og litt til, legger tape over, og fjerner tapen når limet er herdet.
    Gjenta om nødvendig
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

Comment

• jj
      • Nov 2002
      • 1327

Karbon rowing fra bommen og ned langs fronten av sideroret. Tar av for det verste. Og ett godt feste mot bommen slik at det ikek ryker der.
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

Comment

• lupus49
        • May 2008
        • 647

Hvorfor er DLG-en konstruert slik med sideror som stikker ned under høyderoret?
        Flisespikkeri er gøy!
        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
        Dyrøy MFK
        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
        http://rolv.info

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Originally posted by lupus49
          Hvorfor er DLG-en konstruert slik med sideror som stikker ned under høyderoret?
          For å unngå at den roller mot venstre når du slipper den. Hvis du er høyrehendt altså

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• bad scientist
            • Oct 2006
            • 1506

Originally posted by jj
            Karbon rowing fra bommen og ned langs fronten av sideroret. Tar av for det verste. Og ett godt feste mot bommen slik at det ikek ryker der.
            Jeg bruker en liten firkant med glassfiber på hver side. Så lenge festet tåler mer en bommen, så ser jeg ingen grunn til å legge på mere vekt bak der.

Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

Comment

• kaklei
              • Sep 2005
              • 458

Takk for tips. Er som dere antyder her, mellom bommen og roret svakheten ligger.
              Er jo vekta som er begrensinga for hva som tillates å gjøre.
              Legger littegram karbon rowing, med en glassfiber bit over på hver side, med litt resin over så kommer jeg langet med 1 gram eller 2..
              Er lignende løsning som er brukt orginalt på lighthawk'en min også. Da blir det vel back to basic!

Er en snodig verden vi lever i, her går vi rundt å veier 75-80 kilo selv, samtidig som vi bekymrer oss noe i hampen for et gram eller to andre plasser

Kjell Arne

Comment

• jj
                • Nov 2002
                • 1327

Greia er å ha ett feste mot bommen som fordeler belastningen utover sideroret og bommen. Det er ikke bare limfestet, men fordelingen av kreftene utover dette. Det er sjelden limfugen som ryker, men utenfor dette. Dette er typisk for skumkjerne sideror. Noen få rowinger eller litt ekstra glass eller karbon duk gjør susen og burde ikke trenge veie mer enn 0,5-1g. Viktigere å få flydd enn å spare 3-4g totalt akkurat på dette.
                Jo Grini
                http://vimeo.com/jojoen
                http://www.youtube.com/jojoenno
                http://www.jojoen.no/

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Løsner halefinnen fra bommen eller slites den på undersiden?
                  At den slites er normalt og du fikser det enkelt som nevnt tidligere i tråden.

Husk på en ting hvis du "forsterker" halen på en DLG - 1 gram høyere vekt i halen betyr normalt 5 gram mer bly i nesa p.g.a. den lange bommen, 6 gram vektøkning er mye når hele DLG'en veier under 300 gram
                  Last edited by Quadrocopter; 18-05-10, 01:29.

Comment

• kaklei
                    • Sep 2005
                    • 458

Originally posted by Quadrocopter
                    Løsner halefinnen fra bommen eller slites den på undersiden?
                    Den løsner fra bommen, kjente bare at det så vidt var litt "slark", men ville fikse det før det ble verre.

Originally posted by Quadrocopter
                    Husk på en ting hvis du "forsterker" halen på en DLG - 1 gram høyere vekt i halen betyr normalt 5 gram mer bly i nesa p.g.a. den lange bommen, 6 gram vektøkning er mye når hele DLG'en veier under 300 gram
                    Har nå forsterket halen med litt karbon rawing og en glassfiber bit over, mettet glassfiberen med resin.
                    I tillegg la jeg på litt glassfibertape i forkant på vingen, ca 15cm utover vingen, dette er en grei måte å beskytte forkanten på, særlig når en ikke er så dreven til å ta imot modellen. Om en tar imot flyet med litt fart kan en fort skade forkanten på vingen. Forsøker alltid å ta modellen i nesen, men må iblant ta den imot ved vingrota. (Tape kan jo fjernes, feks i konkuranser, den endrer jo luftstrømmen en smule)
                    Vektøkningen totalt, med balansering i nesen og tapen på vingen ble ca. 4g, modellen veier nå 151g, det kan jeg leve med.
                    Er enig i at vektøkning i ræva er no drit, men vil samtidig få mest mulig flytid, så da blir det til slutt et kompromiss mellom styrke og vekt.

