Announcement

Collapse
No announcement yet.

Resultater og info fra World Championship F3K 2011

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Resultater og info fra World Championship F3K 2011

    Våre venner i øst har tatt på seg ansvaret for å arrangere det første F3K verdensmesterskapet den 3-10 Juli 2011.
    Stevnet arrangeres i Arboga som ligger en 5 timers (37 mil) biltur fra Oslo.

    Det hadde vært utrolig moro om vi hadde greid å få med noen nordmenn i denne konkurransen så her er det bare å stå på....
    I alle tilfeller vil de som tar en tur bort få se verdens beste DLG piloter i aksjon noe som sikker vil inspirere og gi et push for å nå høyere mål.

    Det finnes preliminær informasjon under denne tråden på RCGroup og under FAI sine websider

    //Frank
    Last edited by Quadrocopter; 19-05-10, 17:34.

  • #2
    Det er piloter som sikter seg inn på dette allerede Dog ikke jeg...
    Men Norgescup/uttak er igang og landslaget vil bli satt før året er omme.
    Om vi klarer å sende ett fullt landslag får vi vente å se på. Ett par juniorer hadde vært fint og... Første kriterie er å delta på Norgescup i løpet av året. Vi har igjen både Norgescup og Norgesmesterskap på Spydeberg.
    Se terminliste på WCh F3J 2024 Norway for de som ikke har sett den. Her er også referater fra sist stevne på Gullknapp.

    Hilsen Gruppeleder F3J/F3K og Soaring comittee member
    Jo Grini - jojo(at)vfkm.no - mob.90898709
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

    Comment


    • #3
      Hei gutter..
      Var i sverige å fløy i sm(svenskenes uttakskonkuranse for vm) i helga, og det var sabla morsomt.
      MEN! imotsetning til oss flyr de alle tasks, og det skal de som de sa selvfølgelig også gjøre i VM, så er litt betenkt med at vi her i landet kjører en dlg light i alle norgecup konkuranser, med bare et par, tre tasks. Skal vi få de tre beste til å representere norge i vm(og det bør vi) så bør vi vel også kjøre fullt program i nc og nm. Det er nemmelig stor forskjeld på å bare kjøre de henge lenst i bobla task-ene og det ta med alle sammen, noe som krever taktikk, øvelse i å fly kontinuerlig(0-1sek mellom kastene), opp og ned innenfor arbeidstiden osv. DET blir vm verdagen.

      Hva mener forbundetet om dette? Dersom nc og nm blir så forenklet i år, bør vi kanskje kjøre en egen uttaks konkuranse hvor alle tasks er med? For å få et riktig uttak. Et minimum er i allefall 6-7 av dem, for å få et mest mulig riktig uttak. Til en sammenlikning så flyes det ikke bare loop, roll og immelmann for å kåre landslaget i F3A. man må beherske hele for å komme til vm i f3a, ikke sant? samme mener jeg bør være tilfellet i f3k... vet det blir stor rift om de tre plassene, så er derfor det etter min mening bør gjøres mest mulig riktig.

      Hva mener Jo, og andre som styrer dette?

      Comment


      • #4
        Hei Christian,
        Jeg er veldig med på hva du ønsker men jeg tror vi skal være realistisk og innse at miljøet knapt er stort nok til å få tak i nok deltakere til å kunne gjennomføre en konkurranse med minimums antall av piloter!

        Inntil videre er jeg redd at man må belage seg på å dra utenlands hvis man vil konkurrere på nivået du ønsker.

        Jeg har brukt mye tid for å gå igjennom de seneste internasjonale konkurransene for å prøve å finne hvilke trender det er når det kommer til valg av task og hva som ligger bak disse valgene.
        Går du inn på F3K NM hjemmesiden så ser du at jeg har valgt å bruke 6 forskjellige task i NM.

        Skulle vi ha brukt alle taskene vil det neste være umulig å gjennomføre en konkurranse sett ut i fra et sportslig og arrangørmessing synspunkt.

        Jeg tror det er viktigere å tilpasse taskene etter hvilke forhold og muligheter man har.
        Når vi lykkes med å få opp antall konkurranser, piloter som deltar og etterhvert nivået på disse så kan vi ta en diskusjon om hvordan man kan toppe konkurransene for å matche et internasjonalt nivå.