Kjell Arne

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

151 gram???! Hvis du har montert en lighthawk på 151 gram, så flytter jeg gjerne inn under verandaen din, så kan du være min sensei og lære meg å bygge lett mens jeg polerer veteranbilene dine. Wax on, wax of! Hvis det ikke er interresant, så kan du få alle flyene mine, en hengiven kone, ei lita tulle på tre år samt et par katter av rasen cornish rex i bytte. Sikker på at du har veid hele flyet, og ikke bare vingen? Du kan legge på 100 gram pakketape og forstatt ha den letteste dlgen skogen.

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• kaklei
                        • Sep 2005
                        • 458

Originally posted by bad scientist
                        151 gram???! Hvis du har montert en lighthawk på 151 gram, så flytter jeg gjerne inn under verandaen din, så kan du være min sensei og lære meg å bygge lett mens jeg polerer veteranbilene dine. Wax on, wax of! Hvis det ikke er interresant, så kan du få alle flyene mine, en hengiven kone, ei lita tulle på tre år samt et par katter av rasen cornish rex i bytte. Sikker på at du har veid hele flyet, og ikke bare vingen? Du kan legge på 100 gram pakketape og forstatt ha den letteste dlgen skogen.
                        Hehe. Det er det mest sjenerøse tilbudet jeg har fått på år å dag Men dessverre, dessverre, jeg kan nok ikke takke ja til ditt tilbud, dette er av flere grunner, men hovedgrunnen må vel bli at det har nok sneket seg inn en liten trykkleif i forrige innlegget mitt!! Men det må vel være greit å juge såpass at det monner Er redd flyet veier 251g, IKKE 151 Er vel litt drøyt å skryte på seg 100g. I dlg verdenen er 5 gram mye! Men det er vel lov å drømme seg bort!

Vi får treffes på Lillehammer å utveksle erfaringer ved anledning! (dlg )

Kjell Arne

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Kona var ikke helt enig uansett 251g er forstatt helt anstendig for den modellen der. Jeg ser at de selger ballastpakker på 30, 50 og 70 gram, så flyet tåler nok litt vekt. Jeg har vurdert den modellen, er du fornøyd med flygeegenskapene?

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• kaklei
                            • Sep 2005
                            • 458

Originally posted by bad scientist
                            Kona var ikke helt enig uansett 251g er forstatt helt anstendig for den modellen der. Jeg ser at de selger ballastpakker på 30, 50 og 70 gram, så flyet tåler nok litt vekt. Jeg har vurdert den modellen, er du fornøyd med flygeegenskapene?
                            Hehe. Hadde vel blitt litt av en huskestue her også, får være bra med en fru i huset
                            Ut i fra mitt nivå på dlg, er jeg veldig fornøyd med modellen, er min første skikkelige dlg, så jeg har ikke allverden å samenligne med. Den er veldig lettflydd, følsom og fin på rorene, i god termik snur den på en 5 øre (den gamle digre ) holder stadig vekk på å trimmer den inn, er alltids en eller annen setting som må testes ut! Jeg har versjon 1 av lighthawk, den er uten balastkammer, versjon 3 som gjelder nå har det. Skal ikke se bort fra at det fort kan ligge en ny lighthawk i posten med adresse Vågå.. Er enestående service fra rcbuilder.com, Aradhana Singh Khalsa eller ask som han kalles driver butikken, svarer alltid grundig og kjapt på alle henvendelser, han flyr aktivt selv og inntrykket mitt er at han vet hva han prater om. Men det er ikke billigste modell da..
                            Jeg tar den med neste gang jeg er i Lillehammer traktene, så kan du prøve den

Kjell Arne

Comment

• bad scientist
                              • Oct 2006
                              • 1506

Originally posted by kaklei
                              Jeg tar den med neste gang jeg er i Lillehammer traktene, så kan du prøve den

Kjell Arne
                              Det hadde vært en ære! Ask og Mark Drela kan vel sies å være de som fant opp grenen, så de vet nok hva de snakker om.
                              Jeg begynner også å bli moden for min første "skikkelige" dlg, så jeg er veldig nyskjerrig på de litt mer kostbare modellene for tiden.

Steinar B Johansen
                              Lillehammer mfk

Comment

Working...