        Jeg tror det viktigste for oss nå er å få med oss flest mulig piloter og legge konkursrasene på et nivå som gjør at disse synes det er OK og konkurrere og har lyst til å fortsette - ikke legge det på et elite nivå slik at det kun er et par som har fått noe ut av dagen.

        Skal vi matche International nivå så må man i første omgang ut å treffe disse pilotene på deres hjemmebane eventuelt se om vi kan få noen svensker og dansker over til oss for en konkurranse eller to.
        En annen mulighet for å høyne nivået er å ha "samlinger" for de som ønsker å satse på et høyere nivå.

        Forsetter gjerne denne diskusjonen men kommer til å bruke mye resurser fremover for å få nok tak i nok piloter slik at vi kan få gjennomført i alle fall 2 stevner fremover.

        En svingende hilsen fra
        -Frank-
        Last edited by Quadrocopter; 09-06-10, 20:38.

        Comment


        • #5
          Hei Frank.
          Jeg ser det poenget ditt med nok piloter. Og har selvfølgelig ingen motforestillinger mot å ha enklere konkuranser også.
          Det er selvfølgelig en viktig del for å få rekrutering og for å rett og slett ha det gøy! For piloter på alle nivåer.
          Men det jeg mente er at de konkuranser som teller mot landslag, burde være av den skalaen som man må konkurere på, om man kommer på landslaget. Slik at landslaget blir bestående av piloter som faktisk kan fly det som vil bli krevet av dem, og som har erfaring med å fly alle tasks.

          MEN, jeg har ikke sett nm programmet før nå, men det så bra ut det! Der er jo de fleste tasks med. Så da blir det bra i nm Frank. Gledelig.
          Og ja.. jeg skal fortette å fly i utlandet også. spesielt i sverige som har noen av verdens aller beste piloter faktisk. Skal også til danmark på sensommeren til swinging denmark om alt går etter planen.

          Men du er ikke påmeldt selv til nm?

          En svingende hilsen i retur fra meg

          Comment


          • #6
            Ser bra ut dette Frank. Vi gleder oss til NM. Og så er det jo snart NorgesCup. Om en drøy uke, 20 juni.
            Yngve Sekkenes

            http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

            Comment


            • #7
              Christian, husk at det må bygges miljø først! Deretter kan vi begynne å finslipe teknikken for de flinkeste, slik at de kan hevde seg internasjonalt. Uten en bredden i idretten klarer man aldri å få toppene heller. Og uten miljø i F3K så klarer vi ikke engang å få nok deltagere til å fly hverken norgesmesterskap eller norgescup. Må igjen minne på vi i GMFK måtte avlyse en norgescup i fjor da det var for få deltagere.

              Det blir helt malplassert å sammenligne F3K-miljøet her til lands med miljøet i Sverige. De har drevet på i mer enn 10 år!! For å bygge opp en F3K-klasse her til lands må det legges en langsiktig strategi som omfavner så mange som mulig!
              Last edited by Tom Erik; 09-06-10, 12:19.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                TOM ERIK, Det du ikke helt vil innse er at man bygger ikke opp et miljø på norgesmesterskup. det bygges opp i klubbene. Derfor har vi nå såpass mange dlg piloter i klubben nå. MEN, ikke alle har interesse av å reise over alt for å fly. de som vil det, de gjør det uansett om man har en eller 8 tasks. det jeg mente er at de konkuransene som skal danne grunnlaget for landslags uttak bør ha en stor bredde og spenne over hele f3k spekteret. som jeg sa, om man av hensyn til det ene eller det annet gjør norgescup veldig forenklet, så ville jeg lufte iden om egen utakskonkuranse for de som vil til vm med alle tasks. og vil man til vm skal ikke det være noe problem å fly alle tasks. og det var juniorer der i sverige som deltok i sin første konkuranse, og kan svenske ungdommer fly alle tasks i sin første konkuranse, så kan norske voksne menn og. så ikke sortmal dette helt smedal. men nå har frank laget et variert og bra program for nm. håper norgescupen også blir tilsvarende. bygge opp miljø må vi. men som sagt gjøres ikke det i nc/nm. det er med klubbvirksomhet og treff utenom vm/nm/nc, der fokus er på å fly, og ha det gøy, ikke bli verdensmester.

                Comment


                • #9
                  Det er bare å melde sin interesse som arrangør og utlyse stevner med masse tasks. Det er ikke alfor mange stevner på kalenderen. Nå er det for sent i år å få på flere stevner, men godt om plass på kalenderen neste år. MEN, det er lov å sette opp F3K stevner utenfor Norgescup'en. Setter man opp en gjev premie eller publiserer skikkelig blir det ofte godt med deltagere (se feks speedstevne i F3B på WCh F3J 2024 Norway ). Jeg regner også med at de som møter opp på cup-stevner kan heve stemmen og høre om det er flertall for å ta klassen ett steg videre. Stevneleder er som regel lydhør når han har briefing Samtidig er jeg vel egentlig overbevist om at de rette pilotene vinner om det er en enkel konkurranse eller en avansert. De beste skal også være gode på det enkle.

                  Jo Grini
                  Foreløpig gruppeleder F3K
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #10
                    Mulig å få lagt VM landslaget vårt i F3K ut her, eller evt link til info rundt VM 2011? Veit NM/NC-vinnerene er selvskrevne..stort mer info har hvertfall ikke jeg fått med meg.
                    Jo Skavhaug

                    ..sånn ca..

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jotore View Post
                      Mulig å få lagt VM landslaget vårt i F3K ut her, eller evt link til info rundt VM 2011? Veit NM/NC-vinnerene er selvskrevne..stort mer info har hvertfall ikke jeg fått med meg.
                      Regner med at de 3 beste i poeng sammendraget (NC + NM) blir valgt ut.

                      1 Lars Petter Eriksen...... 3570
                      2 Christian Austenå........ 3517
                      3 Tom Erik Smedal.......... 2907


                      Reglene finner for uttak finnes på NLF sine sider - F3K er ikke med her enda men det regner jeg med at Jojo'en fikser snarest.
                      Last edited by Quadrocopter; 30-09-10, 20:44.

                      Comment


                      • #12
                        Norgescup (se WCh F3J 2024 Norway ) avgjør hvem som har muligheten til å komme på landslaget. De tre første vil bli tilskrevet litt senere i år og vil få 2 ukers frist med å svare. Hvem som reiser vet vi dermed enda ikke.
                        Grunnen til at vi ikke tilskriver dem enda er blant annet:
                        1. eventuelle klager på resultater.
                        2. vi har enda ikke fått bulletin 1 fra arrangørene som også bestemmer litt om hvor mange vi kan stille.
                        3. De tre første skal få god tid til å tenke seg om, samt at vi også ser etter om vi kan stille med lagleder, junior (lite trolig, da vi ikke har hatt noen som har deltatt verken nasjonalt eller internasjonalt), medhjelpere, osv.

                        Men helt riktig, de tre første som kan takke ja til landslagsplass er:
                        1 Lars Petter Eriksen...... 3570
                        2 Christian Austenå........ 3517
                        3 Tom Erik Smedal.......... 2907

                        Litt info fra arrangørene har kommet på rcgroups:
                        World Championship F3K 2011 - preliminary info - RC Groups

                        NLF sitt offisielle reglement bestemmes kun på tinget. Men som gruppeleder har jeg satt igang Norgescup/uttak med støtte i styret NLF modellflyseksjonen og brukt uttaksregler som i F3J.
                        Støtte og landslagstøy utløses som i de andre grenene, da det er offisiell VM gren (obs støtte utgjør som regel nok til startkontigent, men er en utregning i forhold til budsjett).

                        Jo Grini
                        Gruppeleder F3K / F3J
                        memeber technical comitee CIAM
                        WCh F3J 2024 Norway
                        Jo Grini
                        http://vimeo.com/jojoen
                        http://www.youtube.com/jojoenno
                        http://www.jojoen.no/

                        Comment


                        • #13
                          Får bare ønske gutta lykke til i VM neste år... 5 plass i NC holder ikke til VM desverre, men stiller gjerne som lagleder hvis det skulle trengs. Sverige er ikke langt unna.
                          Leif Bjørgo
                          Cirrus-RCFK

                          Comment


                          • #14
                            Da er den første bulletinen ute og kan leses her

                            Videre har de fått opp den offisielle web-siden, her er det ikke mye info p.d.d. men jeg regner med at de fyller på etterhvert.
                            Last edited by Quadrocopter; 02-02-11, 22:18.

                            Comment


                            • #15
                              ELENDIG,..med info fra VM må lete etter resultater
                              F3K World Champs
                              Her en liten oversiktsvideo fra flyfeltet
                              If flying were the language off man,soaring would be it`s poetry.

                              Comment

                              Working...
                              X